Lohkolämmittimen toiminta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 10:38
Lohkolämmittimen toiminta
Kertokaahan minulle lohkolämmittimen toiminnasta. Ostin 9-5 Aeroni viime syksynä ja nyt kovien pakkasten myötä olen huomannut seuraavaa: Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille. Voiko johtua >20 asteen pakkasista vai pitäisikö lohkari toimia niin että pakkasista viis käynnistys tapahtuisi kuin kesällä.
Kiitos neuvoista!
Kiitos neuvoista!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Re: Lohkolämmittimen toiminta
Autossani on sekä bensalämmitin että sähkölämmitin, bemsalämmitin on paljon tehokkaampi. Jos lämpötila on alle -20 voi olla, että sähkölämpäri auttaa, muttei niin että käynnistys tapahtuisi aivan niin kuin kesällä. Muitakin selityksiä varmasti voi olla (esim. kulunut starttimoottori, heikko akku/laturi). Jos on kovin kylmä ehkä kannattaa pitää sähkölämppäri päällä 3 tuntia.Saappiaero kirjoitti:Kertokaahan minulle lohkolämmittimen toiminnasta. Ostin 9-5 Aeroni viime syksynä ja nyt kovien pakkasten myötä olen huomannut seuraavaa: Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille. Voiko johtua >20 asteen pakkasista vai pitäisikö lohkari toimia niin että pakkasista viis käynnistys tapahtuisi kuin kesällä.
Kiitos neuvoista!
On tietenkin automallista riippuvia eroja kylmäkäynnistyksen suhteen lohkolämmityksen jälkeen, mutta kyllä pääsääntöisesti käynnistys on ns. "helppo". Tärkeitä asioita näillä paukkupakkasilla on lämmityksen kesto. esimerkiksi tunti on liian vähän. Mielestäni ei ole haittaa vaikka auto olisi lämmityksessä koko yön - vastuksen kuluminen ja glykolin haihtuminen on marginaalista. Vaihteisto on tietenkin jäykkä, koska ei lohkolämmitin sitä lämmitä. Jo n.5 min käyttö ennen ajoonlähtöä tekee kuitenkin ihmeitä vaihteistolle ja sen "kankeudelle" näin pakkasilla. Myäs vaihteistoöljyn laatu, määrä ja ikä vaikuttavat vaihteiston toimintaan merkittävästi. Yksi vaihtoehto on tietenkin myös mahdollinen vastuksen palaminen. Sen voi mitata kyllä yleismittarilla huoletta. Vastuksen pitäisi pitää toimiessaan myös hiukan saunan kiukaan tapaista sihinää/rapinaa, mikäli kyseessä on normaali vesitilaan asennettu vastus tai vaikka letkun välissä oleva vastus. Nk. säteilylämmittimen toimimisen voi kokeilla varmaankin kädellä, jos sellainen öljypohjassa (vrt. kupla-volkkari) sattuu olemaan. Pääsääntöisesti lohkon lämmityksen toiminta näkyy käynnistyksen yhteydessä myös hiukan kohonneena koneen lämpönä ja haaleana lämmön puhalluksena. Joka tapauksessa hyvin tärkeä ja paljon säästävä talvivaruste toimiessaan.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
...ja sitten kun täällä lukee näitä juttuja, niin usein kirjoitetaan, et webastoa on käytetty -20 asteen pakkasilla 15 minuuttia ja lohkiksia käytetään 2-3 tuntia.. Onhan siinäkin pientä eroa.tevisu kirjoitti:Lisätään vielä, että bensalämppäreiden teho onkin 4 - 6 kW eli melko paljon enemmän kuin lohkon 0,6kW + mahdollinen sisätilanlämppäri
9-3SC 2.0t Aut. -08
Re: Lohkolämmittimen toiminta
Juu sama juttu, nämä 28 asteen pakkaset on vähän liikaa moottorilämmittimelle, taitaa olla sitä säteilylämmitin mallia, todella nihkeetä on käynnistyminen. Kakkosautossa (Opel Corsa vm.94 (on muuten helppo peruuttaa taskuun saappiin verrattuna (yli metrin lyhyempi))) on perinteinen lohkolämmitin, ja sen kyllä huomaa: konepelti on sula ja kone hohkaa lämmintä. Nykäisin sen kokeeksi käyntiin -25 asteessa ja heti puhalsi suhteellisen lämmintä ilmaa, taidan siirtyä sen käyttöön kovilla pakkasilla.Saappiaero kirjoitti:Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Re: Lohkolämmittimen toiminta
Corsalla on paljon pienempi kone.JKen kirjoitti:Kakkosautossa (Opel Corsa vm.94 (on muuten helppo peruuttaa taskuun saappiin verrattuna (yli metrin lyhyempi))) on perinteinen lohkolämmitin, ja sen kyllä huomaa: konepelti on sula ja kone hohkaa lämmintä. Nykäisin sen kokeeksi käyntiin -25 asteessa ja heti puhalsi suhteellisen lämmintä ilmaa, taidan siirtyä sen käyttöön kovilla pakkasilla.
Ja ympäristötekijät vaikuttaa aika paljon ainakin tonnarin patakämpässä. Eli -20C ja kova itä tuuli 8h lohkossa kiinni, niin kone on 620W lohkolämppärillä (mikä on muka 550W:n vaan on hiukan U korkealla tuolla). +15C ja A loota ei meinaa 5s ottaa D:tä sisään.
Sama pakkanen eli -20C ja lunta sataa 10cm pellille niin kone onkin +39C ja loota toimii mainiosti.
Vaan bensallahan tuo lämpenee +70C jos viittii tunnin polttaa ja 6dl tuhlata.
Sama pakkanen eli -20C ja lunta sataa 10cm pellille niin kone onkin +39C ja loota toimii mainiosti.
Vaan bensallahan tuo lämpenee +70C jos viittii tunnin polttaa ja 6dl tuhlata.

Samaa vikaa rahikaisella, eli olen ihmetellyt kun 2.3t -99 lähtee käyntiin paljon huonommin kuin nolla kelillä jos auto on ollut ajastimen salliman 2 h päällä.
Sisälämmitin kyllä hyrisee nätisti, mutta käynnistys on ollut minun mielestä samanlaista kuin ilmankin 2h lohkossa olemista. En vielä ole päässyt niin hiljaiseen paikkaan että voisin korvalla kuunnella sihiseekö lohko kun on päällä. Testaan sen vielä.
Sisälämmitin kyllä hyrisee nätisti, mutta käynnistys on ollut minun mielestä samanlaista kuin ilmankin 2h lohkossa olemista. En vielä ole päässyt niin hiljaiseen paikkaan että voisin korvalla kuunnella sihiseekö lohko kun on päällä. Testaan sen vielä.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82