Tuli tosta käyttömaksusta mieleen se, että on ihmeellistä "perse edellä puuhun"-meininkiä keksiä jotain "ympäristöluokituksia" autoille, josta sitten maksettaisiin vuosittain.
Sinäänsä ihan hyvä idea, mutta se ei korreloi millään tapaa ympäristövaikutusten kanssa.
Esim. on kaks Saab 9-5:sta, joilla toisella ajetaan 60tkm vuodessa, toisella 5tkm vuodessa, mutta näistä silti maksettaisiin saman verran ympäristöluokituksen mukaista maksua vuosittain.
Paljon ajaville varmasti kelpaa, mutta missä on järki, jos maksujen tosiaan tulee perustua ympäristöhaittoihin
Polttoaineveron korottaminen sen sijaan on aika suorasti verrannollinen kulutukseen ja aiheutettiin päästöihin.
Tässä myös säästytään siltä, ettei tarvita raskasta(ja kallista) byrokraattijärjestelmää valvomaan jokaista uutta automallia ja myöntämään sille erilaisia luokituksia ja valvomaan näiden maksamisia jne.
Sinäänsä kyllä itselleni riittää nykyinenkin polttoainevero, kun tulee kilsoja n. 50tkm vuodessa, mutta jos oikeasti tarkotus on puuttua päästöihin ja verottaa niiden mukaan, niin polttoaineveron korottaminen on ehdottomasti fiksuin ratkaisu.
Tietenkin tähän voidaan sitten lisäillä veronvähennysoikeuksia pitkää työmatkaa tekeville jnejne, mutta tarkoitus on lähinnä ottaa kantaa autojen ympäristöluokitusten järjellisyydestä...
