Myyjäliikkeen vastuu
Kuluttajasuoja kyllä sisältää kohtuullistamisenkin siten, että 200 tkm ajetun useamman vuoden vanhan auton korjaukset kustantaa varmasti ostaja ellei myyjä ole antanut vapaaehtoista takuuta. Lisäksi myyjälle on annettu mahdollisuus myydä auto vikoineen päivineen kun vaan niistä kauppakirjassa kerrotaan. Jos joku ostaja ei halua kuluttajasuojan piiriin kauppaa tehdessään, niin voi siitäkin kauppakirjassa erikseen sopia.
Tuo 6kk "takuu" näkyy tietysti suoraan hintaerona liikkeessä ja yksityisellä tehdyssä kaupassa. Siinä on helposti se 1000e, mikä kattaa vaihtomoottorin tai lootan. Samalla synsteemillähän se on laskettava omatuontiauto vs. rinta-joupilta. Ja sitten korjataan saappia kuukausitolkulla...no mulla olis kone lauennut vasta sen 6kk jälkeen 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Se, että saa jonkinlaisen turvan autolleen kuluttajasuojalain mukaan, on eri asia, korvaako autoliike kaiken mahdollisen. Eiköhän se noissa vanhoissa autoissa ole aika rajoittunutta siihen, ettei siellä ole mitään piilevää isompaa vikaa. Kaikki normaalit kulutusosat maksat aika todennäköisesti itse, jos niihin jotain ilmaantuu.9-5T kirjoitti: Kaikilla autokaupoilla ei ole omaa korjaamoa. Puolet lienee lähellä. Olen ng900:n kanssa samaa mieltä vanhan auton pakollisen turvan järjettömyydestä. Nyt maksaa kaikki ylimääräistä.
Itse asiassa kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksessa tuokin kuuluu liikkeenharjoittajan korvattaviin asioihin. Eri asia jaksaako kukaan tuota tehdä.9-5T kirjoitti: Näitä juttuja lukiessa saa käsityksen että kaikki tarttis korvata jopa menetetty aika.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Kyllä tuossa jokin järki pitäisi olla, esim. 20 vuotta vanhasta autosta myyjän vastuu vaikkapa maks 100e tai 1/10 auton ostohinnasta. Jokaisessa vanhassa kulkineessa on vikoja, ja jossei ole niin 6-8kk:n kuluessa niitä saletisti ilmaantuu.
Mitä ihmettä moisella "suojalla" oikein ajetaan takaa, autojen aikaisempaa nopeampaa kiertoa romuttamolle tai kolmansiin maihin?
Mitä ihmettä moisella "suojalla" oikein ajetaan takaa, autojen aikaisempaa nopeampaa kiertoa romuttamolle tai kolmansiin maihin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98