Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Moro!

Olen jo pidempään pohtinut sitä, onko mun 2002 9-5 Aerossa jarrut varmasti ihan normaalikunnossa, koska jarrutustunto vaikuttaa jotenkin sellaiselta "hieman vaisulta". Olen kokeillut useinkin tyhjällä tiellä täyttä hätäjarrutusta, ja auto hidastuu kyllä oikein tasaisesti ja nätisti, ei puolla yhtään, mutta vauhti putoaa jotenkin "hitaan oloisesti". Katsastuksesta auto mennyt huomautuksitta läpi kyllä.

Testasin sitten ihan tarkkaa jarrutusmatkaa Dragy-anturia hyödyntäen. Tein pari mittausta, täysjarrutus aurinkoisella +7 C kelillä kuivalla, hyvällä asfaltilla. Renkaatkin pitäisi olla erinomaiset, suht uudet Continentalin PremiumContactit ja paljon pintaa on jäljellä.

Tulokset ohessa. Toisella kerralla tuli n. 46 m, toisella 45 m. Vauhti putosi äärimmäisen tasaisesti, kuten kuvaajasta näkyy.

Kuva
Kuva

Tuntuu kuitenkin, ihan kuin ei mentäisi vielä lähellekään pidon rajalla. Käyttöautona perheessä oleva 2017 vuoden Volvo pysähtyy 100-0 n. 35 metrissä... Sen ihan tuntee, kun sillä tekee hätäjarrutuksen (olen kokeillut) - jarrrutus on todella "raju" ja auto tuntuu pysähtyvän äkkiä. Saabissa tulee sen sijaan sellainen olo, että "pysähtyisit nyt jo!"

Onkohan mun Saabin jarruissa jotain hämärää, vai olenko vain tottunut nykyautojen tehokkaisiin jarruihin niin paljon, että Saabin jarrut vaikuttavat niiden rinnalla jotenkin ponnettomilta...?
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24770
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Pehmeät tarvikepalat tekee tuon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9229
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja aero »

...tai kovat race-palat, jotka kestää radalla mutta toimii kunnolla vasta lämmittyään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Ei ole tarvikepalat - autoon on vaihdettu 60 tkm sitten Saabin originaalit Aeron levyt ja palat. Kaikissa vielä kulutuspintaa jäljellä.
Minkälaisessa haarukassa jarrutusmatkan kuuluisi tällä autolla olla kuivissa normaalioloissa?
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
vjo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja vjo »

Kyllä ne alle 40 metrin on noissa testeissä aikoinaan päässeet.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5951
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onhan tuohon asiaan vaikuttavia tekijöitä mukana yli 20-vuotiaassa autossa väkisin.
- Jarrunesteen kunto ja laatu.
- Jarruputkien ja letkujen kunto.
- Jarrusatuloiden sylintereiden ja mäntien kunto.
- ABS-järjestelmän osien kunto ja kuluminen.
- Alustan ja pyöräntuennan osien kuluminen. 20-vuotta vanhat iskarit ja jouset vaikuttavat asiaan melko paljon...
- Pyöränkulmat
- Tien ja renkaan lämpötila voi poiketa merkittävästi esim. autolehtien mittaushetkistä.

En toki tiedä, että missä ajassa tuo 60tkm on ajettu, mutta tekisi kovasti mieli väittää, että Saabin alkuperäisiä jarruosia ei ole ihan äskettäin ollut saatavilla, ellei sitten ole ollut jossain jotain vanhaa varastoa. Saab Select-osia on kylläkin, mutta ne eivät ole virallisesti "alkuperäisiä". Muistelisin, että ostin 20-luvun taitteessa tällä hetkellä parisen vuotta käytössä olleet jarrupalat ja nekin ovat Saab select-osia kun alkuperäisiä ei ollut saatavilla enää.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9229
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja aero »

Alkaako muuten ABS hakkaamaan kuinka nopeasti vastaan jarrutestissä asfaltilla?

Jos nopeasti, niin etsisin vikaa sieltä renkaan ja tien välisen pidon puolelta, jos myöhään tai ei ollenkaan, tutkisin sitä jarrupuolta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1882
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Mitään testattua faktaa mulla ei ole, ainoastaan perstuntuma. Mutta kun Aeroon vaihdoin EBC:n green stuffit, niin jarrut tuntuivat nappaavan paljon tehokkaammin. Myöhemmin kokeilin myös red stuffeja, mutta en eroa huomannut normaalissa ajossa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2597
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Menee nyt vähän yleisen jarrukeskustelun puolelle, mutta ehkä ketjun aloittaja ei tästä pahastu :)

Meidän viiruAerossa on useamman vuoden ollut Zimmermann:in rei'itetyt jarrulevyt edessä. Ei mitään ongelmia, eivät ole halkeilleet, vaikka reikälevyistä säännöllisesti kirjoitetaankin kauhutarinoita. Jarrutuntuma on varsinkin märällä kelillä paljon parempi, kuin vakioilla sileillä levyillä.
Zimmermann ainakin mainostaa, että levyt lämpökäsitellään vielä reikien koneistuksen jälkeen halkeamien välttämiseksi.

Meidän levyissä oli joku pinnoite päällä, en ole varma, että oliko se tuo Coat Z:
https://www.otto-zimmermann.de/en/produ ... ake-discs/

Oli tai ei, niin suhautin vielä uusiin levyihin pari kerrosta kuumankestomustaa kitkapintojen ulkopuolelle. Levyt näyttävät kyllä vuosien käytön jälkeen oikein siisteiltä avonaisten vanteiden takaa, eivät siis ruostu helpolla.

Paloina noiden kanssa on Ferodo Premier, tarkkaa tyyppiä en muista, mutta vastasivat Ferodon DS2000 -"sporttipaloja". Oikein hyvät, kuluvat tasaisesti ja pitoa piisaa. Ehtoopuolella elinkaartaan alkavat kyllä sotkea vanteita :|

EDIT: Tuo jarrupaketti oli ainakin hankintahetkellä todella asiallisen hintainen päivitys vakiojarruihin, ihan paikallisesta autotarvikeliikkeestä ostettuna. Ferodon palojakin on vielä löytynyt, kun olen pyytänyt "DS2000" -vastaavia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja b20 »

Kannattaa tarkistaa mitä niissä Saab "Original" laatikoissa tai Saab Hedin Alternative (täysi tarvike) on nykyään. Ei ole enää "alkuperäisosa valmistajia" vaan tilalle tullut uusia. Original nyt laadukas OEM mutta Alternative voi olla ihan mitä tahansa (jopa ProParts). No original boxissakin oli viimeksi ProParts tavaraa kun muuta ei ole saatavilla. Eli kannattaa katsoa/tilata laatutarvike merkkejä erikseen jos haluaa varmistaa osat. Tuntuu vaan moni laatumerkki loppuvat ja ei ole muuta kuin halpis osaa tarjolla. Jarruosia saa kyllä laadukkaita ja luulisi "Original" boxiin laitettu hyvää osaa. Mutta alternative boxissa voi olla ihan sitä halvinta yms. ProParts tavaraa. Vanhat "GM Saab Original" boxit hologrammilla on niitä vanhoja varastoja ja laatu tietty hyvä.
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Pitkä jarrutusmatka (45 m 100-0) kuivalla asfaltilla - normaaliako?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Kiitos kommenteista ja hyvästä keskustelusta! :)

Aihe on kieltämättä mielenkiintoinen! Mulla levyt ja palat ovat kyllä jo melko vanhat, vaikkakin ajettu vain 60 tkm - asennettiin lokakuussa 2017... Kilometrejä tullut suht vähän kun auto pääosin vain harrasteajossa nykyään. En voi takuuvarmaksi sanoa olivatko "ihan oikeat" Saabin palat, vai myöhemmät Saab "Original" OEM:t, mutta muistelen vaan että Saabin levyistä ja paloista oli silloin taannoin puhe kun tuohon tuo isompi jarruremontti tehtiin.

Tietysti ainakin palat voisi ainakin päivittää jo lähitulevaisuudessa, onhan 60 tkm / 8 vuotta jo kuitenkin jonkinlainen ikä noille. Ja samalla tarkistaa muut jarrukomponentit ja vaihtaa nesteet.
aero kirjoitti:
La Loka 18, 2025 19:14
Alkaako muuten ABS hakkaamaan kuinka nopeasti vastaan jarrutestissä asfaltilla?

Jos nopeasti, niin etsisin vikaa sieltä renkaan ja tien välisen pidon puolelta, jos myöhään tai ei ollenkaan, tutkisin sitä jarrupuolta.
Mulla ei ole tästä varmaa dataa - pitää testata vielä uudelleen jos kerkeän ennen talvikelejä - mutta vahva mielikuva on, että ABS ei ole alkanut hakkaamaan juuri lainkaan tolla femmalla jarrutellessa. Ennemmin tuntuu sellaiselta sulavalta (mutta hitaahkolta) hidastuvuudelta, vähän kuin magneetti jarruttaisi vauhtia. Jarrut eivät "ryi" silleen kun esim. meidän Volvolla, siinä ABS:n todella tuntee heti ja hidastuvuus kauttaaltaan on paljon rajumman oloista pyllytuntumalla (samalla säällä, samalla tiellä).

Nyt auto menee kuiteskin talvisäilöön, voisin keväällä ottaa työn alle tuon jarrujen freesauksen 8)
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Vastaa Viestiin