Öljynpaine valo ja nakutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos mig löytyy niin lvi liikkeestä vesiputken kuparisia tukiholkkia muutama kokoa semmonen ulkoa joka uppoo katkenneen pinnapultin reikään.
Pistät holkin poteroon ja lyhennät holkin kannen tasolle
Mikillä täyttää reilulla virralla pitkällä langalla kupariholkin sisustan kasvattaen ulos päin pultin pätkää sen verran et saat tulppahitsillä vaikka m12 mutterin kiinni ja eikun pätkä pois.
Kupariholkki on sen takia ettei kierteet mee rikki.
Sen jälkeen kierretapilla kierteen puhdistus.
Jos et saa kiinni mitä tarkoitan löytyy netistä useampi video aiheesta.

Jos poraamalla tekee niin jos kierre m8 niin poraa ensin m8 pultin keskelle 4mm reiän ja pyörittää pultin katkenneeseen pinnapultin reikään ja avot, sulla on poraohjuri jolla tekee 4mm alkureiän jota voi isontaa 6.8mm poraan asti johon voi tehdä uuden kierteen.
onni.monni
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Elo 15, 2024 18:25

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja onni.monni »

https://youtube.com/shorts/jZtO_KkZTqs? ... 12LWXofTTR siinäpä oma video kyllä on itellä fiilis ettei ainakaan oo alakerran mikään laakeri sun muu.
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 423
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Joo mut tiiäks miks sun nostajat naputtaa :) Koska alakerran laakerit on jo niin kuluneet että ei riitä öljynpaineita nostajille. Eli ajele vaan vielä niin alkaa naputtelemaan alakertakin.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
onni.monni
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Elo 15, 2024 18:25

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja onni.monni »

Niih tänään taas ajelin, ei vilkkunu öljyvalo josko se siitä asettus. Vielä kuulostelen noita nostajia/nostajaa jos ei lähe hiljenee ni eikai se auta kun avata venakoppa ja tutkailla lähempää.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5835
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kun öljynpainevalo alkaa palamaan/vilkahtaa on paine 0,5bar tai vähemmän. Silloin kun on noin alhainen paine, niin ensimmäisen kerran syttyessä kun laakerit vaihtaa, niin saattaa selvitä sillä. Yleensä tuho on siis tapahtunut, koska öljynpaine on jo kauemmin ollut alentunut.

Se ei "asetu" itsekseen. Mutta huomaan, että asiasta puhuminen on melko turhaa koska et selvästi halua uskoa kokeneempia. Tsemppiä jatkoon moottorin kanssa!
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
009baas
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Pakari kirjoitti:
Ma Kesä 30, 2025 18:02
Kun öljynpainevalo alkaa palamaan/vilkahtaa on paine 0,5bar tai vähemmän. Silloin kun on noin alhainen paine, niin ensimmäisen kerran syttyessä kun laakerit vaihtaa, niin saattaa selvitä sillä. Yleensä tuho on siis tapahtunut, koska öljynpaine on jo kauemmin ollut alentunut.

Se ei "asetu" itsekseen. Mutta huomaan, että asiasta puhuminen on melko turhaa koska et selvästi halua uskoa kokeneempia. Tsemppiä jatkoon moottorin kanssa!
Noh noh. Ei täällä kaikki ole niin tietäjiä kuin kuvittelevat. Runkolaakerien pettämisellä pelottelu on mun mielestä jo vähän koulukiusaamista, ainakin ton videon perusteella mikä kuulostaa aivan normaalilta t7 koneelta jolla on ajettu 300tkm ilman kansiremppaa.

Öljyvalo voi syttyä "vedon jälkeen" myös kovassa jarrutuksessa.
Öljynpaineanturi saattaa olla myös sökö.

Tällaisen vedossa sattuneen jarrutuksen yhteydessä öljynpainevalon vilkahduksen jälkeen, kattelin laakerit noin 8kk ajon jälkeen ja niissä ei ollut mitään sanomista, tosin siinä vaiheessa oli bensansuodattimen tukkeeseen menemisen takia kansiremppa edessä koska pakoventtiilissä oli reikä.

Mut kyllähän se asia selviää tässä seuraavien tuhansien kilometrien sisällä, onko ne runkolaakerit menneet vai ei :)
Saab 9-5 Aero 2000
9-5 vector 2003
900 2.0 -89
9000 2.0tA -89
9000 2.3iA -90
9000 2.0t -98
9-3seA 2001
9000 Aero -96
9000 2.0t -97
9000 2.0t -96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8122
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Vai ottaako kk ensin osumaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljynpaine valo ja nakutus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nostajat lätkyttää tääläkin yhessä koneessa, tosin öljyvalo ei vilku. Lätkytys loppuu aina välillä ja alkaa taas uusiksi. Mites paha homma on käyttää nuo nostajat pöydällä jos ja kun paska niitä tukkinee? Eikös jaon saa pidettyä kun niputtaa ketjun nokkiin ja noukkii kupit välistä putsattavaksi?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin