9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Julle75
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 16:57

9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Julle75 »

Olen vielä noviisi Saabisti - aikoinaan kauan sitten tuli sellaisella työsuhderautana hetken aikaa ajettua joten kokemukset ovat enemmän fiilis- kuin kokemuspohjalla :D.

Ysifemman hankkiminen omaksi käyttöautoksi olisi nyt kuitenkin suunnitelmissa ja tältäkin foorumilta on tullut luettua monenlaista tarinaa tyyppivioista, tsekattavista jutuista jne. Lueskellessani myynti-ilmoituksia ja soitellessani myynnissä olevista autoista lisätietoja olen Aeron kohdalla törmännyt siihen, että autoon on tehty kansiremontti 150-200tkm paikkeilla. Ilmeisesti taas yksi iso pelättävä juttu lisää jos ko. remontin teosta ei tietoa...? :o

Koskeeko muita kuin Aeroja ja miten autoa tutkittaessa pääsee jyvälle onko syytä olla huolissaan? Juuri tuo Aero ensisijaisesti "tietysti" polttelisi, 2.3t/T voisi myös tulla kyseeseen...
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mikä vm?

Alle vm02 pata on käytännössä finaalissa 200tkm jälkeen jossei tietoa seuraavista asioista:

Öljynvaihdot 10-15tkm
Imusihti putsattu
Huohotus päivitelty

Tarkista jakopään rallatus oli kone mikä vain og femma. Kansivika on se pienin ongelma näissä ja kansia mennyt ihan 100-300tkm välillä.

Kansivian varalta tsekkaat että onko valkosta möhnää tikussa, onko vesiletkut kivikovia (eli ylipaine järjestelmässä) ja katot kupliiko paisarissa kun antaa vähän jenkaa (ei naamaa siihen leilin aukolle) ja keittääkö pata. Ulkoisetkin kannen vuodot näkee aika helposti ja niistä voi vetää johtopäätöksiä.

Käytännössä jos olet vanhempaa kuin 02 aeroa ostamassa ja kilsoja yli 100tkm niin koneremontti lähenee kovaa vauhtia jossei listattuja asioita ole tehty. Ja vaikka olisikin niin onko tehty ajoissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Minulta tulee myyntiin hyvin pidetty ja huollettu saabi. Uusi moottori pellin alla, jolla varmaa se 70tkm ajettu vasta. Huolettomia kilometrejä kun on moottorista jarruihin uusittu kaikki. Tulee ilimotus kunhan käytän sen ensin leimalla.
Tänään uusittu tuulilasi.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Julle75
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 16:57

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Julle75 »

Kiitos vinkeistä...!

Hakusassa olisi 2004-2009 mallinen peli, tuo huohotin ei siis pitäisi enää olla murhe...

Alle 200 ajettu olisi toiveissa. Pikkuturbossa se ahdin on ilmeisesti kulutusosa, savutuksestako sen kuntoa voisi arvioida jos ei ole uusittu?
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Julle75 kirjoitti:Kiitos vinkeistä...!

Hakusassa olisi 2004-2009 mallinen peli, tuo huohotin ei siis pitäisi enää olla murhe...

Alle 200 ajettu olisi toiveissa. Pikkuturbossa se ahdin on ilmeisesti kulutusosa, savutuksestako sen kuntoa voisi arvioida jos ei ole uusittu?
Mitä ite käyny liikkeissä saabeja kahtelemassa niin öljyisistä imuputkista ja muutenki jos on öljyä puskenu vaikka mistä niin kyllä jätän koeajamattakin.
Öljynkulutus on yks, mutta sehä selvii ku ite ajelee pitkään.
Selkeesti huomaa kun ottaa dp:n irti ja kokeilee turbon siipeä, että onko välyksiä. Hankala tehdä koeajon yhteydessä. Kyllähän seki jos on tosiaa paljon öljyä moottorin imuputkessa niin sehän kielii että turbo vuotaa.
Kaipa se jonkinverran savuakin pukkaa jos kerran palotilaan vuotaa. Pienet määrät ei varmaan ole selvästi havaittavissa.

Ite ostin kesällä -05 2,3t farkun. Ajettu 204tkm. Oli näköjään turbo uusittu, mutta ei mitään turbon kuitteja ja ylipäätään mitään varaosan kuitteja missään mistään huollosta, ainoastaan hyppösen korjaamon kuitteja pari-kolme, joita on vaikea tulkita käsialan takia.
Muuten oli hyvin pidetty ja öljyt vaihdettu ajallaan, kun taisi olla saabistin entinen auto.
Öljyä jonkinverran syö vaikka se turbo siellä näyttää uudelta, sepä onkin se garretti. Vaihtuu kyllä mitsuun joskus kun rikastuu. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eikös tuo imuputki ole aina öljyinen ainakin jonkin verran? Vähän vaikeaa määritellä mikä on paljon. Mullakin 9-3:ssa se on öljyinen, kulutus silti aika pientä. Turbolla ajettu noin 100 tkm, kymppitonnilla öljyä voi kulua vähän yli litra kaikkineensa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Julle75 kirjoitti:Kiitos vinkeistä...!

Hakusassa olisi 2004-2009 mallinen peli, tuo huohotin ei siis pitäisi enää olla murhe...

Alle 200 ajettu olisi toiveissa. Pikkuturbossa se ahdin on ilmeisesti kulutusosa, savutuksestako sen kuntoa voisi arvioida jos ei ole uusittu?
Huohotin ei, mutta jakopää ja muut koneen viat kyllä.

Varmin vaihtoehto on hankkia tosiaan koneremontoitu ajopeli heti kättelyssä, tai vielä varmempaa on ostaa halvalla konevikainen auto ja tehdä se koneremppa, tietää ainakin kuka tehnyt ja millainen remontti. Noissa raatojen ostossa vain se, että ei pysty muuta autoa testaamaan jossei ole enää liikuntakykyinen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Bapsu kirjoitti:Mikä vm?

Alle vm02 pata on käytännössä finaalissa 200tkm jälkeen jossei tietoa seuraavista asioista:

Öljynvaihdot 10-15tkm
Imusihti putsattu
Huohotus päivitelty
Yksilöitähän nää on, en menis yleistämään, että 200tkm ajettu on susi huonommallakaan huollolla.

Sigun -98 170 heppainen oli ex-liisari pääkaupunkiseudulta, huollot ja huolenpito sen mukaan. Tuli meille 155tkm ajettuna, joku virisofta purkissa.
Itse hommasin lisää viriä, Garrett antautui ensin, Mitsun myötä sitten kytkin. Nämä tuolla 200tkm paikkeilla, kun speksit oli 285Hv/440Nm.

Vähän myöhemmin meni jakopää uusiksi, ei pahasti rohissut, mutta kiristäjä oli pitkällä. Remontin yhteydessä tarkistettiin sihti, muutamia murusia löytyi. PCS:n Riku tuumasi, että ihan puhdas kone. Itse laitoin tuohon huohotinpäivityksen n. 170tkm ajettuna.

Nyt, liki 290tkm ajettuna pölläyttää toisinaan kylmästartissa, mutta öljynkulutus on maltillista. Hyökkää hienosti ja kone käy nätisti, mutta männänrenkaat kaipais huomiota.

Sigun Aerossa on 215tkm mittarissa, eikä koneesta ole avattu luukkuakaan, ellei tulpanreikiä lasketa :mrgreen:
Erinäisillä etanolivireillä ajeltu 100tkm => tähän päivään. Meidän toimesta siis satatonnia etanolilla 285Hv/450Nm kokoonpanolla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Kertokaahan nyt, että mikä hemmetti tuo sigun on? muutamat käyttää tällä foorumilla sitä etuliitettä Saabistaan, mutta mulle ei aukea sen tarkoitus..

Etsillä hain sanaa sigun, niin jotain 483 kohtaa tuli sillä sanalla, mutta en vaivautunut niistä lähteä selvittämään asiaa.

Mä olen tällä foorumilla jo yli 10 vuotta roikkunut, mutta tuota sanaa en ole saanut selvitettyä :)
Saab 95 2.3t autom.-06
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Sigu on se missä sullakin lukee se sun autosi.:)

Termos; onhan se joo osittain tuuripeliä miten kestää ja uudet T7:kat kestää paremmin. Vanhoista vaan syytä varoitella kun aika moni alkaa olemaan semmoisilla kilometreillä, että moni remontti olisi pitänyt tehdä. Ja eihän T7 välttämättä mikään huono kone ole, moni fiiatti tai muu halpa kippo on koneen puolesta ihan samassa jamassa 200tkm jälkeen, muttakun korikin on jo paalikunnossa, siinä missä femmalla ajetaan vähintään se toinen mokoma.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Varsinaista kansivikaa ei varmasti suurimmassa osassa autoista ole ollut vaan kannenpultit pääsee löystymään nin rupeaa vuotamaan öljyä tai jäähdytinnestettä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

henkkaw10 kirjoitti:Kertokaahan nyt, että mikä hemmetti tuo sigun on? muutamat käyttää tällä foorumilla sitä etuliitettä Saabistaan, mutta mulle ei aukea sen tarkoitus..

Etsillä hain sanaa sigun, niin jotain 483 kohtaa tuli sillä sanalla, mutta en vaivautunut niistä lähteä selvittämään asiaa.

Mä olen tällä foorumilla jo yli 10 vuotta roikkunut, mutta tuota sanaa en ole saanut selvitettyä :)
Signature=allekirjoitus,eli juurikin tuo mihin itse olet laittanut autosi tiedot
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5 osto suunnitelmissa/kansivika?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

No ni, sekin selvisi kysymällä, kiitos vastauksista :)
Saab 95 2.3t autom.-06
Vastaa Viestiin