Olen jo pidempään pohtinut sitä, onko mun 2002 9-5 Aerossa jarrut varmasti ihan normaalikunnossa, koska jarrutustunto vaikuttaa jotenkin sellaiselta "hieman vaisulta". Olen kokeillut useinkin tyhjällä tiellä täyttä hätäjarrutusta, ja auto hidastuu kyllä oikein tasaisesti ja nätisti, ei puolla yhtään, mutta vauhti putoaa jotenkin "hitaan oloisesti". Katsastuksesta auto mennyt huomautuksitta läpi kyllä.
Testasin sitten ihan tarkkaa jarrutusmatkaa Dragy-anturia hyödyntäen. Tein pari mittausta, täysjarrutus aurinkoisella +7 C kelillä kuivalla, hyvällä asfaltilla. Renkaatkin pitäisi olla erinomaiset, suht uudet Continentalin PremiumContactit ja paljon pintaa on jäljellä.
Tulokset ohessa. Toisella kerralla tuli n. 46 m, toisella 45 m. Vauhti putosi äärimmäisen tasaisesti, kuten kuvaajasta näkyy.

Tuntuu kuitenkin, ihan kuin ei mentäisi vielä lähellekään pidon rajalla. Käyttöautona perheessä oleva 2017 vuoden Volvo pysähtyy 100-0 n. 35 metrissä... Sen ihan tuntee, kun sillä tekee hätäjarrutuksen (olen kokeillut) - jarrrutus on todella "raju" ja auto tuntuu pysähtyvän äkkiä. Saabissa tulee sen sijaan sellainen olo, että "pysähtyisit nyt jo!"
Onkohan mun Saabin jarruissa jotain hämärää, vai olenko vain tottunut nykyautojen tehokkaisiin jarruihin niin paljon, että Saabin jarrut vaikuttavat niiden rinnalla jotenkin ponnettomilta...?