Lohkolämmittimen toiminta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saappiaero
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 10:38

Lohkolämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Saappiaero »

Kertokaahan minulle lohkolämmittimen toiminnasta. Ostin 9-5 Aeroni viime syksynä ja nyt kovien pakkasten myötä olen huomannut seuraavaa: Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille. Voiko johtua >20 asteen pakkasista vai pitäisikö lohkari toimia niin että pakkasista viis käynnistys tapahtuisi kuin kesällä.

Kiitos neuvoista!
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mielestäni ihan normaalia. Nuo lohkolämmittimet ovat ihan naurettavia kapistuksia. Tottakai kannattaa käyttää, mutta ei se kesäistä starttia kunnon pakkasilla tuota.

Esim. Webasto lämmittää jo ihan toisella tavalla ja käynnistys ei ole niin nihkeää.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: Lohkolämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Saappiaero kirjoitti:Kertokaahan minulle lohkolämmittimen toiminnasta. Ostin 9-5 Aeroni viime syksynä ja nyt kovien pakkasten myötä olen huomannut seuraavaa: Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille. Voiko johtua >20 asteen pakkasista vai pitäisikö lohkari toimia niin että pakkasista viis käynnistys tapahtuisi kuin kesällä.
Kiitos neuvoista!
Autossani on sekä bensalämmitin että sähkölämmitin, bemsalämmitin on paljon tehokkaampi. Jos lämpötila on alle -20 voi olla, että sähkölämpäri auttaa, muttei niin että käynnistys tapahtuisi aivan niin kuin kesällä. Muitakin selityksiä varmasti voi olla (esim. kulunut starttimoottori, heikko akku/laturi). Jos on kovin kylmä ehkä kannattaa pitää sähkölämppäri päällä 3 tuntia.
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

On tietenkin automallista riippuvia eroja kylmäkäynnistyksen suhteen lohkolämmityksen jälkeen, mutta kyllä pääsääntöisesti käynnistys on ns. "helppo". Tärkeitä asioita näillä paukkupakkasilla on lämmityksen kesto. esimerkiksi tunti on liian vähän. Mielestäni ei ole haittaa vaikka auto olisi lämmityksessä koko yön - vastuksen kuluminen ja glykolin haihtuminen on marginaalista. Vaihteisto on tietenkin jäykkä, koska ei lohkolämmitin sitä lämmitä. Jo n.5 min käyttö ennen ajoonlähtöä tekee kuitenkin ihmeitä vaihteistolle ja sen "kankeudelle" näin pakkasilla. Myäs vaihteistoöljyn laatu, määrä ja ikä vaikuttavat vaihteiston toimintaan merkittävästi. Yksi vaihtoehto on tietenkin myös mahdollinen vastuksen palaminen. Sen voi mitata kyllä yleismittarilla huoletta. Vastuksen pitäisi pitää toimiessaan myös hiukan saunan kiukaan tapaista sihinää/rapinaa, mikäli kyseessä on normaali vesitilaan asennettu vastus tai vaikka letkun välissä oleva vastus. Nk. säteilylämmittimen toimimisen voi kokeilla varmaankin kädellä, jos sellainen öljypohjassa (vrt. kupla-volkkari) sattuu olemaan. Pääsääntöisesti lohkon lämmityksen toiminta näkyy käynnistyksen yhteydessä myös hiukan kohonneena koneen lämpönä ja haaleana lämmön puhalluksena. Joka tapauksessa hyvin tärkeä ja paljon säästävä talvivaruste toimiessaan.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Lisätään vielä, että bensalämppäreiden teho onkin 4 - 6 kW eli melko paljon enemmän kuin lohkon 0,6kW + mahdollinen sisätilanlämppäri
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

tevisu kirjoitti:Lisätään vielä, että bensalämppäreiden teho onkin 4 - 6 kW eli melko paljon enemmän kuin lohkon 0,6kW + mahdollinen sisätilanlämppäri
...ja sitten kun täällä lukee näitä juttuja, niin usein kirjoitetaan, et webastoa on käytetty -20 asteen pakkasilla 15 minuuttia ja lohkiksia käytetään 2-3 tuntia.. Onhan siinäkin pientä eroa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla meni Webaston (4,2kW) kanssa seuraavasti:

n. -5 pakkasta vartti lämmitystä
n. -10 astetta puolisen tuntia
n. -15 astetta vajaa kolme varttia

ja koskaan en koko tuntia tainnut lämmittää...
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Lohkolämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja JKen »

Saappiaero kirjoitti:Kytken autoni joka ilta "tolppaan" ja aamulla lähtiessäni on sisälämmitin toiminut hienosti ja auto on sisältä lämmin mutta muuten käynnistys, vaihteiston nihkeys ym. viittaisivat siihen, ettei lämpöä ole ainakaan liiemmin siunaantunut moottorille.
Juu sama juttu, nämä 28 asteen pakkaset on vähän liikaa moottorilämmittimelle, taitaa olla sitä säteilylämmitin mallia, todella nihkeetä on käynnistyminen. Kakkosautossa (Opel Corsa vm.94 (on muuten helppo peruuttaa taskuun saappiin verrattuna (yli metrin lyhyempi))) on perinteinen lohkolämmitin, ja sen kyllä huomaa: konepelti on sula ja kone hohkaa lämmintä. Nykäisin sen kokeeksi käyntiin -25 asteessa ja heti puhalsi suhteellisen lämmintä ilmaa, taidan siirtyä sen käyttöön kovilla pakkasilla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: Lohkolämmittimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

JKen kirjoitti:Kakkosautossa (Opel Corsa vm.94 (on muuten helppo peruuttaa taskuun saappiin verrattuna (yli metrin lyhyempi))) on perinteinen lohkolämmitin, ja sen kyllä huomaa: konepelti on sula ja kone hohkaa lämmintä. Nykäisin sen kokeeksi käyntiin -25 asteessa ja heti puhalsi suhteellisen lämmintä ilmaa, taidan siirtyä sen käyttöön kovilla pakkasilla.
Corsalla on paljon pienempi kone.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja ympäristötekijät vaikuttaa aika paljon ainakin tonnarin patakämpässä. Eli -20C ja kova itä tuuli 8h lohkossa kiinni, niin kone on 620W lohkolämppärillä (mikä on muka 550W:n vaan on hiukan U korkealla tuolla). +15C ja A loota ei meinaa 5s ottaa D:tä sisään.
Sama pakkanen eli -20C ja lunta sataa 10cm pellille niin kone onkin +39C ja loota toimii mainiosti.
Vaan bensallahan tuo lämpenee +70C jos viittii tunnin polttaa ja 6dl tuhlata. :)
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Samaa vikaa rahikaisella, eli olen ihmetellyt kun 2.3t -99 lähtee käyntiin paljon huonommin kuin nolla kelillä jos auto on ollut ajastimen salliman 2 h päällä.
Sisälämmitin kyllä hyrisee nätisti, mutta käynnistys on ollut minun mielestä samanlaista kuin ilmankin 2h lohkossa olemista. En vielä ole päässyt niin hiljaiseen paikkaan että voisin korvalla kuunnella sihiseekö lohko kun on päällä. Testaan sen vielä.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Vastaa Viestiin