männät
männät
Paljonko maksaa laitaa uudet männät (2.3 T aero)koska oon luennut että 2000v.malleissa on vähän heikkot männät,ja autolla on jo ajettu 190tkm. Pelkään että ne eivät kestää jos nostaan vähän tehoa lisää.
SAAB 9-5 AERO 2000.
Olikohan Wisecon männät jotain 800e/sarja, ne siis sopivat suoraan 9-5:n kiertokankiin. Jos laittaa tonnarin männät niin joutuu vaihtaman myös kiertokanget.
Frostgreylla on tonnarin männät koneessaan, hän raportoikoon lisää
Frostgreylla on tonnarin männät koneessaan, hän raportoikoon lisää

Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 17, 2006 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jep. omaan tein kesällä täydellisen koneremontin ja samalla vaihdoin männät/kanget tonnarin(B234) vastaaviin. Itselle tuli vielä vm 90-92 tonnarin männät millä myös puristukset tippuivat hieman, mutta käytännössä en huomaa mitään eroa.
halvin vaihtoehto on , jos löydät jostain trionic 5 varustellun2.3 tonnarin hyvät männät ja kiertokanget. Nuo saa vaihdettua aika helposti alakautta(öljypohja pois), siis ilman koneen poistoa purkua.
http://www.kotikone.fi/pasi.karell/Mant ... kassa.html
tuolla on muutama kuva velipojan -00 Aerosta mikä oli varustettu SP:n steg1:llä. Jälkeen päin on selvinnyt että rikon takana saattoi olla viallinen IMM mikä veti seokset ihan kuralla
Maptunilta saa myös Wössnerin mäntiä n. 800€ kierros, mitkä pitäisi olla ihan hyviä.
Itse sain klubin kautta B234:n uudet männät(kiitos ng900aero
), käytetyt kanget ja uudet männänrenkaat n. 300€ yhteensä.
halvin vaihtoehto on , jos löydät jostain trionic 5 varustellun2.3 tonnarin hyvät männät ja kiertokanget. Nuo saa vaihdettua aika helposti alakautta(öljypohja pois), siis ilman koneen poistoa purkua.
http://www.kotikone.fi/pasi.karell/Mant ... kassa.html
tuolla on muutama kuva velipojan -00 Aerosta mikä oli varustettu SP:n steg1:llä. Jälkeen päin on selvinnyt että rikon takana saattoi olla viallinen IMM mikä veti seokset ihan kuralla

Maptunilta saa myös Wössnerin mäntiä n. 800€ kierros, mitkä pitäisi olla ihan hyviä.
Itse sain klubin kautta B234:n uudet männät(kiitos ng900aero

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Myös kansi on kätevä ottaa pois ennen mäntien vaihtoa. taisin muistaa väärin, olivatkin Wössnerit joista itsekin kyselin aikanaan 


Joka on yksinomaan vain positiivinen asia tulevaisuuden tehotarpeita ajatellen, eipä rupea niin helposti nakuttelemaan isommillakaan ahdoillaFrostgrey kirjoitti:Itselle tuli vielä vm 90-92 tonnarin männät millä myös puristukset tippuivat hieman, mutta käytännössä en huomaa mitään eroa.
.

Vaikea arvioida hintaa, uusia mäntiä sovitettaessa olisi aika fiksua ottaa moottori pois ja käydä hoonanututtamassa lohko uusia mäntiä varten, ja samalla tietty vaihtaa laakerit jne.vladimir kirjoitti:niin, mutta paljonko maksaa asentaa niitä korjaamolla,koska itellä ei oo kokemusta tolaisista hommissa:)
Varmaan 2-3000e voisi kustantaa kunnolla teetettynä?
Näissä mäntien hajoamisissa tuntuu kyllä useimmiten olevan jokin muu syy, kuin liian suuri teho. Milloin on käynyt laihalla ja milloin on tasapainoketju pettänyt jne. Jos kukaan ei ole tutkituttanut hajonneen männän metallia missään, niin on kyllä turha syyttää huonoja mäntiä. Kyllähän totuus on, että mäntien on oltava mahdollisimman kevyitä, jos aiotaan tehdä tehokas ja kierrosherkkä kone. Jos F1-moottorin iskunpituus on luokkaa 42 mm ja kone kiertää 20 000 rpm, ei siellä mitään moukareita voi olla. Ja kyllä, kun lukee noita juttuja, missä oikeasti viritellään moottoreita, niin on ne männät melko siroja. Tuulilasissakin oli viimeksi mersun kone, mistä joku paja viritttelee ääretön+1 kW, niin olipa mersun männät melko matalia. Käytännössä tapin puolelta alimman männänrenkaan alta poikki.
9-5 2.3 MY2008
Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.Sairas95 kirjoitti:Näissä mäntien hajoamisissa tuntuu kyllä useimmiten olevan jokin muu syy, kuin liian suuri teho. Milloin on käynyt laihalla ja milloin on tasapainoketju pettänyt jne. Jos kukaan ei ole tutkituttanut hajonneen männän metallia missään, niin on kyllä turha syyttää huonoja mäntiä. Kyllähän totuus on, että mäntien on oltava mahdollisimman kevyitä, jos aiotaan tehdä tehokas ja kierrosherkkä kone. Jos F1-moottorin iskunpituus on luokkaa 42 mm ja kone kiertää 20 000 rpm, ei siellä mitään moukareita voi olla. Ja kyllä, kun lukee noita juttuja, missä oikeasti viritellään moottoreita, niin on ne männät melko siroja. Tuulilasissakin oli viimeksi mersun kone, mistä joku paja viritttelee ääretön+1 kW, niin olipa mersun männät melko matalia. Käytännössä tapin puolelta alimman männänrenkaan alta poikki.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.
Noista 2X5 männistä on ollut jo sen verran juttua ettei tähän viitti alkaa toistamaan. Haulla löytyy. Oma 235 tulee kasatuksi pitkälohkon männillä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Juu, mutta tuo tuulilasin Mersu oli muistaakseni Brabusin tekemä ja epäilen, ettei asiakkaat tykkää jos kestää vain pari viikonloppua.V-M kirjoitti:Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.
9-5 2.3 MY2008
Saivartelua. Eli kyseessä on nähtävästi nuo puolimallit. Ja kyllä lyhyet kestää mutta ne vaihdetaankin sen takia ettei kone kilahda (koneen hinta esim wrc n.100000e ).Sairas95 kirjoitti:Juu, mutta tuo tuulilasin Mersu oli muistaakseni Brabusin tekemä ja epäilen, ettei asiakkaat tykkää jos kestää vain pari viikonloppua.V-M kirjoitti:Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.
Mutta tämä tästä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kyllä keveitä mäntiä on muitakin kuin vain lyhyitä.
Kilpa-autoon laitettiin just puolipitkät männät, joissa helma on ikäänkuin tyhjää. Ottaa sylinteriputkiin vain reunoista ja keskeltä pienellä kannaksella.
Ns. matalakitkaiset ja kevyet männät. Aika paljon oli mielestäni kevyemmät kuin Hepolitet joilla ennemmin ajettu.
Kilpa-autoon laitettiin just puolipitkät männät, joissa helma on ikäänkuin tyhjää. Ottaa sylinteriputkiin vain reunoista ja keskeltä pienellä kannaksella.
Ns. matalakitkaiset ja kevyet männät. Aika paljon oli mielestäni kevyemmät kuin Hepolitet joilla ennemmin ajettu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814