Vaikkapa tuolta http://www.rengaspari.fi/rengaslaskuri.php löytyy laskuri, jolla laskeskella eroja.e0000333 kirjoitti:Kulutusta vääristää myös kehämitta jonkin verran, omassa teke lähes 5km/h virhettä, kun ajaa talvella 15'' pyörillä. Kesällä mittari näyttää oikein ja luultavammin myös SID näyttää oikeellisempaa tietoa. Kulutus nousee, kun rengas pyörii hitaammin ja kilsoja ei kerrykkään enää samaan tahtiin kuin "pikku pyörillä"
Bensan kulutus
Tuli vaihdettua 205/55 R16 talvirenkaiden tilalle viikonloppuna (jo viime kesän alla pyörineet) 235/40 R18 kumit ja talvi nastoihin verrattuna kulutus nousi karkeasti arvioiden noin 0,5 litraa sadalle. Pito on tosin aivan eri luokkaa, eikä vaeltele niin kuin talvikumeilla. Ei kyllä myöskään tunnu voimaa olevan aivan samalla lailla kuin talvikumella (kokonaisvälityksessä pientä muutosta rengaskoosta johtuen, kai?). No toisaalta voi steg 3:sen tehoja hyödyntää paremmin.... Tallissa odottelee Bilsteinin Sportit ja PowerFlexin puslat asennusta. Josko se loppukin vetely siitä asettuis...
9-5 Aero
#2047
#2047
Normaaliajossa päivittäin noin 20km motaria, noin 30 km kaupunkiajoa, hieman kehätietä ja käynnistyksiä noin 10krt.
-> Kulutus noin 12,5 l / 100km.
Käynti landella 4 henkeä noin 120km. Nopeus 80-100km/h.
-> Kulutus noin 7,1 l / 100km.
Ihmetyttää toi suuri normaalikulutus. Vieläpä tuntuu siltä,että vuosi sitten meni litra vähemmän.
Autossa Saabin oma virityssarja. (Asennus ei vaikuttanut kulutukseen) Tankissa 98 okt Nesteen Bensaa. Manuaalivaihde.
Mahtaako säädöt olla kunnossa vai olisiko ajotavassa korjaamista. Mitään revittelyä en harrasta. Pistäkääpä vinkkejä taloudelliseen kaupunkiajoon.
-> Kulutus noin 12,5 l / 100km.

Käynti landella 4 henkeä noin 120km. Nopeus 80-100km/h.
-> Kulutus noin 7,1 l / 100km.

Ihmetyttää toi suuri normaalikulutus. Vieläpä tuntuu siltä,että vuosi sitten meni litra vähemmän.
Autossa Saabin oma virityssarja. (Asennus ei vaikuttanut kulutukseen) Tankissa 98 okt Nesteen Bensaa. Manuaalivaihde.
Mahtaako säädöt olla kunnossa vai olisiko ajotavassa korjaamista. Mitään revittelyä en harrasta. Pistäkääpä vinkkejä taloudelliseen kaupunkiajoon.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
Tuollainen tuli huomattua matkaajossa: Hakkapellitta Q ja Nokia NRV, talvi-ja kesärenkaat täysin samankokoiset 215/55R16. Ulko-ja sisälämpötila sama (eli AAC oli päällä tai ei), sama nopeus. Tuli testattua useampana aamuna molemmilla renkailla. Kesärenkailla vie n. 0,5 l enemmän satasella. Mistähän tuo johtuu? Oisko noiden kesärenkaiden vierintävastus suurempi? Ohituksia tms. sellaisia molemmilla renkailla sama määrä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Kun on just samanlainen auto ja samankaltaista ajoa, niin nollasin aamulla SID:n kun lähdin töihin. Pari kilsaa asuntokatuja kylmällä koneella max 40km/h, täyskaasu kiihdytys 0-120 motarille, viisi kilsaa satasta ja kymmenen kilsaa enemmän ja vähemmän seisovaa ruuhkaa ja muutama käynnistys. 17 km kohdalla keskinopeus oli 19km/h ja keskikulutus 13,7l/100. Päivän lopuksi ajelin 10km toista reittiä säästäväisyyttä tavoitellen kotiin. Keskikulutus putosi 11,2l/100km ja keskinopeus nousi 27km/h:een. Niin että eipä tuo 12l/100 ole outo luku pääkaupunkiseudulla. Puhtaassa työmatka-ajossa näillä reiteillä mun keskikulutus on yleensä n.11l/100km.95-03 kirjoitti:Normaaliajossa päivittäin noin 20km motaria, noin 30 km kaupunkiajoa, hieman kehätietä ja käynnistyksiä noin 10krt.
-> Kulutus noin 12,5 l / 100km.![]()
Käynti landella 4 henkeä noin 120km. Nopeus 80-100km/h.
-> Kulutus noin 7,1 l / 100km.![]()
Ihmetyttää toi suuri normaalikulutus. Vieläpä tuntuu siltä,että vuosi sitten meni litra vähemmän.
Autossa Saabin oma virityssarja. (Asennus ei vaikuttanut kulutukseen) Tankissa 98 okt Nesteen Bensaa. Manuaalivaihde.
Mahtaako säädöt olla kunnossa vai olisiko ajotavassa korjaamista. Mitään revittelyä en harrasta. Pistäkääpä vinkkejä taloudelliseen kaupunkiajoon.
Kokeilu osoittaa, että kannattaa välttää ruuhka-aikoja. Mitä pienempi keskinopeus - sitä suurempi kulutus


Itse olen pohtinut mitä vaihdetta kannattaisi käyttää esim. tasan 80km/h mittarinopeudessa. Vitonen vetää jo hyvin, mutta kierrokset ovat sen verran alhaalla, että ahdin ei ole vielä mukana. Nelosellakaan kierrokset eivät ylitä 2500:aa, mutta ahdin on jo mukana, joten periaatteessa kone toimii tehokkaammin. Kumpi mahtaa olla edullisempaa ajelua? Hetkellisen kulutuksen toiminto olisi ihan kiva lisä SID:iin.....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)