Apuja RE85 päivityksen kanssa
Apuja RE85 päivityksen kanssa
Hei.
Muutaman vuoden Volvoilun jälkeen sairastuin taas ja hankin Saabin. Volvoa lähdin lähtökohtaisesti koeajamaan, mutta käänsin sitten takkini. No niin asiaan.
Auto on siis 06 vuoden 9-5 Wagon 2,0t, johon kuitin mukaan tehty RE85 päivitys. Lukeepi, että Biopower ohjelmiston asennus. Sis. ohjelmisto by John Carlson.
Autoliikkeen myyjä oli sitä mieltä että tankkaa nyt alkuun ihan bensaa siihen, jotta lähtee paremmin käyntiin. Tuolta palstan 9-5 UKK:sta luin, että olisi hyvä käyttää sitä 85:sta kun ohjelma on sille kerran tehty?
Elikkäs. Onko tässä autossa tunnistimet ym vehkeet että se adaptoituu kullekin polttoaineseokselle, vai pitäisikö (saahan) tankata puhdasta 85:sta? Kotiin autoa ajaessa (vajaa 300km) oli pientä nykimistä havaittaessa pintakaasulla 1500-2000rpm tienoolla.
PS. Eihän ed omistaja olisi täällä Hain auton Kuopiosta. KSF-456
Muutaman vuoden Volvoilun jälkeen sairastuin taas ja hankin Saabin. Volvoa lähdin lähtökohtaisesti koeajamaan, mutta käänsin sitten takkini. No niin asiaan.
Auto on siis 06 vuoden 9-5 Wagon 2,0t, johon kuitin mukaan tehty RE85 päivitys. Lukeepi, että Biopower ohjelmiston asennus. Sis. ohjelmisto by John Carlson.
Autoliikkeen myyjä oli sitä mieltä että tankkaa nyt alkuun ihan bensaa siihen, jotta lähtee paremmin käyntiin. Tuolta palstan 9-5 UKK:sta luin, että olisi hyvä käyttää sitä 85:sta kun ohjelma on sille kerran tehty?
Elikkäs. Onko tässä autossa tunnistimet ym vehkeet että se adaptoituu kullekin polttoaineseokselle, vai pitäisikö (saahan) tankata puhdasta 85:sta? Kotiin autoa ajaessa (vajaa 300km) oli pientä nykimistä havaittaessa pintakaasulla 1500-2000rpm tienoolla.
PS. Eihän ed omistaja olisi täällä Hain auton Kuopiosta. KSF-456
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Autossa ei varsinaista etanolianturia ole, mutta tunnistaa etanolipitoisuuden lamdasäädön kautta ajettaessa. Voi ajaa kaikilla etanolin ja bensan sekoituksilla. Itselläni carlssonin softa pelasi todella hyvin läpi vuoden
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Tervetuloa takaisin sairastamaan! Minäkin ajelin välillä muilla merkeillä, mutta palasin takaisin.
Hienoa, sinulla on oikein kunnon softa. Minulla on myös JCarlsonin softa.
Käyntiin lähteminen on vaikeinta nollan tuntumassa. Silloin bensiini jeesaa kyllä. Nollan tuntumassa jää herkästi hetkeksi "kakomaan", siinä tapauksessa pitää vaan antaa sen käydä minuutti tai kaksi joutokäyntiä. Muutoin kokolailla yksi lysti. Tässä pari videota kylmäkäynnistyksistä pakkasella.
Video1
Video2
On. Yleensä suositellaan, että mieluiten pitäisi ajaa joko täysin bensiinillä tai täysin viinaksilla, mutta kaikki muutkin seokset kyllä käyvät. Minä ajelen käytännössä pelkästään E85:lla. Välillä on hyvä ajaa tankillinen bensiinille, että suuttimet puhdistuvat. Näin on minulle kerrottu, viisaammat osannevat kyllä kertoa enemmän.
Nykimiseen en osaa sanoa mitään. Vaihda nyt alkuun tulpat. Ne pitää olla NGK BCPR7ES-11. Tästä tarkemmin ohessa. Myös platinatulppaa voi käyttää, mutta yleisesti suositellaan noita. Öljyt pitää vaihtaa vähintään kymppitonnin väliin. Nyt kun et tiedä miten edellinen on tehnyt lienee viisainta ajaa pari tankillista E85:sta ja tehdä sitten öljynvaihto. Autosi on "viiru", joten muita toimenpiteitä ei tarvita jos öljyt on vaihdettu ajoissa ja autosta on pidetty huolta.
Ja ei muuta kuin kovaa ajoa!
Jk. Minulla on itsellänikin vastaavanlainen ajokki. Jos jotain kysyttävää tulee voit jopa lykätä yksityisviestiä.
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Kiitos jo tähänastisista ja kiitos lämpimästä vastaanotosta.
Minäpä pukkaan viinaa tankkiin seur tankkauksessa. Katson tulpat vaikka viikonloppuna mökillä rauhassa. Eihän täällä vuokra-asumuksen pihalla kehtaa aukoa peltiä. Luulevat vielä että Saappi on rikki
Öljynvaihto taisi huoltokirjan mukaan olla ajankohtainen jonkun tuhannen jälk, mutta haittaahan aiemmasta ei ole.
Kummastelin sitä muuten että näinkin ”uuteen” autoon oli vaihdettu jo kertaalleen alapään laakerit
Huohotinpöivityksestä ei tietoa, enkä tiedä onko se näissä enää tarpeen?
Menohaluja viirussa oli kohtuullisesti näin yhtäkkiä hävittäjään siirtyessä. Ed V****ssa piti oleman 122hv ja tässä 150. On kyllä rivakka ero käytännössä. Eikös se viinalla pitäisi vähän teho noustakin?
Minäpä pukkaan viinaa tankkiin seur tankkauksessa. Katson tulpat vaikka viikonloppuna mökillä rauhassa. Eihän täällä vuokra-asumuksen pihalla kehtaa aukoa peltiä. Luulevat vielä että Saappi on rikki
Öljynvaihto taisi huoltokirjan mukaan olla ajankohtainen jonkun tuhannen jälk, mutta haittaahan aiemmasta ei ole.
Kummastelin sitä muuten että näinkin ”uuteen” autoon oli vaihdettu jo kertaalleen alapään laakerit
Huohotinpöivityksestä ei tietoa, enkä tiedä onko se näissä enää tarpeen?
Menohaluja viirussa oli kohtuullisesti näin yhtäkkiä hävittäjään siirtyessä. Ed V****ssa piti oleman 122hv ja tässä 150. On kyllä rivakka ero käytännössä. Eikös se viinalla pitäisi vähän teho noustakin?
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Kiitos kiitoksista. Parhaansahan tässä jokainen yrittää. Jos ei osaa muita otaa huomioon on turha odottaa itselleen parempaa vastaanottoa.
Hyvin voi Saappia rassailla missä vain. Sitähän on niin rattoisa rassailla, että vaikka hyvikseen kattelee konepeiton alle, vaikka siinä ei olisi mitään vikaakaan.
No eipä ole ei. Motonetissä alkuperäinen suodatin taitaa olla 7€ tjsp. ja GM:n omaa öljyä saa viisi litraa kahdella kympillä.
Erikoista. Mikäpä lie juurisyy. No se on hyvä asia sinällään, koska siinä samallahan on sihdit varmasti putsailtu. Sekin asia lieneepi kunnossa siis.
Ei ole tarpeen. Siihen viittasin kommentillani, että riittää kun vaihtelee öljyt aina. Sihdissä on tuskin mitään. Omassani käytettiin öljypohja auki, eikä siellä ollut käytännössä yhtään mitään. Sitten tietysti jos on ajettu ylikilometrejä on voinut karstaa karttua ja sehän sitten lähtee liikkeelle kun vaihtaa viinalle ja sen takia suositellaan, että öljypohjaa pitäisi käyttää auki ja tarkastaa sihti.
Kyllä se nousee. Riippuu nyt vielä mikä turbo sinulla siinnä on paikallaan, mutta kyllä se ainakin sen 185hv pitäisi kehittää. Tämän voi kyllä tarkastaa omistajan käsikirjastakin. Kaksilitraisessa on Garretin turbo, joka ei yleensä kestä kovin pitkään. Omaani oli vaihdettu Mitsun täyspaineturbo tilalle ja tehty samalla se softaus. Tämä tarkoittaa sitä, että teho hyppää kyllä reippaasti yli 200hv:n, jonka kyllä persuksessaan huomaa. Käytännössä tehon nousu johtuu siitä, että ainetta syötetään enemmän. Alkoholin energiapitoisuus on matalampi kuin bensiinin, joten sitä kuluu aina enemmän. Toisaalta oktaaniluku (106) on huomattavasti korkeampi, joten hyötysuhde on parempi. Pienemmän energiasisältönsä vuoksi moottori sietää suurempia määriä polttoainetta ja sitä kautta tehoa tulee sitten enemmän. Mitään taikaa tuossa sinällään ei ole.
Vanha, mutta ihan hyvä artikkeli asiasta.
Parhaan tiedonhan sinä omasta ajokistasi saat kun utsaiset asiaa JCarlsonilta itseltään. Löydät kyllä sähköpostiosoitteen foorumin kautta. Tälläät sen tiedon ylös jonnekin manuaaliin tai minne nyt laitatkaan.
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Turkitaanpa ja kyselen tarv lisää. Omistajan kansiossa oli huoltokirja ja pikaopas. Puuttunee tuhdimpi manuaali.Kyllä se nousee. Riippuu nyt vielä mikä turbo sinulla siinnä on paikallaan, mutta kyllä se ainakin sen 185hv pitäisi kehittää. Tämän voi kyllä tarkastaa omistajan käsikirjastakin. Kaksilitraisessa on Garretin turbo, joka ei yleensä kestä kovin pitkään.
Eikai muuta kuin peltiä aukomaan Jos tuon sateen odottelisi pois
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Jcarlsonille viestiä ja auton rekisterinumero mukaan, niin saatat saada tarkan tiedon siitä mikä softa autossa on ja paljonko siitä pitäisi tehoja irrota. Hyvinkin todennäköisesti siellä on biopoweroinnin yhteydessä päivitetty softa stage 1:ksi, eli potkua sellainen 220 hv.
Se, että Saabin T7-koneeseen on jouduttu vaihtamaan alapään laakerit kohtalaisen nuorella iällä ei ikävä kyllä ole mikään ihme.
Se, että Saabin T7-koneeseen on jouduttu vaihtamaan alapään laakerit kohtalaisen nuorella iällä ei ikävä kyllä ole mikään ihme.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Kyllä. Mr Carlson vastasikin ja potkua pitäisi olla tuo 220 kahta puolta riippuen kummalla litkulla ajaa. Aika tsäpäkkä tietolähde tämä foorumi.
Ja kuten aiemmin kehuin. Yhteisö on avulias. Olen saanut täältä monenlaista apua. Kerran oltiin valmiina toimimaan jopa tiepalveluna kun vanhemmassa 9-5:ssa oli vähän halvaantumisoireita
Ja kuten aiemmin kehuin. Yhteisö on avulias. Olen saanut täältä monenlaista apua. Kerran oltiin valmiina toimimaan jopa tiepalveluna kun vanhemmassa 9-5:ssa oli vähän halvaantumisoireita
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Jos autolla ei ole ajettu ennen re85 niin parin tankillisen jälkeen kannattaa avata öljypohja ja putsata. Tai se kannattaa avata jokatapauksessa jos ei löydy varmuutta että olis avattu ja putsattu.
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Olikohan pohja ollut auki ja ne laakerit vaihdettu samalla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Eläpä mitään, meidän ekan femman pellin aukaisin aikanaan vuokrakasarmin pihassa ja seurauksena piti lähteä Saab 99:llä ostamaan moottoriöljyä! Ei 9-5:n öljytikku edes kastunut, kun tasoa mittasin. Parempi siis vaikka hiukan häpeää, kun moottorivaurio.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Reilu vuosi sitten olikohan kun päivitys oli tehty. Lienee siis ajettu 85:llarock n roll kirjoitti: ↑La Kesä 01, 2019 07:17Jos autolla ei ole ajettu ennen re85 niin parin tankillisen jälkeen kannattaa avata öljypohja ja putsata. Tai se kannattaa avata jokatapauksessa jos ei löydy varmuutta että olis avattu ja putsattu.
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Tulihan ne öljyt katsottua ihan kaupanteon yhteydessä sentään
Re: Apuja RE85 päivityksen kanssa
Käytiin mökillä mutka pojan M**sulla. Opetuslupa-ajelua ja halusi rälläköidä ruosteitaan mieluummin siellä. Suappia en vielä kovasti ehtinyt tutkia.
Kiva olisi joskus jutustaa edellisen omistajan kanssa. Joku nimi oli vanhassa rek otteessa ja siinä softapäivityskuitissa. En nyt muista olivatko samat nimet. Kauppias tuumasi että Saapin ed omistajalla on ollut samaa merkkiä useampikin. Saattaa siis olla ihan Saabismin kiroissa
Kiva olisi joskus jutustaa edellisen omistajan kanssa. Joku nimi oli vanhassa rek otteessa ja siinä softapäivityskuitissa. En nyt muista olivatko samat nimet. Kauppias tuumasi että Saapin ed omistajalla on ollut samaa merkkiä useampikin. Saattaa siis olla ihan Saabismin kiroissa