Aero telakalla
Aero telakalla
No niin, kävihän se paskatuuri sitten omalle autollekin. Pari viikkoa sitten moottoritiellä norm. matkanopeudesta hyytyi. Auto sammui ja eikun tienlaitaan ihmettelemään. Lähti jotenkuten starttaamalla kuitenkin käyntiin, mutta tyhjäkäynti lähes kadoksissa ja tehot melkein nollilla.Nyki niin perkeleesti. Sid ei antanut mitään vikailmoituksia, mutta moottorivalo vilkkui. Nilkutin muutaman kilsan ja pääsin himaan.
Di-kasetti kunnossa,eli kaasuläppäkotelon kunto epäilyksen alle..mutta sekin ok.
Auto ollut nyt pajalla 1,5 viikkoa, eikä vieläkään tiedetä missä mättää!!
Puristus yhdessä pytyssä kuulemma heikompi, kuin muissa ja nostaa ahtopaineita liikaa. Seoskin todella rikkaalla. Venttiili tai mäntävaurio tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta huolto (Laakkonen) epäilee silti sähkövikaa?? Kokeiltu mm. toisella trionicillä, eikä sanottavaa vaikutusta.
Autolla ajettu melko tarkkaan 200tkm. ja kaikki huollot tehty valtuutetuissa huolloissa. Öljyt aina vaihdettu 10tkm. välein.
Silti sattuu ja tapahtuu...
Di-kasetti kunnossa,eli kaasuläppäkotelon kunto epäilyksen alle..mutta sekin ok.
Auto ollut nyt pajalla 1,5 viikkoa, eikä vieläkään tiedetä missä mättää!!
Puristus yhdessä pytyssä kuulemma heikompi, kuin muissa ja nostaa ahtopaineita liikaa. Seoskin todella rikkaalla. Venttiili tai mäntävaurio tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta huolto (Laakkonen) epäilee silti sähkövikaa?? Kokeiltu mm. toisella trionicillä, eikä sanottavaa vaikutusta.
Autolla ajettu melko tarkkaan 200tkm. ja kaikki huollot tehty valtuutetuissa huolloissa. Öljyt aina vaihdettu 10tkm. välein.
Silti sattuu ja tapahtuu...
9-5 Aero Nordic -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kannattaa tarkastaa välijäähdytin jos vaikka vuotaa jostain päädystä, kuulostaa vuodolta. Kone ahtaa, mutta ilma karkaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Aikanaan 9000 turbossa oli samat oireet. Täyskaasukiihdytyksessä paukahti kuuluvasti, minkä jälkeen moottori kyllä pyöri mutta tehot tyystin hukassa. Vikaa etsittiin päiväkausia kun kaikki tuntui ja näytti olevan kunnossa. Koeajolla tulos aina sama: tehot hukassa. Lopulta vika löytyi kun autoa kuormitettiin dynamometrillä: alumiininen ahtopuolen putki keskeltä pituussuunnassa halki siten, että halkeama aukesi vasta ahtojen noustessa.
Eli sinunkin tapauksessasi voi todella olla kyse siitä, että ilma karkaa jonnekin ennen imusarjaa.
Eli sinunkin tapauksessasi voi todella olla kyse siitä, että ilma karkaa jonnekin ennen imusarjaa.
Asiantuntevia kavereita tunnutte olevan.
Eilen sama homma vahvistettiin, eli välijäähdytin finaalissa.
Suomessa ei ko. osia nyt, mutta ensi viikolla pitäis olla kiinni ja toivon mukaan pelittää...
Ainut mikä arveluttaa vielä, on heikompi puristus yhdessä pytyssä.
Viittaisi venttiilivikaan, mutta voihan olla, että päässyt vaan karstoittumaan...
Eilen sama homma vahvistettiin, eli välijäähdytin finaalissa.
Suomessa ei ko. osia nyt, mutta ensi viikolla pitäis olla kiinni ja toivon mukaan pelittää...
Ainut mikä arveluttaa vielä, on heikompi puristus yhdessä pytyssä.
Viittaisi venttiilivikaan, mutta voihan olla, että päässyt vaan karstoittumaan...

9-5 Aero Nordic -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ööh ilmiö on monille tuttu kun IC paukkuu. Se on aina IC pääty (muovia) kun antaa periksi ja eteenkin jos autossa on ahtopaineita nostettu siksi kannaattaa alkaa harkita koko alumiinista IC:tä. Muovinen tulee paukkumaan taas jatkossa.
Huollossa kuulee aina mielenkiintoisia kommentteja siitä mikä kohta on rikki tai hajalla. Joskus ihan huvittaa kun joutuu itse vieressä neuvomaan.
Puristuksen puutostila kuulostaa tietenkin siltä että jossain vuotaa taas ja siellä on vain kaksi paikkaa, toinen on männän rengas ja toinen ventiilin kumit.
Huollossa kuulee aina mielenkiintoisia kommentteja siitä mikä kohta on rikki tai hajalla. Joskus ihan huvittaa kun joutuu itse vieressä neuvomaan.
Puristuksen puutostila kuulostaa tietenkin siltä että jossain vuotaa taas ja siellä on vain kaksi paikkaa, toinen on männän rengas ja toinen ventiilin kumit.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Kyse voi olla myös ohipuhalluksesta, eli eli B2x5 kone on ns. matalakitkamoottori (ohuemmat männänrenkaat, pienempi etäisyys ylimmästä renkaasta männän yläreunaan jne.), mistä B2x4:sta suurempi "ohipuhallusherkkyys" johtuu. Ei ole iso homma vilkaista venttiilikopan alle, josta sitten (mahdollisen sylinterin tähystyksen lisäksi) voi päätellä lisää. Toki venttiilikin voi tuon aiheuttaa, mutta 9-5:n ongelmakohdat huomioonottaen veikkaisin, että tuolla ajokilometrimäärällä kyse on todennäköisimmin alakerran ohipuhalluksesta. Kuinka isosta erosta oli kyse?pete2410 kirjoitti:Ainut mikä arveluttaa vielä, on heikompi puristus yhdessä pytyssä.
Viittaisi venttiilivikaan, mutta voihan olla, että päässyt vaan karstoittumaan...
-barum
Hmmm... venttiilin kumit?? Siis venttiilivarren tiivisteet? No, niistä kyllä käsittääkseni vuotaa vain öljyä... Venttiilin ja seetin välinen tiivistys voi kyllä vuotaa, mutta tietääkseni siinä ei ole koskaan käytetty kumia tiivisteenä polttomoottoreissapotkuhousu kirjoitti:Puristuksen puutostila kuulostaa tietenkin siltä että jossain vuotaa taas ja siellä on vain kaksi paikkaa, toinen on männän rengas ja toinen ventiilin kumit.

-barum
Kiitosta vaan lisäkommenteista. Noista puristuspaineen eroista ei mulla vielä ole tietoa. Kerron, kun tiedän.
Sylinterien seinämät on kyllä endoskoopilla tähystetty, eikä mitään hälyyttävää ainakaan vielä ole ilmennyt.
Toi kokoalumiininen cooleri varmasti olisi paikallaan, jos ton muovisen päädyn elinkaari ei kovin pitkä ole.
Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi

Sylinterien seinämät on kyllä endoskoopilla tähystetty, eikä mitään hälyyttävää ainakaan vielä ole ilmennyt.
Toi kokoalumiininen cooleri varmasti olisi paikallaan, jos ton muovisen päädyn elinkaari ei kovin pitkä ole.
Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi


9-5 Aero Nordic -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
IC kestävyyteen ratkaisee käytetyt paineet ja se kuinka nopeasti paineet nostetaan. Nopealla rykäsyllä pääty antaa periksi.
Barum on oikeassa noiden ventiilin kanssa oma tietoni siitä oli pelkkää kuulopuhetta ja sekin näemmä harhaa
Barum on oikeassa noiden ventiilin kanssa oma tietoni siitä oli pelkkää kuulopuhetta ja sekin näemmä harhaa

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
No, itseasiassa aerolle juuri steg1:t on niitä vaarallisempia, turbon ja moottorin lämpörasitus kasvaa, eikä mitään komponentteja vaihdeta. Aeron rauta on ihan rajalla, ja minimissään pitää vaihtaa ratkaisusta riippuen downpipea tai cooleria + imuputkea, jos asia tehdään kunnolla. Talvellahan vaara on pienempi, kesällä sitten suurempi.pete2410 kirjoitti:Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi![]()
-barum
Noinhan tuolla aiemminkin totesin, karsta tosin useimmiten kertyy venttiililautasen yläpintaan eikä ihan siihen kartiopintaan, joka painuu vasten seetiä. Vuoto venttiilissä on useimmiten syöpyneen / kuluneen / pyörimään lähteneen seetin tai palaneen pakoventtiilin kartiopinnan syytä. Toki sitten ylikierrosten seurauksena mäntään törmänneen venttiilin vääntynyt varsikin aiheuttaa saman asian.peinu kirjoitti:No venttilipuolelta voi kyllä puristukset karata esim. karstoittuneen venttilin takia. Ei mene siis kunnolla kiinni.
Jos halutaan varmistaa, ettei kyse ole irronneesta karstan palasesta, joka on vain jäänyt ventiilin ja seetin väliin, voidaan konetta käyttää hetki ja toistaa mittaus (joka siis tulee suorittaa ns. lämpimälle koneelle).
Yleisesti ottaen en olisi kovin toiveikas karstanpoiston suhteen puristuspaineiden palauttajana, vaan useimmiten kyse on remontin tarpeesta, mikäli ero muihin sylintereihin ylittää valmistajan antaman toleranssin.
-barum
Ohi aiheen mutta onko kumpaakaan tehoa penkitetty? Nimittäin huvittaa pikkasen ku ite ajelen "230hp" aerolla josta penkitettiin vakiokunnossa 261hepoa.pete2410 kirjoitti: Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi![]()

Aki Peltola #1132
Jos Steg 1 on vaarallinen Aerolle, päteekö sama laki myös tällaisen 2,3 matalapaineturbon kohdalla ? Aerossa ja pikku-t:ssähän on vähän eri sisuskalut, eikö, kestääkö kone ? Nimimerkillä : Maptun Steg 1 -harkinnassa.barum kirjoitti:No, itseasiassa aerolle juuri steg1:t on niitä vaarallisempia, turbon ja moottorin lämpörasitus kasvaa, eikä mitään komponentteja vaihdeta. Aeron rauta on ihan rajalla, ja minimissään pitää vaihtaa ratkaisusta riippuen downpipea tai cooleria + imuputkea, jos asia tehdään kunnolla. Talvellahan vaara on pienempi, kesällä sitten suurempi.pete2410 kirjoitti:Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi![]()
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752