männät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vladimir
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Kesä 11, 2006 10:51
Paikkakunta: lahti
Viesti:

männät

Viesti Kirjoittaja vladimir »

Paljonko maksaa laitaa uudet männät (2.3 T aero)koska oon luennut että 2000v.malleissa on vähän heikkot männät,ja autolla on jo ajettu 190tkm. Pelkään että ne eivät kestää jos nostaan vähän tehoa lisää.
SAAB 9-5 AERO 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olikohan Wisecon männät jotain 800e/sarja, ne siis sopivat suoraan 9-5:n kiertokankiin. Jos laittaa tonnarin männät niin joutuu vaihtaman myös kiertokanget.
Frostgreylla on tonnarin männät koneessaan, hän raportoikoon lisää ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 17, 2006 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jep. omaan tein kesällä täydellisen koneremontin ja samalla vaihdoin männät/kanget tonnarin(B234) vastaaviin. Itselle tuli vielä vm 90-92 tonnarin männät millä myös puristukset tippuivat hieman, mutta käytännössä en huomaa mitään eroa.

halvin vaihtoehto on , jos löydät jostain trionic 5 varustellun2.3 tonnarin hyvät männät ja kiertokanget. Nuo saa vaihdettua aika helposti alakautta(öljypohja pois), siis ilman koneen poistoa purkua.

http://www.kotikone.fi/pasi.karell/Mant ... kassa.html

tuolla on muutama kuva velipojan -00 Aerosta mikä oli varustettu SP:n steg1:llä. Jälkeen päin on selvinnyt että rikon takana saattoi olla viallinen IMM mikä veti seokset ihan kuralla :roll:

Maptunilta saa myös Wössnerin mäntiä n. 800€ kierros, mitkä pitäisi olla ihan hyviä.

Itse sain klubin kautta B234:n uudet männät(kiitos ng900aero :wink: ), käytetyt kanget ja uudet männänrenkaat n. 300€ yhteensä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myös kansi on kätevä ottaa pois ennen mäntien vaihtoa. taisin muistaa väärin, olivatkin Wössnerit joista itsekin kyselin aikanaan :oops:
Frostgrey kirjoitti:Itselle tuli vielä vm 90-92 tonnarin männät millä myös puristukset tippuivat hieman, mutta käytännössä en huomaa mitään eroa.
.
Joka on yksinomaan vain positiivinen asia tulevaisuuden tehotarpeita ajatellen, eipä rupea niin helposti nakuttelemaan isommillakaan ahdoilla ;)
vladimir
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Kesä 11, 2006 10:51
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vladimir »

niin, mutta paljonko maksaa asentaa niitä korjaamolla,koska itellä ei oo kokemusta tolaisista hommissa:)
SAAB 9-5 AERO 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vladimir kirjoitti:niin, mutta paljonko maksaa asentaa niitä korjaamolla,koska itellä ei oo kokemusta tolaisista hommissa:)
Vaikea arvioida hintaa, uusia mäntiä sovitettaessa olisi aika fiksua ottaa moottori pois ja käydä hoonanututtamassa lohko uusia mäntiä varten, ja samalla tietty vaihtaa laakerit jne.
Varmaan 2-3000e voisi kustantaa kunnolla teetettynä?
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Näissä mäntien hajoamisissa tuntuu kyllä useimmiten olevan jokin muu syy, kuin liian suuri teho. Milloin on käynyt laihalla ja milloin on tasapainoketju pettänyt jne. Jos kukaan ei ole tutkituttanut hajonneen männän metallia missään, niin on kyllä turha syyttää huonoja mäntiä. Kyllähän totuus on, että mäntien on oltava mahdollisimman kevyitä, jos aiotaan tehdä tehokas ja kierrosherkkä kone. Jos F1-moottorin iskunpituus on luokkaa 42 mm ja kone kiertää 20 000 rpm, ei siellä mitään moukareita voi olla. Ja kyllä, kun lukee noita juttuja, missä oikeasti viritellään moottoreita, niin on ne männät melko siroja. Tuulilasissakin oli viimeksi mersun kone, mistä joku paja viritttelee ääretön+1 kW, niin olipa mersun männät melko matalia. Käytännössä tapin puolelta alimman männänrenkaan alta poikki.
9-5 2.3 MY2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sairas95 kirjoitti:Näissä mäntien hajoamisissa tuntuu kyllä useimmiten olevan jokin muu syy, kuin liian suuri teho. Milloin on käynyt laihalla ja milloin on tasapainoketju pettänyt jne. Jos kukaan ei ole tutkituttanut hajonneen männän metallia missään, niin on kyllä turha syyttää huonoja mäntiä. Kyllähän totuus on, että mäntien on oltava mahdollisimman kevyitä, jos aiotaan tehdä tehokas ja kierrosherkkä kone. Jos F1-moottorin iskunpituus on luokkaa 42 mm ja kone kiertää 20 000 rpm, ei siellä mitään moukareita voi olla. Ja kyllä, kun lukee noita juttuja, missä oikeasti viritellään moottoreita, niin on ne männät melko siroja. Tuulilasissakin oli viimeksi mersun kone, mistä joku paja viritttelee ääretön+1 kW, niin olipa mersun männät melko matalia. Käytännössä tapin puolelta alimman männänrenkaan alta poikki.
Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.

Noista 2X5 männistä on ollut jo sen verran juttua ettei tähän viitti alkaa toistamaan. Haulla löytyy. Oma 235 tulee kasatuksi pitkälohkon männillä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

V-M kirjoitti:Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.
Juu, mutta tuo tuulilasin Mersu oli muistaakseni Brabusin tekemä ja epäilen, ettei asiakkaat tykkää jos kestää vain pari viikonloppua.
9-5 2.3 MY2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sairas95 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Juu mutta pitää muistaa että nuo ns. lyhyet männät on kohtuu lyhyt ikäiset ja käytetään noissa kisa vehkeissä joilla ei ajeta kuin 1-2 kisaa ennen kuin laitetaan kaikki uusiksi. Toki ns. puolimalleja eli lyhykäisillä helmoilla olevia on (pienkitka mäntiä) jotka sitten sopii myös "kulutus"moottoriinkin.
Massahan tuossa on se olennaisin asia jota sillä lyhyydellä tavoitellaan ja mukana tulee tuo kitkan pieneneminen.
Juu, mutta tuo tuulilasin Mersu oli muistaakseni Brabusin tekemä ja epäilen, ettei asiakkaat tykkää jos kestää vain pari viikonloppua.
Saivartelua. Eli kyseessä on nähtävästi nuo puolimallit. Ja kyllä lyhyet kestää mutta ne vaihdetaankin sen takia ettei kone kilahda (koneen hinta esim wrc n.100000e ).

Mutta tämä tästä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyllä keveitä mäntiä on muitakin kuin vain lyhyitä.
Kilpa-autoon laitettiin just puolipitkät männät, joissa helma on ikäänkuin tyhjää. Ottaa sylinteriputkiin vain reunoista ja keskeltä pienellä kannaksella.
Ns. matalakitkaiset ja kevyet männät. Aika paljon oli mielestäni kevyemmät kuin Hepolitet joilla ennemmin ajettu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin