Apurungon pelastaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Muuten alkaa olla parin vuoden omistuksen ja hartaan foorumin ja wis+epc tankkaamisen myötä koko auton pelastaminen aika hyvin teoriassa suunniteltuna, eikkä puoliksi tehtynä vai miten se meni. Mutta mitäs tuolle mätänevälle kotelomallin apurungolle on tehtävissä? Onko jossain jotain pajoja, jotka voivat liottaa sitä erilaisissa liemissä, kunnes se muuttuu ensin kauttaaltaan täydellisen ruosteettomaksi, ja sitten asianmukaisesti pintakäsitellyksi niin kuin olisi tehtaalta tullut?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko parempi ratkaisu liki ruosteeton ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

nalleolut kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 16:36
oisko parempi ratkaisu liki ruosteeton ???
Toivoisin että ratkaisu kestäisi toiset 20 vuotta, eikä olisi viiden tai kymmenen talven jälkeen ihan samassa jamassa kuin nykyinen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noilla vaatimuksilla tulee lähinnä mieleen sinkitys... mut se ei vastaa tehtaan tasoa ...on ehkä jopa parempi heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

nalleolut kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 17:06
noilla vaatimuksilla tulee lähinnä mieleen sinkitys... mut se ei vastaa tehtaan tasoa ...on ehkä jopa parempi heh
Kiitos vinkistä! Tämä vaikuttaa lupaavalta. Lainaus yhden palveluntarjoajan sivuilta:
Teräs puhdistetaan peittaamalla se laimeassa suolahapossa. Peittauksessa lähtevät pois ruoste ja valssihilse. Vesihuuhtelun jälkeen kappaleet upotetaan vielä juoksutekylpyyn, jossa pintaan tulee suojaava suolakerros estäen terästä hapettumasta ennen varsinaista sinkkikylpyä. Tarjoamme kuumasinkityt tuotteemme tarvittaessa myös passivoituina.

Puhdistusvaiheiden jälkeen rakenne upotetaan sulaan (450°C) sinkkiin. Sinkki ja puhdas teräs reagoivat keskenään ja muodostavat pinnoitteen (3-kerroksinen faasisidos + puhdas sinkki)
Tuon prosessin jälkeen varmaan "mikä tahansa" maalaamo voi jauhemaalata rungon miten nyt pulveri ylettääkään, maalauksen toimiessa enimmäkseen esteettisenä eikä funktionaalisena tekijänä?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Yks vaihtoehto on, että viet sen puhallettavaksi ja sitten pulverimaalaus. Pohjaan sinkkiepoksi ja pintaan epoksipolyuretaanimaali.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kotelorakenteessa kuuma sinkki löytää tiensä varmaan myös kotelon sisälle, jos vain siellä on puhdasta metallia eikä ruostetta. Tietysti pitää olla rakenteessa reiät sopivasti, että litkut myös valuu pois sieltä, kun osa nostetaan pois altaasta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä kuulin vuosia sitten ku eräs saabisti sinkkas kaiteita et ruoste on plussaa toki ei ylenmäärin mut saa olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ippe »

nalleolut kirjoitti:
To Syys 02, 2021 18:00
Mä kuulin vuosia sitten ku eräs saabisti sinkkas kaiteita et ruoste on plussaa toki ei ylenmäärin mut saa olla
Ruoste ei kaiketi haittaa kuumasinkityksessä, mutta maalia ei saisi olla sinkitykseen menevässä kappaleessa.


Itse etsisin mahdollisimman hyvän käytetyn apurungon ja käyttäisin sen puhalluksessa ja maalauksessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Onko etuapurungoissa ratkaisevia eroja vaihteiston tai vuosimallin mukaan?
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kun ei näitä hautaan viedä mukana niin suihkii vaikka renkaan vaihdon yhteydessä kotelosuojaöljyä joka vuosi. Mutta jos harrastaa haluaa niin hankkisin hyvän käytetyn vaihto osan, putsaisin ja maalaisin varsinkin jos paikallaan oleva kovin syöpynyt.
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja HEV »

En saanut pelastettua, mutta tässä muutama yksityiskohta saman ongelman kanssa painiville.

Apurungon takaosan poikittaispalkki oli puhki kartturin puolelta. Katsastaja olisi jopa antanut hitsata kuntoon, mutta etsiskelin ehjän tilalle. Varaosanumero näyttää vaihtelevan vuosimallin mukaan, mutta samanmuotoisiltahan nuo näyttävät. Ostin ystävälliselta foorumilaiselta hyväkuntoisen - hitsisaumoissa oli vähän pintaruostetta, jonka harjasin pois, löin ruosteensyöjää niihin kohtiin ja jotain raskaan kaluston runkomustaa päälle.

Tuo oli jostain ennen faceliftiä olevasta yksilöstä purettu (siis -01 tai vanhempi) ja omani siis -05. Ainoat erot olivat tukivarren etummaisen puslan kiinnitysruuvit, xenonien korkeusanturin kiinnityspaikan puuttuminen ja oikean etupyörän etupuolella oleva kierretapin (tehostinputken kiinnitimen) sijainti. Lisäksi kallistuksenvaimentimen kiinnityspaikat oli toteutettu erilailla, mutta reijät oli samoissa paikoissa.

Puslan kiinnitysruuvia varten on vanhassa kiinteät mutterit - 12 mm kierre, nousu 1,75 mm, kun uudemmassa on saman pituinen ruuvi ja irtomutteri, mutta 1,5 mm nousulla. Onneksi löytyi romulaatikosta satkun alustasta puretut juuri oikeankokoiset ruuvit.

Anturille porasin kiinnitysreijän ja väärän kierretangon sahasin pois.

Kun pilkoin puhkiruostuneen pätkiksi, jotta mahtuu metallikeräykseen, paljastui, että poikkipalkki oli ruostunut sisäpuolelta isolta alalta ihan harsoksi. Alunperinhän siinä on jotain 2 mm seinämä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

Sinkityksessä jos käyttää pitää koteloissa olla poisvalumaa varten kolot.sen jälkeen kierrereiät on aukaistava
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Sinkittäjä firmoilla oli täällä päin kahta hinnoittelua, kokonaispaino ja materiaali mikä tarttuu kappaleeseen.
Umpinaisen kuution klöntin jos vie sinkitykseen niin siitä voi laskee kumpiko on halvempi paikka.
Useampi henkilö kysyi tätä peräkärrien rakentamisbuumin aikaan ja jokainen ihmetteli mihin tämä hinta perustui, joten kysykää hinta muutamasta paikasta jos aihe ei tuttu ja säiliön koko mahtuuko kappale edes.

Ovokolla on kuvissa uudennäköisiä purkurunkoja joiden kanssa oltava tarkkana, kuvissa joissakin näkyy erittäin pahasti syöpyneitä kohtia maalin alta.
Vastaa Viestiin