Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Kiitos jo tähänastisista ja kiitos lämpimästä
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
vastaanotosta.
Kiitos kiitoksista. Parhaansahan tässä jokainen yrittää. Jos ei osaa muita otaa huomioon on turha odottaa itselleen parempaa vastaanottoa.
Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Minäpä pukkaan viinaa tankkiin seur tankkauksessa. Katson tulpat vaikka viikonloppuna mökillä rauhassa. Eihän täällä vuokra-asumuksen pihalla kehtaa aukoa peltiä. Luulevat vielä että Saappi on rikki
Hyvin voi Saappia rassailla missä vain. Sitähän on niin rattoisa rassailla, että vaikka hyvikseen kattelee konepeiton alle, vaikka siinä ei olisi mitään vikaakaan.
Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Öljynvaihto taisi huoltokirjan mukaan olla ajankohtainen jonkun tuhannen jälk, mutta haittaahan aiemmasta ei ole.
No eipä ole ei. Motonetissä alkuperäinen suodatin taitaa olla 7€ tjsp. ja GM:n omaa öljyä saa viisi litraa kahdella kympillä.
Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Kummastelin sitä muuten että näinkin ”uuteen” autoon oli vaihdettu jo kertaalleen alapään laakerit
Erikoista.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Mikäpä lie juurisyy. No se on hyvä asia sinällään, koska siinä samallahan on sihdit varmasti putsailtu. Sekin asia lieneepi kunnossa siis.
Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Huohotinpöivityksestä ei tietoa, enkä tiedä onko se näissä enää tarpeen?
Ei ole tarpeen. Siihen viittasin kommentillani, että riittää kun vaihtelee öljyt aina. Sihdissä on tuskin mitään. Omassani käytettiin öljypohja auki, eikä siellä ollut käytännössä yhtään mitään. Sitten tietysti jos on ajettu ylikilometrejä on voinut karstaa karttua ja sehän sitten lähtee liikkeelle kun vaihtaa viinalle ja sen takia suositellaan, että öljypohjaa pitäisi käyttää auki ja tarkastaa sihti.
Vehe kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 10:33
Menohaluja viirussa oli kohtuullisesti näin yhtäkkiä hävittäjään siirtyessä. Ed V****ssa piti oleman 122hv ja tässä 150. On kyllä rivakka ero käytännössä. Eikös se viinalla pitäisi vähän teho noustakin?
Kyllä se nousee. Riippuu nyt vielä mikä turbo sinulla siinnä on paikallaan, mutta kyllä se ainakin sen 185hv pitäisi kehittää. Tämän voi kyllä tarkastaa omistajan käsikirjastakin. Kaksilitraisessa on Garretin turbo, joka ei yleensä kestä kovin pitkään. Omaani oli vaihdettu Mitsun täyspaineturbo tilalle ja tehty samalla se softaus. Tämä tarkoittaa sitä, että teho hyppää kyllä reippaasti yli 200hv:n, jonka kyllä persuksessaan huomaa. Käytännössä tehon nousu johtuu siitä, että ainetta syötetään enemmän. Alkoholin energiapitoisuus on matalampi kuin bensiinin, joten sitä kuluu aina enemmän. Toisaalta oktaaniluku (106) on huomattavasti korkeampi, joten hyötysuhde on parempi. Pienemmän energiasisältönsä vuoksi moottori sietää suurempia määriä polttoainetta ja sitä kautta tehoa tulee sitten enemmän. Mitään taikaa tuossa sinällään ei ole.
Vanha, mutta ihan hyvä
artikkeli asiasta.
Parhaan tiedonhan sinä omasta ajokistasi saat kun utsaiset asiaa JCarlsonilta itseltään. Löydät kyllä sähköpostiosoitteen foorumin kautta. Tälläät sen tiedon ylös jonnekin manuaaliin tai minne nyt laitatkaan.