Onko kukaan kiinnittänyt huomiota 9-5:n automaatin tärinään? Meikäläisen autossa tuntuu aika selvät värinät seistessä kun on veto päällä (sic; tämä koskee sekä kuskia että Saabia
Kysymys automaattivaihteistosta
Terve,
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota 9-5:n automaatin tärinään? Meikäläisen autossa tuntuu aika selvät värinät seistessä kun on veto päällä (sic; tämä koskee sekä kuskia että Saabia
). N-asennossa kone käy selkeästi tasaisemmin, eikä ajossakaan huomaa mitään. Olen pitänyt tätä lähinnä ominaisuutena mutta onhan se tavallaan nykyautolle outoa että tyhjäkäynnillä huomaa moottorin käyvän muustakin kuin kojelaudan valoista...
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota 9-5:n automaatin tärinään? Meikäläisen autossa tuntuu aika selvät värinät seistessä kun on veto päällä (sic; tämä koskee sekä kuskia että Saabia
9-5W '03 2.0t Steg 1
V40 '02 2.0T
V40 '02 2.0T
Laatikko ei vaihda itsestään vapaalle vaan veto on päällä. Jarrulla joutuu pitämään paikoillaan. Johtuisikohan tärinä siitä kun moottori tekee töitä ja momentinmuunnin vatkaa öljyä? Tosin vain pari kertaa olen kylmällä koneella pienen tärinän havainnut.tomaatti vaihtaa automaattisesti vapaalle esim. liikennevaloissa
Minä pidän D-asennossa liikennevaloissa, ei se siitä kuumu. Automaatteja kun myydään aika paljon maihin joissa on oikeasti ruuhkia ja lämmintä.
Onko muuten kenellekään tullut ikinä mieleen näyttää miten automaatti lähtee? Ja polkaista molemmat polkimet pohjaan? Valon vaihtuessa sitten vaan jalka pois jarrulta. Eipä tietenkään, eihän...
No hyvä, siinä touhussa se laatikko kyllä kuumuu. Ennen sitä kannattaa vaikka miettiä mikäs sen moottorin (lämmitys)teho taas olikaan...
Tuollaista tärinää olen huomannut automaattivaihteisessa -00 VW Passat Variantissa, jos valoihin pysähtyy odottamaan D ja jarru päällä. Lienee tomaattilaatikon ominaisuus. Ei, ei ole oma auto. 
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
Saappi Kuski
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Ei kai semmoista olekaan. Ohjekirjakin käskee ihan erikseen pitämään D:n päällä liikennevaloissa. Itse laitan kyllä välillä N:lle ihan mukavuussyistä. Kone käy nätimmin kun se ei yritä jurnuttaa jarrua vastaan autoa liikkelle, bensaakin säästyy eikä tuo saatanan hanskalokeron luukku rämise (mitähän sillekin tekisi, tungenko täyteen super epoxya?)Rafu kirjoitti:Mikäs automaatti se semmonen on jota joutuu vapaalle vaihtamaan.
9000CS 2,3
Onko muuten kenellekään tullut ikinä mieleen näyttää miten automaatti lähtee? Ja polkaista molemmat polkimet pohjaan? Valon vaihtuessa sitten vaan jalka pois jarrulta. Eipä tietenkään, eihän... 
Katotaan onnistuuko lainaus,,,
Mutta mieleen tulee ajat kun ajelin Chevyn sportside pick upilla ja sillä tuli joskus jarrua vasten pyöräytettyä. Etuvetoisilla onnistuu kun ahdistaa vaan jarrua vastaan ja sitten kun lähdön aika tulee niin jarru ylös ja tähtäys lähinpään liikennemerkkiin tai jakajaan,,,
Ei se vakio Saabbi niin paljoa kierrä että laatikko hajoaa, jos sillointällöin antaa löylyä. Normaali liikentessä ei pysty varmasti järkevästi käytettynä ajamaan lootaa rikki.
Katotaan onnistuuko lainaus,,,
Mutta mieleen tulee ajat kun ajelin Chevyn sportside pick upilla ja sillä tuli joskus jarrua vasten pyöräytettyä. Etuvetoisilla onnistuu kun ahdistaa vaan jarrua vastaan ja sitten kun lähdön aika tulee niin jarru ylös ja tähtäys lähinpään liikennemerkkiin tai jakajaan,,,
Ei se vakio Saabbi niin paljoa kierrä että laatikko hajoaa, jos sillointällöin antaa löylyä. Normaali liikentessä ei pysty varmasti järkevästi käytettynä ajamaan lootaa rikki.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Kyllä täälläkin saadaan ruuhkia aikaan. Jopa yllättävän vähillä autoilla. Se se vasta taitoa vaatiikin.Ei Iisalmessa varmaan ruuhkia olekkaan.
Ja liikennevaloissa (joo, on täällä niitäkin) punainen kestää ainakin yhtä kauan kuin isommissakin kaupungeissa. Vaikka olisit yksin koko risteyksessä.
Mutta takaisin asiaan, onko kenelläkään sammunut automaattivaihteinen lennossa? Jaksaako momentinmuunnin silloin pyörittää konetta? Veikkaisin että ainakin kovemmissa vauhdeissa jaksaa.
Ja jos automaattikin lopettaa bensan ruiskuttelun moottorijarrutuksissa, niin silloinhan lopputulos on aivan sama, pistetäänkö bensahana kiinni säästösyistä vai tuleeko sinne ihan oikea vika.
Taitaa olla "nou hätä" -tilanne. Katse peiliin ja vilkku oikealle. Moottori kylläkin halvaantuu vähän ennen kuin auto on kokonaan pysähtynyt ja viimeiset metrit mennään ilman ohjaustehostinta.
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Heh, jenkkien laatikoista vaikea mennä sanomaan, mutta tuskin ainakaan eurot tuollaisesta liikoja tykkäävätStartin13 kirjoitti:Onko muuten kenellekään tullut ikinä mieleen näyttää miten automaatti lähtee? Ja polkaista molemmat polkimet pohjaan? Valon vaihtuessa sitten vaan jalka pois jarrulta. Eipä tietenkään, eihän...
Katotaan onnistuuko lainaus,,,
Mutta mieleen tulee ajat kun ajelin Chevyn sportside pick upilla ja sillä tuli joskus jarrua vasten pyöräytettyä. Etuvetoisilla onnistuu kun ahdistaa vaan jarrua vastaan ja sitten kun lähdön aika tulee niin jarru ylös ja tähtäys lähinpään liikennemerkkiin tai jakajaan,,,![]()
![]()
Ei se vakio Saabbi niin paljoa kierrä että laatikko hajoaa, jos sillointällöin antaa löylyä. Normaali liikentessä ei pysty varmasti järkevästi käytettynä ajamaan lootaa rikki.
Ja esimerkkejä väännöistä:
Bmw e39 535i 340nm
Saab 9-5 Aero 350nm
Chevy Sportside n.400nm
Noi on semmosia lukuja, et laakikko on kyl kovilla, varsinkin Chevyn ja Saabin tapauksessa, missä suurin vääntö on alhasilla kierroksilla, tuskin tossa Bemarissakaan punaviivalla...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87