Bensan kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

e0000333 kirjoitti:Kulutusta vääristää myös kehämitta jonkin verran, omassa teke lähes 5km/h virhettä, kun ajaa talvella 15'' pyörillä. Kesällä mittari näyttää oikein ja luultavammin myös SID näyttää oikeellisempaa tietoa. Kulutus nousee, kun rengas pyörii hitaammin ja kilsoja ei kerrykkään enää samaan tahtiin kuin "pikku pyörillä"
Vaikkapa tuolta http://www.rengaspari.fi/rengaslaskuri.php löytyy laskuri, jolla laskeskella eroja.
Wheelspin
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 15:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wheelspin »

Tuli vaihdettua 205/55 R16 talvirenkaiden tilalle viikonloppuna (jo viime kesän alla pyörineet) 235/40 R18 kumit ja talvi nastoihin verrattuna kulutus nousi karkeasti arvioiden noin 0,5 litraa sadalle. Pito on tosin aivan eri luokkaa, eikä vaeltele niin kuin talvikumeilla. Ei kyllä myöskään tunnu voimaa olevan aivan samalla lailla kuin talvikumella (kokonaisvälityksessä pientä muutosta rengaskoosta johtuen, kai?). No toisaalta voi steg 3:sen tehoja hyödyntää paremmin.... Tallissa odottelee Bilsteinin Sportit ja PowerFlexin puslat asennusta. Josko se loppukin vetely siitä asettuis...
9-5 Aero
#2047
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Moi, pitääkö kovaa sisämelua noi 235/40/18 kumit?
Jos ei,niin kerro minkä merkkiset kumit sulla on.
Olen itsekin ajatellu hommata isommat vanteet+renkaat.
Nyt alla 17",Nokian NRVi:t. :D :D
9-5 Aero Nordic -00
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Normaaliajossa päivittäin noin 20km motaria, noin 30 km kaupunkiajoa, hieman kehätietä ja käynnistyksiä noin 10krt.
-> Kulutus noin 12,5 l / 100km. :(

Käynti landella 4 henkeä noin 120km. Nopeus 80-100km/h.
-> Kulutus noin 7,1 l / 100km. :wink:

Ihmetyttää toi suuri normaalikulutus. Vieläpä tuntuu siltä,että vuosi sitten meni litra vähemmän.

Autossa Saabin oma virityssarja. (Asennus ei vaikuttanut kulutukseen) Tankissa 98 okt Nesteen Bensaa. Manuaalivaihde.

Mahtaako säädöt olla kunnossa vai olisiko ajotavassa korjaamista. Mitään revittelyä en harrasta. Pistäkääpä vinkkejä taloudelliseen kaupunkiajoon.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuollainen tuli huomattua matkaajossa: Hakkapellitta Q ja Nokia NRV, talvi-ja kesärenkaat täysin samankokoiset 215/55R16. Ulko-ja sisälämpötila sama (eli AAC oli päällä tai ei), sama nopeus. Tuli testattua useampana aamuna molemmilla renkailla. Kesärenkailla vie n. 0,5 l enemmän satasella. Mistähän tuo johtuu? Oisko noiden kesärenkaiden vierintävastus suurempi? Ohituksia tms. sellaisia molemmilla renkailla sama määrä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

95-03 kirjoitti:Normaaliajossa päivittäin noin 20km motaria, noin 30 km kaupunkiajoa, hieman kehätietä ja käynnistyksiä noin 10krt.
-> Kulutus noin 12,5 l / 100km. :(

Käynti landella 4 henkeä noin 120km. Nopeus 80-100km/h.
-> Kulutus noin 7,1 l / 100km. :wink:

Ihmetyttää toi suuri normaalikulutus. Vieläpä tuntuu siltä,että vuosi sitten meni litra vähemmän.

Autossa Saabin oma virityssarja. (Asennus ei vaikuttanut kulutukseen) Tankissa 98 okt Nesteen Bensaa. Manuaalivaihde.

Mahtaako säädöt olla kunnossa vai olisiko ajotavassa korjaamista. Mitään revittelyä en harrasta. Pistäkääpä vinkkejä taloudelliseen kaupunkiajoon.
Kun on just samanlainen auto ja samankaltaista ajoa, niin nollasin aamulla SID:n kun lähdin töihin. Pari kilsaa asuntokatuja kylmällä koneella max 40km/h, täyskaasu kiihdytys 0-120 motarille, viisi kilsaa satasta ja kymmenen kilsaa enemmän ja vähemmän seisovaa ruuhkaa ja muutama käynnistys. 17 km kohdalla keskinopeus oli 19km/h ja keskikulutus 13,7l/100. Päivän lopuksi ajelin 10km toista reittiä säästäväisyyttä tavoitellen kotiin. Keskikulutus putosi 11,2l/100km ja keskinopeus nousi 27km/h:een. Niin että eipä tuo 12l/100 ole outo luku pääkaupunkiseudulla. Puhtaassa työmatka-ajossa näillä reiteillä mun keskikulutus on yleensä n.11l/100km.

Kokeilu osoittaa, että kannattaa välttää ruuhka-aikoja. Mitä pienempi keskinopeus - sitä suurempi kulutus :) Ruuhka-ajo on yhtä kiidyttämistä ja jarruttamista. Silloinkin hyvällä ennakoinnilla voi säästää litran-pari. Silloin vain jää usein se pitkä väli edellä ajavaan ja kaistanoptimoijia ilmestyy eteen. :evil: Joka tapauksessa moottorijarrutusta kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon. Näissä lyhyissä kulutus tarkkailuisssa huomaa heti, miten yksi hidastus moottorijarrutuksella pudottaa heti keskikulutusta. Kytkinpohjassa jarruttaessa bensan syöttö ei katkea, ja bensaa menee moottorin käynnissäpitämiseen.

Itse olen pohtinut mitä vaihdetta kannattaisi käyttää esim. tasan 80km/h mittarinopeudessa. Vitonen vetää jo hyvin, mutta kierrokset ovat sen verran alhaalla, että ahdin ei ole vielä mukana. Nelosellakaan kierrokset eivät ylitä 2500:aa, mutta ahdin on jo mukana, joten periaatteessa kone toimii tehokkaammin. Kumpi mahtaa olla edullisempaa ajelua? Hetkellisen kulutuksen toiminto olisi ihan kiva lisä SID:iin.....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Vastaa Viestiin