9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
simppas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:48

9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...

Viesti Kirjoittaja simppas »

Ongelmana on kun mittasin moottorin öljyn pintaa,niin tikku juuri ja juuri kastui... öljyillä ajettu n. 9000. Lueskelin muiden kokemuksia asiasta ja tuntuu olevan samoja ongelmia muillakin... mitä siis kannattaisi tehdä? Lisätä öljyä ja antaa palaa seuraavaan vaihtoon vai? Onko tuo kulutus nyt sitten muka normaalia,vai pitäisikö alkaa huolestua? 8O Tuntuu aika oudolta,että noilla öljyillä pitäisi ajaa se 20tkm. Itse olen aiemmilla autoilla pitänyt 10 vaihtoväliä sopivana...
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Öljyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa 10 000 km välein. Pysyy kone huomattavasti puhtaampana. Lisäksi kannattaa asentaa uusi huohotinpäivitys (osa nro 55561200). Tuo saattaa joissain tapauksissa vähentää öljynkulutusta. Öljytikun merkkiväli on n. 1L ja tuo öljynkulutus n. 10 000 km ajossa on näissä moottoreissa melko yleinen "ominaisuus".
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
simppas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:48

Viesti Kirjoittaja simppas »

vai ominaisuus.... :D no pitää kait tottua ajatukseen... täytyy laittaa tuo huohotinpäivitys jos se vaikka vähän auttaisi... kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ei mitenkään harvinaista näissä huohotinongelmaisissa B2x5-moottoreissa. Kannattaa tosiaan seurata öljyn määrää säännöllisesti ja vaihtaa öljyt 10K välein.

Eski
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Itse epäilen myös huohotinongelmasta johtuvaa öljynkulutusta sitä kautta, että öljyn huonontuessa renkaat alkavat jumiutua ja öljynkulutus lisääntyy. Itsellänikin tuntui olevan kulutusta ketju- ja huohotinrempan jälkeen, mutta vaihtelin öljyjä muutaman tonnin välein ja käytin näitä "polttoainejärjestelmänpuhdistusaineita". Nämä puhdistusaineethan teoriassa puhdistavat myös rengasvälejä, koska polttoaine tulee männän päälle ensin ja tuli vasta sitten. Mielipiteitähän on monenlaisia, mutta itselläni tuntui ainakin toimivan.
9-5 2.3 MY2008
dumbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 17:07
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja dumbo »

mites toi huohotin päivitys tehdään?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dumbo kirjoitti:mites toi huohotin päivitys tehdään?
Vaihtamalla auto ehjään.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

tevisu kirjoitti:
dumbo kirjoitti:mites toi huohotin päivitys tehdään?
Vaihtamalla auto ehjään.
:) Toinen vaihtoehto on hankkia tuo kyseinen päivitys esim. PCS:ltä tai merkkihuollosta. Asennus onnistuu vaikkapa pihassa n. 1/2 tunnissa eikä vaadi hylsysarjaa kummempia työkaluja. Olen kyllä lukenut tuon tevisun auton kohtalon... harmillinen tapaus sinänsä :cry: Ei tuo auto välttämättä rikki ole. Fakta lienee kuitenkin se, että iso osa T7 moottoreista vie hieman öljyä ja kulkee siitä huolimatta pitkään ja iloisesti.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä toi 9-5 syö ja vuotaa kanssa öljyä, joten olen jo hommannut öljypumppuun tiivisteet, jahka ehdin vaan vaihtamaan. On nimittäin öljyssä se puoli konehuoneestakin. Kyllähän öljynkulutuksen kanssa tulee toimeen, ja sitten kun alkaa mennä yli litra/1000km, on pakko puuttua asioiden etenemiseen. Porukoiden 900S -92:ssahan härskein kulutus oli litra/300km ja syyksikin paljastui simppeli venttiilivarrenkumien vuoto. Tuossa kyselin saabeja paljon korjaavalta autokorjaajalta, että onko näissä 9-5:ssä tuota samaa venavarrenkumien menemistä havaittu, niin sanoi ettei olisi. Ihmettelen vaan, että voiko se 9-5:n kansi sitten olla muka olla parempi? Samallatapaahan siinäkin on ne tiivisteet venavarsissa? Onko painin paremmin suojana venttiilivarrelle, kun vanhemmissa kansissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ettei Mertmin auto vuoda vain vakiopaikasta eli kampiakselin stefasta (siis hihnapyöränpään)?
Ne b2x5:n venanvarren kumit eivät pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on sellainen metalliprikka (joka siis vulkanoitu kiinni kumiosaan) ja joka on venttiilinjousen alla. Muutenkin kumimateriaali vaikuttaa tosi hyvälaatuiselta, ei ollut kovettunut ollenkaan 230tkm:n kohdalla (vaikka kumien sisäosaan oli omassa öljyliejupotilaassa kertynyt paljon mönjää).
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

simppas kirjoitti:Ongelmana on kun mittasin moottorin öljyn pintaa,niin tikku juuri ja juuri kastui... öljyillä ajettu n. 9000. Lueskelin muiden kokemuksia asiasta ja tuntuu olevan samoja ongelmia muillakin... mitä siis kannattaisi tehdä? Lisätä öljyä ja antaa palaa seuraavaan vaihtoon vai? Onko tuo kulutus nyt sitten muka normaalia,vai pitäisikö alkaa huolestua? 8O Tuntuu aika oudolta,että noilla öljyillä pitäisi ajaa se 20tkm. Itse olen aiemmilla autoilla pitänyt 10 vaihtoväliä sopivana...

Tämä öljynkulutus on kyllä ainakin oman auton kohdalla ihan minimaalista. Vaihdan öljyt saabiin 10tkm välein ja tikun ylärajassa oltiin koko ajan kertaakaan lisäämättä.

Jos kone polttaa öljyä niin eikö siitä syntyvän karstan pitäisi jäädä aina johonkin, siis paikkaan missä sitä ei saisi olla?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Ettei Mertmin auto vuoda vain vakiopaikasta eli kampiakselin stefasta (siis hihnapyöränpään)?
Ne b2x5:n venanvarren kumit eivät pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on sellainen metalliprikka (joka siis vulkanoitu kiinni kumiosaan) ja joka on venttiilinjousen alla. Muutenkin kumimateriaali vaikuttaa tosi hyvälaatuiselta, ei ollut kovettunut ollenkaan 230tkm:n kohdalla (vaikka kumien sisäosaan oli omassa öljyliejupotilaassa kertynyt paljon mönjää).
Joo, stefa varmaankin on se vuotaja. Se hihnapyörän seutu on ihan öljyssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jallu9-5
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 17:23
Paikkakunta: Äetsä

Viesti Kirjoittaja jallu9-5 »

2.3i-16

Tämä öljynkulutus on kyllä ainakin oman auton kohdalla ihan minimaalista. Vaihdan öljyt saabiin 10tkm välein ja tikun ylärajassa oltiin koko ajan kertaakaan lisäämättä.
Sama homma täällä. Vaihtoväli oli vähän reipas 10tkm ja reippaasti yli puolenvälin kastui tikku. Huohotinpäivitys tehty 150 tkm kohdilla.
Jäsen 3204
Vastaa Viestiin