Öljynpaine valo ja nakutus
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Jos mig löytyy niin lvi liikkeestä vesiputken kuparisia tukiholkkia muutama kokoa semmonen ulkoa joka uppoo katkenneen pinnapultin reikään.
Pistät holkin poteroon ja lyhennät holkin kannen tasolle
Mikillä täyttää reilulla virralla pitkällä langalla kupariholkin sisustan kasvattaen ulos päin pultin pätkää sen verran et saat tulppahitsillä vaikka m12 mutterin kiinni ja eikun pätkä pois.
Kupariholkki on sen takia ettei kierteet mee rikki.
Sen jälkeen kierretapilla kierteen puhdistus.
Jos et saa kiinni mitä tarkoitan löytyy netistä useampi video aiheesta.
Jos poraamalla tekee niin jos kierre m8 niin poraa ensin m8 pultin keskelle 4mm reiän ja pyörittää pultin katkenneeseen pinnapultin reikään ja avot, sulla on poraohjuri jolla tekee 4mm alkureiän jota voi isontaa 6.8mm poraan asti johon voi tehdä uuden kierteen.
Pistät holkin poteroon ja lyhennät holkin kannen tasolle
Mikillä täyttää reilulla virralla pitkällä langalla kupariholkin sisustan kasvattaen ulos päin pultin pätkää sen verran et saat tulppahitsillä vaikka m12 mutterin kiinni ja eikun pätkä pois.
Kupariholkki on sen takia ettei kierteet mee rikki.
Sen jälkeen kierretapilla kierteen puhdistus.
Jos et saa kiinni mitä tarkoitan löytyy netistä useampi video aiheesta.
Jos poraamalla tekee niin jos kierre m8 niin poraa ensin m8 pultin keskelle 4mm reiän ja pyörittää pultin katkenneeseen pinnapultin reikään ja avot, sulla on poraohjuri jolla tekee 4mm alkureiän jota voi isontaa 6.8mm poraan asti johon voi tehdä uuden kierteen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Elo 15, 2024 18:25
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
https://youtube.com/shorts/jZtO_KkZTqs? ... 12LWXofTTR siinäpä oma video kyllä on itellä fiilis ettei ainakaan oo alakerran mikään laakeri sun muu.
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 424
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Joo mut tiiäks miks sun nostajat naputtaa
Koska alakerran laakerit on jo niin kuluneet että ei riitä öljynpaineita nostajille. Eli ajele vaan vielä niin alkaa naputtelemaan alakertakin.

OG 9-3 Aero 476hv/588nm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Elo 15, 2024 18:25
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Niih tänään taas ajelin, ei vilkkunu öljyvalo josko se siitä asettus. Vielä kuulostelen noita nostajia/nostajaa jos ei lähe hiljenee ni eikai se auta kun avata venakoppa ja tutkailla lähempää.
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Kun öljynpainevalo alkaa palamaan/vilkahtaa on paine 0,5bar tai vähemmän. Silloin kun on noin alhainen paine, niin ensimmäisen kerran syttyessä kun laakerit vaihtaa, niin saattaa selvitä sillä. Yleensä tuho on siis tapahtunut, koska öljynpaine on jo kauemmin ollut alentunut.
Se ei "asetu" itsekseen. Mutta huomaan, että asiasta puhuminen on melko turhaa koska et selvästi halua uskoa kokeneempia. Tsemppiä jatkoon moottorin kanssa!
Se ei "asetu" itsekseen. Mutta huomaan, että asiasta puhuminen on melko turhaa koska et selvästi halua uskoa kokeneempia. Tsemppiä jatkoon moottorin kanssa!
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Noh noh. Ei täällä kaikki ole niin tietäjiä kuin kuvittelevat. Runkolaakerien pettämisellä pelottelu on mun mielestä jo vähän koulukiusaamista, ainakin ton videon perusteella mikä kuulostaa aivan normaalilta t7 koneelta jolla on ajettu 300tkm ilman kansiremppaa.Pakari kirjoitti: ↑Ma Kesä 30, 2025 18:02Kun öljynpainevalo alkaa palamaan/vilkahtaa on paine 0,5bar tai vähemmän. Silloin kun on noin alhainen paine, niin ensimmäisen kerran syttyessä kun laakerit vaihtaa, niin saattaa selvitä sillä. Yleensä tuho on siis tapahtunut, koska öljynpaine on jo kauemmin ollut alentunut.
Se ei "asetu" itsekseen. Mutta huomaan, että asiasta puhuminen on melko turhaa koska et selvästi halua uskoa kokeneempia. Tsemppiä jatkoon moottorin kanssa!
Öljyvalo voi syttyä "vedon jälkeen" myös kovassa jarrutuksessa.
Öljynpaineanturi saattaa olla myös sökö.
Tällaisen vedossa sattuneen jarrutuksen yhteydessä öljynpainevalon vilkahduksen jälkeen, kattelin laakerit noin 8kk ajon jälkeen ja niissä ei ollut mitään sanomista, tosin siinä vaiheessa oli bensansuodattimen tukkeeseen menemisen takia kansiremppa edessä koska pakoventtiilissä oli reikä.
Mut kyllähän se asia selviää tässä seuraavien tuhansien kilometrien sisällä, onko ne runkolaakerit menneet vai ei

Saab 9-5 Aero 2000
9-5 vector 2003
900 2.0 -89
9000 2.0tA -89
9000 2.3iA -90
9000 2.0t -98
9-3seA 2001
9000 Aero -96
9000 2.0t -97
9000 2.0t -96
9-5 vector 2003
900 2.0 -89
9000 2.0tA -89
9000 2.3iA -90
9000 2.0t -98
9-3seA 2001
9000 Aero -96
9000 2.0t -97
9000 2.0t -96
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Vai ottaako kk ensin osumaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Nostajat lätkyttää tääläkin yhessä koneessa, tosin öljyvalo ei vilku. Lätkytys loppuu aina välillä ja alkaa taas uusiksi. Mites paha homma on käyttää nuo nostajat pöydällä jos ja kun paska niitä tukkinee? Eikös jaon saa pidettyä kun niputtaa ketjun nokkiin ja noukkii kupit välistä putsattavaksi?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Purkamalla muutaman sarjan puhdistanut: https://youtu.be/bhD44nLVCMI?si=7jMPFg4afgL9HXEw
Vaarana luonnolllisesti on hajottaa ne.
Nostajat kun ottaa pois niin samantien öljykylpyyn säilytykseen tai jos puhdistaa kokonaisena niin ultraäänipesuriin löpöä ja antaa muutaman kierron puhdistaa, halvimmat ~25e lidl.
Sen jälkeen kun kuppi liikkuu pumppaa uudet öljyt täyteen.
Useampi kymmenen sarjaa puhdistettu ja hyvin on toiminut, startissa rolisee hetken.
Nooh tuohon öljynpainevaloon parinkymmenen koneen purulla voisin sanoa jokaisen olevan edellisen omistajan tarkkaan tietoinen mikä sieltä on hajalla jos ovat väittäneet muuta.
Legendaarisimpia on autotietäjiltä ostetut femmat varaosiksi jotka ajokuntoisia paitsi joskus välähtää öljyvalo ei sen kummenpaa.
Moottorilla ei ole ollut minulle väliä jos muun takia ostettu osiksi siksi ei ole harmittanut ja hinta kun on sen minkä arvoisena pidän loppua autosta eikä sekään harmita kun foorumilainen myy kirkkain silmin autoa jossa kuuluvaa rolinaa alakerrasta.
Se harmittaa toisten puolesta jotka ostanut työmatkaa varten lainarahalla kusettajalta saabin mistä kone kolisee alakerrasta ja näitä on useita.
Mistä tiedän foorumilaisten entisiksi, historiatiedoista.
Niille jotka ei ole tietoisia, tietoisesti rikkinäisenä myyty auto yksityinen-yksityinen on laki ostajan puolella rahojen takaisin saantia varten.
Niin ja vielä semmoinen, toimiva kuppi ei rolise jos siellä kiertää öljy, roliseva nostaja on ensimmäinen merkki öljynpaineen puutoksesta
Vaarana luonnolllisesti on hajottaa ne.
Nostajat kun ottaa pois niin samantien öljykylpyyn säilytykseen tai jos puhdistaa kokonaisena niin ultraäänipesuriin löpöä ja antaa muutaman kierron puhdistaa, halvimmat ~25e lidl.
Sen jälkeen kun kuppi liikkuu pumppaa uudet öljyt täyteen.
Useampi kymmenen sarjaa puhdistettu ja hyvin on toiminut, startissa rolisee hetken.
Nooh tuohon öljynpainevaloon parinkymmenen koneen purulla voisin sanoa jokaisen olevan edellisen omistajan tarkkaan tietoinen mikä sieltä on hajalla jos ovat väittäneet muuta.
Legendaarisimpia on autotietäjiltä ostetut femmat varaosiksi jotka ajokuntoisia paitsi joskus välähtää öljyvalo ei sen kummenpaa.
Moottorilla ei ole ollut minulle väliä jos muun takia ostettu osiksi siksi ei ole harmittanut ja hinta kun on sen minkä arvoisena pidän loppua autosta eikä sekään harmita kun foorumilainen myy kirkkain silmin autoa jossa kuuluvaa rolinaa alakerrasta.
Se harmittaa toisten puolesta jotka ostanut työmatkaa varten lainarahalla kusettajalta saabin mistä kone kolisee alakerrasta ja näitä on useita.
Mistä tiedän foorumilaisten entisiksi, historiatiedoista.
Niille jotka ei ole tietoisia, tietoisesti rikkinäisenä myyty auto yksityinen-yksityinen on laki ostajan puolella rahojen takaisin saantia varten.
Niin ja vielä semmoinen, toimiva kuppi ei rolise jos siellä kiertää öljy, roliseva nostaja on ensimmäinen merkki öljynpaineen puutoksesta
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Tulipa kusetuksesta mieleen.
Ostin joskus 2014 foorumilaiselta "just konerempatun" 2001 ihan siistin näkösen 9-3 joka uitettu aikanaan Sveitsistä. Ihmettelin joskus öljynvaihdon yhteydessä että miks öljynsuodattimen jalasta on mittailtu öljynpaineita, lieneekö jäänyt mittari vaan siihen sitten kiinni.
Tämän konerempankin tekijä on ihan "tunnettu tekijä" täällä, mutta kuitenkin remppa oli tehty ihan päin vittua siinä mielessä että momenteista ei ollut välitetty vaan kaikki ylikireellä. Sen lisäks silikonia oli jo hyvät smäidät öljysihdissä, vaikka "rempatulla" koneella ajettu 30tkm. Se v*tun silikoni ei kuulu saabin koneeseen, kyllä sellanen pitäis tietää, ei edes siihen öljypohjaan, eikä edes siihen päätykoppaan.
20tkm myöhemmin kilahti pata, runkolaakerit paskana ja diagnoosi=läpipuhaltava öljyruutta.
Ihmettelinkin miksi myyjällä kädet niin tärisi ostohetkellä kun laskeskeli rahoja. Kyllä se on tienny että siellä on alhaiset öljynpaineet. Rahoja en lähtenyt takaisin perimään, ajoinhan mä sillä kuitenkin 20tkm, oli tosin kalliit kilometrit.
Tiettyihin ihmisiin täällä voi luottaa, mutta heihin tutustuu ajan kanssa, ja sitä ennen en luottaisi kenenkään selityksiin yhtään mistään.
Ostin joskus 2014 foorumilaiselta "just konerempatun" 2001 ihan siistin näkösen 9-3 joka uitettu aikanaan Sveitsistä. Ihmettelin joskus öljynvaihdon yhteydessä että miks öljynsuodattimen jalasta on mittailtu öljynpaineita, lieneekö jäänyt mittari vaan siihen sitten kiinni.
Tämän konerempankin tekijä on ihan "tunnettu tekijä" täällä, mutta kuitenkin remppa oli tehty ihan päin vittua siinä mielessä että momenteista ei ollut välitetty vaan kaikki ylikireellä. Sen lisäks silikonia oli jo hyvät smäidät öljysihdissä, vaikka "rempatulla" koneella ajettu 30tkm. Se v*tun silikoni ei kuulu saabin koneeseen, kyllä sellanen pitäis tietää, ei edes siihen öljypohjaan, eikä edes siihen päätykoppaan.
20tkm myöhemmin kilahti pata, runkolaakerit paskana ja diagnoosi=läpipuhaltava öljyruutta.
Ihmettelinkin miksi myyjällä kädet niin tärisi ostohetkellä kun laskeskeli rahoja. Kyllä se on tienny että siellä on alhaiset öljynpaineet. Rahoja en lähtenyt takaisin perimään, ajoinhan mä sillä kuitenkin 20tkm, oli tosin kalliit kilometrit.
Tiettyihin ihmisiin täällä voi luottaa, mutta heihin tutustuu ajan kanssa, ja sitä ennen en luottaisi kenenkään selityksiin yhtään mistään.
Saab 9-5 Aero 2000
9-5 vector 2003
900 2.0 -89
9000 2.0tA -89
9000 2.3iA -90
9000 2.0t -98
9-3seA 2001
9000 Aero -96
9000 2.0t -97
9000 2.0t -96
9-5 vector 2003
900 2.0 -89
9000 2.0tA -89
9000 2.3iA -90
9000 2.0t -98
9-3seA 2001
9000 Aero -96
9000 2.0t -97
9000 2.0t -96
Re: Öljynpaine valo ja nakutus
Jep, sitten ihmetellään miksi kukaan ei näistä halua maksaa mitään. Pääsääntö femman kun femman kanssa on se, että siinä autossa on moottorivika kun se ostetaan ja hinta sitten sen mukainen. Ihan turha maksaa 2000-3000€, kasasta paskaa kun samaan hintaan saat jo remontoidun pannun teetettyä asiantuntevalla ihmisellä.009baas kirjoitti: ↑Ke Heinä 02, 2025 09:48Tulipa kusetuksesta mieleen.
Ostin joskus 2014 foorumilaiselta "just konerempatun" 2001 ihan siistin näkösen 9-3 joka uitettu aikanaan Sveitsistä. Ihmettelin joskus öljynvaihdon yhteydessä että miks öljynsuodattimen jalasta on mittailtu öljynpaineita, lieneekö jäänyt mittari vaan siihen sitten kiinni.
Tämän konerempankin tekijä on ihan "tunnettu tekijä" täällä, mutta kuitenkin remppa oli tehty ihan päin vittua siinä mielessä että momenteista ei ollut välitetty vaan kaikki ylikireellä. Sen lisäks silikonia oli jo hyvät smäidät öljysihdissä, vaikka "rempatulla" koneella ajettu 30tkm. Se v*tun silikoni ei kuulu saabin koneeseen, kyllä sellanen pitäis tietää, ei edes siihen öljypohjaan, eikä edes siihen päätykoppaan.
20tkm myöhemmin kilahti pata, runkolaakerit paskana ja diagnoosi=läpipuhaltava öljyruutta.
Ihmettelinkin miksi myyjällä kädet niin tärisi ostohetkellä kun laskeskeli rahoja. Kyllä se on tienny että siellä on alhaiset öljynpaineet. Rahoja en lähtenyt takaisin perimään, ajoinhan mä sillä kuitenkin 20tkm, oli tosin kalliit kilometrit.
Tiettyihin ihmisiin täällä voi luottaa, mutta heihin tutustuu ajan kanssa, ja sitä ennen en luottaisi kenenkään selityksiin yhtään mistään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470