Ikääntyvä Aero Wagon - mitä odotettavissa ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ajma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 15:03

Ikääntyvä Aero Wagon - mitä odotettavissa ?

Viesti Kirjoittaja ajma »

Suomessakin alkaa olla myynnissä kohtuuhintaisia (?) vuosituhannen vaihteen Aero Wagoneita. :D

Jos huoltohistoria on kunnossa, niin onko epärealistista odottaa, että 80 tuhattta kilometriä ajetuilla yksilöillä olisi vielä ilman suurempia huolia asiallisesti huoltaen ja käyttäen ainakin seuraavat 50 tuhatta kilometriä suhteellisen vikavapaita kilometrejä ? Muuttuuko tilanne seuraavien 50 tuhannen kilometrin osalta, jossa autolla on ajettu noin 120 - 130 tuhatta kilometriä ostohetkellä.

Kun Aero Wagoneissa on jo kaikenlaista mukavaa elektroniikka ym. sälää, niin tuovatko nämä jotain erityistä vikariskiä ikääntyessään ? Lähinnä mitkä näistä varusteista ovat sellaisia, että voivat heittäytyä toimimattomiksi, mutta eivät estä kilvissä pysymistä ? Ja toisaalta mitkä ovat sellaisia varusteita, että ne on pakko pitää kunnossa ?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

AeroWagonissa ei ole vakiona käytännössä mitään sellaista elektroniikkasälää, jota ei voisi olla muissakin 9-5-malleissa. Peruspalikat on käytännössä ihan samaa kauraa, niin hyvässä kuin pahassa.

Pelkkiin ajokilometrehin tuijottaminen ei kannata. Alle 80K riittää hyvin auton perusteelliseen tuhoamiseen ja toinen yli 150K ajettu voi olla huomattavasti paremmassa kunnossa. Esimerkiksi normaalit kulutusosat, kuten jarrut, pakoputki ja renkaat (ja tasapainoakselin rattaat) ovat monessa noin 100K ajetussa vaihtokunnossa, mutta vähän enemmän ajetussa remontit on jo tehty...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Su Heinä 16, 2006 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikääntyvä Aero Wagon - mitä odotettavissa ?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

ajma kirjoitti:Suomessakin alkaa olla myynnissä kohtuuhintaisia (?) vuosituhannen vaihteen Aero Wagoneita. :D

Jos huoltohistoria on kunnossa, niin onko epärealistista odottaa, että 80 tuhattta kilometriä ajetuilla yksilöillä olisi vielä ilman suurempia huolia asiallisesti huoltaen ja käyttäen ainakin seuraavat 50 tuhatta kilometriä suhteellisen vikavapaita kilometrejä ? Muuttuuko tilanne seuraavien 50 tuhannen kilometrin osalta, jossa autolla on ajettu noin 120 - 130 tuhatta kilometriä ostohetkellä.

Kun Aero Wagoneissa on jo kaikenlaista mukavaa elektroniikka ym. sälää, niin tuovatko nämä jotain erityistä vikariskiä ikääntyessään ? Lähinnä mitkä näistä varusteista ovat sellaisia, että voivat heittäytyä toimimattomiksi, mutta eivät estä kilvissä pysymistä ? Ja toisaalta mitkä ovat sellaisia varusteita, että ne on pakko pitää kunnossa ?
Sovi autolle riittävä aika koeajolle. Aja kunnon lenkki autolla. Hae tältä klubin sivuilta haulla tyypiviat. Jos et osaa niitä itse tarkistaa, vie autotohtorillle. Tarkista että huoltokirja on kunnossa :!: (ainakin öljyjen vaihdon osalta) Niin kuin Enski jo totesi auton aikaisemmalla käyttötavalla on suuri merkitys siihen millaisessa kunnossa auto on.

Pääsääntöisesti en ostaisi naisen käytössä ollutta "vähän" ajettua autoa. Ennemmin "fanaattisen" Saabistin käytössä olleen hieman enemmän ajetun auton, joka osaa ulkoa kertoa mitä kaikkea autolle on sen historian aikana tehty. :) Minusta autokaupassa kiinnitetään aivan liikaa huomiota kilometreihin. Tämä tietty on ymmärrettävää tietyissä rajoissa, sillä se on ainoita "konkreettisia" asioita käyttöönottovuoden lisäksi..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Voisi kirjoittaa omat kokemukset vastaavasta hankinnasta.
Eli nyt tulee kesällä 2 vuotta täyteen -00 aerowagonilla, ost. 72tkm, nyt 98tkm.
Siinä on tähän mennessä korjattu ennen minua nuo mitkä kaikista menee eli puslat ja iskarit. Minun aikana valorele tinattu kuntoon, hihnapyörät/hihna vaihdettiin taannoin kun alkoi vikistä (hihnapyöristä on autotekniikan kehitys tehnyt kuluvan osan ja ne siis vaihdetaan joka tapauksessa 110t huollossa). Huohotinletkut uusittu 70tkm huollossa. Sitten on haurastunut pellin alta muutamia muita letkuja mutta se johtunee siitä että auto oli ens. 2-3 vuotta erittäin lämpimässä maassa.
Huollot on tehty niin että yksi huoltoväli on öljyillä ajettu 20tkm, muutoin vaihtoväli 8-max.12tkm. Kesällä on koneen yläpää todettu puhtaaksi ja nokatkin kulumattomiksi. Kaikki näyttäisi ja kuulostaisi olevan toistaiseksi kunnossa. (Tällä autolla kylläkin ajellaan ihan älyttömän rauhallisesti kun minua ei revittely kiinnosta yhtään vaan tasainen kyyti. Kahdesti olen kaasun pohjaan tuolla painanut kokeeksi eikä aiheuttanut kyllä mitään hyvän olon tunnetta jännityksestä puhumattakaan :) Laiska mikä laiska.
Laajennettu takuu loppuu tässä 11/07 ja ensi kevääseen ajattelin ainakin katsoa mihin suuntaan tuo kehitys menee. Täällä kun näitä tarinoita lukee niin tulee aika vainoharhaiseksi autonsa suhteen.. Tällä hetkellä uskon kyllä että tuo kestää siinä missä 9000:kin kun vaan liukasta vähän ajettua öljyä on aina sisässä.

Niiden juttujen mitä täältä olen lukenut en ostaisi yli 70tkm ajettua 9-5:ttä jos kukin öljynvaihtoväli on ajettu sekalaista ajoa 20tkm/öljyt+suodatin.
9000CS 2,3
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saappi Kuski kirjoitti:Voisi kirjoittaa omat kokemukset vastaavasta hankinnasta.
Kaikki näyttäisi ja kuulostaisi olevan toistaiseksi kunnossa. (Tällä autolla kylläkin ajellaan ihan älyttömän rauhallisesti kun minua ei revittely kiinnosta yhtään vaan tasainen kyyti. Kahdesti olen kaasun pohjaan tuolla painanut kokeeksi eikä aiheuttanut kyllä mitään hyvän olon tunnetta jännityksestä puhumattakaan :) Laiska mikä laiska.
Laiska? Auto vai kuski? :lol: Ajotapaasi en missään nimessä ala arvostelemaan (ennakoiva ajo kunniaan), mutta luulisi että kone ja varsinkin automaatilla menee tukkoon, jos sille ei välillä anna kunnolla kyytiä. Kun hommasin oman Aeroni ja vertaan kulkua nykytilanteeseen väittäisin että kone reagoi ja käy paremmin, koska autolla ajetaan matka-ajoa, mutta välillä myös kaasua käytetään reippaasti. Aero tykkää siitä että sillä ajetaan :lol:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Moi kaikki

varsinkin Saappi Kuski jolla avatarissa näyttäs olevan samanlainen 2000/2001 Aero Wagon kuin mulla....
Mulla mittarissa 87000 ja just vaihettiin T7 ignition moduli.

Ajattelin ajaa Italiasta päivässä Rostockkiin ja tulla Hangon kautta Suomeen ja ajaa ainakin Oulun korkeudelle !

Jos joku tulee vastaan, nostakaa kättä tai vilkuttakaa jotain.

Auto siis musta, ja italian rekkarissa....

2.8. ajelen siis puolen Suomen läpi, jos tulee matkalla vikaa, kirjoittelen tänne, jos ei, kirjoitan kuitenkin .....

ciao ciao
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moro

ajelin Hangosta Ouluun 2.8.

Heti ennen Mäntsälää tuli 3 mustaa Wagonin vastaan !!! Nostin kaikille kättä...oliko kukaan täältä.

Jaksoin nostella kattä Liminkaan asti, sitten meni voimat tai tuli kotiseudun sympatiat etten enää tajunnut missä ollaan....

7.7 l keskikulutus.
2300 km.
Keskinopeus 100km/h Italia Saksa Suomi
Paras ajo oli 3000rpm kohdalla.
Pari kertaa 180 lasissa Saksassa.
Kaikki toimi hienosti.

8)
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuli vuosi täyteen AeroWagonin omistajana, joten listasin huvikseni mitä autoon on tullut vuoden aikana tehtyä. Ostettaessa Aeron mittarissa oli 137K ja nyt on 163K.

140K öljynvaihto+forte-käsitely
144K öljyloukkopäivitys
149K 150K huolto
151K ilmansuodatinkotelon ja polttoainepumpun vaihto
154K öljynvaihto
155K kampiakselin asentoanturin vaihto
157K takapuslat, kaikki jarrulevyt+palat ja huohotinpäivitys
160K öljynvaihto ja etupuskurin korjaus
162K ilmamassamittarin vaihto
163K lohkolämmittimen vastuksen ja pakoputken vaihto

Tänään tosiaan vaihdettiin tuo lohkolämppärin vastus, kun alkoi vuotamaan. Olisi mennyt tiivisteiden vaihdolla, mutta lämpö oli haurastuttanut vastuksen muovisen liittimen ja se hajosi irroittettaessa, joten oli parasta vaihtaa uusi vastus. PCS:n nurkkaan oli jäänyt jostain viritetystä Aerosta käytännössä uutta vastaava putki, joten sekin tuli hieman uutta halvemmaksi.

PCS:llä on siis tullut pari kertaa käytyä... Lisäksi keväällä nykimisongelman yhteydessä vaihdoin itse mm. magneettiventtilin, bypassin, tulpat sekä läppäkotelon ja immun pariin kertaan yms. Jotain lamppuja, tuulilasin pyyhkijöitä sun muuta pikkusälää on myös tarvittu. Rahaa näihin remontteihin ja huoltoihin on palanut lähes 3000 euroa, joten ihan huoletonta ja halpaa tämä saabismi ei näköjään ole :cry:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti: Rahaa näihin remontteihin ja huoltoihin on palanut lähes 3000 euroa, joten ihan huoletonta ja halpaa tämä saabismi ei näköjään ole :cry:
Eski
Ihan omiiin kokemuksiin viitaten sanoisin ettei ole halpaa, ostettiin 9-5 Italiasta silloin kun kotimaan markkinoiden halvin (ajettu 300tkm) maksoi 19.900 nettiautossa, automme seisoi jotain 8kk käyttämättä kun oli talonrakennus kesken ja pakulla liikuttiin, eikä haluttu koukkua perään.

Valtavat verot + korjauslaskut verotuksen jälkeen, ynnä vuotuinen arvonalennus + se että kun aikanani myin autoa niin kaikki tunsivat sen vikahistorian (tämän forumin kautta) eikä kukaan halunnut ostaa autoa koska autonostajat ajattelevat nurinkurisesti eli jos autoa on korjattu ja laitettu kuntoon kaikin puolin, sen arvo on normaalia pienempi koska ei ole ns. korjaamaton originaaliyksilö :?
Kuitenkin meidän 9-5 tuli maksamaan about 4kiloeuroa enemmän kuin mitä siitä saatiin + hitonmoinen homma sen korjaamisessa (ja ajettiin vuosi), eli sanoisin ettei noita kannata missään nimessä ainakaan tuoda ulkomailta, alkupään 9-5:n arvo (se mitä siitä saa reaalisesti käteen) on siinä kymppitonnin hujakoilla, ja vanhimmistakin aeroista tulli haluaa veroa lähemmäs kympin tjmsp 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse en myöskään ole ollut 100% tyytyväinen Aeron ylläpitokustannuksiin, jos vertaa kahteen edelliseen 9-3:seen. Auto ollut tän vuoden alusta minulla. 80 000km oli mittarissa kun ostin. korjauksia on tehty:

- Takapään puslat (liikeen piikkiin)
- Webasto 2 kertaa (liikeen piikkiin)
- SID (itse korjattu)
- Jarrut (Levyt & palat, Liikkeen piikkiin)
- Lahonnut takaoven pahvi (Itse korjattu)
- Läppäkotelo (Omaan piikkiin, itse vaihdettu)
- Ja edessä on vielä laatikko remppa! (Liikeen piikkiin)
- DI-kassu (Takuuna)
- Huohotuspäivitys (Itse ostettu + laitettu)

Jos noi kaikki olisi itse pitänyt maksaa ja töitä ei olisi osaa itse tehnyt niin tohon menisi n. 8 000€ + normaalit huollot (!) Eli köyhällä ei ole varaa Aerolla ajaa. :lol:

Edelliseen 9-3 (2001 SE) ajoin 150 000KM ja siihen vaihdettiin SID + AC näyttö ja alatukivarsi + normaalit huollot, eikä mitään muuta.

NG 900:seen taas ei ole vaihdettu yhtään mitään extraa. Pakolliset huollot vain. Mittarissa 180 000KM. Just oli katsastuksessa ja läpi meni että heilahti.

96:sessa taas ei ole koskaan mitään vikaa vähän yli 120 000KM mittarissa ja still going stong. Ei ole huototusongelmia ja V4 hyrrää kuniisti. Museoautona rekisterissä, joten vakuutuksetkin kohtuulliset. Tosi autoa ei käytetä kuin kesällä. Eli mitä uudempi Saab, sitä kalliimpi ylläpitää :lol: :lol:
Viimeksi muokannut eklunto1, Ma Elo 07, 2006 21:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti: Jos noi kaikki olisi itse pitänyt maksaa ja töitä ei olisi osaa itse tehnyt niin tohon menisi n. 8 000€ + normaalit huollot (!) Eli köyhällä ei ole varaa Aerolla ajaa. :lol:
Eipä tuosta sinun listasta, kuten ei minunkaan, mikään johdu siitä että auto on Aero, kun kaikki osat korjausta vaatineet palikat on samoja kuin halvemmissakin malleissa...

Itse myös ajoin entisellä 9-3:lla välin 70-145K ilman ihmeempiä murheita, joten kohtalotovereita ollaan :D

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eski kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti: Jos noi kaikki olisi itse pitänyt maksaa ja töitä ei olisi osaa itse tehnyt niin tohon menisi n. 8 000€ + normaalit huollot (!) Eli köyhällä ei ole varaa Aerolla ajaa. :lol:
Eipä tuosta sinun listasta, kuten ei minunkaan, mikään johdu siitä että auto on Aero, kun kaikki osat korjausta vaatineet palikat on samoja kuin halvemmissakin malleissa.
Tämä on täysin totta, patisi ehkä Automaatin osalta, sillä väänöllä on tunnetusti jotain tekemistä laatikon keston kanssa. Aeron osalta toivottavasti säästyy turbo rempalta..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti: Jos noi kaikki olisi itse pitänyt maksaa ja töitä ei olisi osaa itse tehnyt niin tohon menisi n. 8 000€ + normaalit huollot (!) Eli köyhällä ei ole varaa Aerolla ajaa. :lol:
Eipä tuosta sinun listasta, kuten ei minunkaan, mikään johdu siitä että auto on Aero, kun kaikki osat korjausta vaatineet palikat on samoja kuin halvemmissakin malleissa...

Itse myös ajoin entisellä 9-3:lla välin 70-145K ilman ihmeempiä murheita, joten kohtalotovereita ollaan :D

Eski
No mutta pojilla onkin ollut tuuri matkassa eli teillä oli "viattomat" yksilöt, eli mitään suurempia remontteja ei ole (vielä) tarvinnut tehdä :D Nojoo, koneongelmahan koskee oikeasti pientä osaa b2x5-kannasta, mutta silti.

Vaan kun saataisiin jokin oikeasti järkeenkäypä (ja lopullinen) selitys tähän huohotus/öljyjen p**kaantumisongelmaan ja selkeät neuvot kuinka siltä voisi tasan varmasti välttyä niin olisihan sitten meikäläisenkin yksi unelmakärryistä -02 Aero wagon (johon voisi buimuri vaihtua*;)

* Mikäli Aerosta löytyy samat (tai paremmat) varusteet kuin -98 buimurista
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti: Tämä on täysin totta. Ja Aeron osalta toivottavasti säästyy turbo rempalta..
Äääh, minulla on seuraavana suunnitelmissa nimenomaan ahdinremontti öljynkulutuksen takia... Meinasin jo laittaa vanhan ahtimen korjattavaksi, mutta taidankin laittaa uuden puhaltimen.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

eklunto1 kirjoitti:NG 900:seen taas ei ole vaihdettu yhtään mitään extraa. Pakolliset huollot vain. Mittarissa 180 000KM. Just oli katsastuksessa ja läpi meni että heilahti.
Pakko tulla kommentoimaan tänne, että on monta kertaa käynyt mielessä 9-5 wagonin hankkiminen, mutta kun on kuullut kauhujuttuja T7:sta ja lukenut vielä päälle tätä foorumia, niin on taas ihan tyytyväisenä ajellut NG900:lla (jos Sport Sedania ei oteta huomioon) ja unohtanut 9-5:n hommaamisen tyystin.

NG900:llakin on tullut kelattua jo 218800 km, mutta ilmeisesti SDCC:stä saa vielä T5:n vähän ajettuja/käyttämättömiä moottoreita kohtuuhintaan, joten jos moottori paukahtaa, niin sieltä sitten korvaavaa tilalle.

No ei sen puoleen, Herttoniemen Länsiauton Istvan kertoi mulle kerran, että jos Sport Sedanin moottorin alakerta hajoaa, niin kannattaa saman tien heittää moottori roskikseen ja hommata tilalle uusi kuin alkaa korjailemaan vanhaa moottoria. Onneksi ei ole ainakaan tällä foorumilla tullut vielä vastaan yhtään konerikon kokenutta Sport Sedania/Combia, joten ehkä sitä uskaltaisi sellaisen hommata omaan omistukseenkin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin