
9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...
9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...
Ongelmana on kun mittasin moottorin öljyn pintaa,niin tikku juuri ja juuri kastui... öljyillä ajettu n. 9000. Lueskelin muiden kokemuksia asiasta ja tuntuu olevan samoja ongelmia muillakin... mitä siis kannattaisi tehdä? Lisätä öljyä ja antaa palaa seuraavaan vaihtoon vai? Onko tuo kulutus nyt sitten muka normaalia,vai pitäisikö alkaa huolestua?
Tuntuu aika oudolta,että noilla öljyillä pitäisi ajaa se 20tkm. Itse olen aiemmilla autoilla pitänyt 10 vaihtoväliä sopivana...

Öljyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa 10 000 km välein. Pysyy kone huomattavasti puhtaampana. Lisäksi kannattaa asentaa uusi huohotinpäivitys (osa nro 55561200). Tuo saattaa joissain tapauksissa vähentää öljynkulutusta. Öljytikun merkkiväli on n. 1L ja tuo öljynkulutus n. 10 000 km ajossa on näissä moottoreissa melko yleinen "ominaisuus".
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Itse epäilen myös huohotinongelmasta johtuvaa öljynkulutusta sitä kautta, että öljyn huonontuessa renkaat alkavat jumiutua ja öljynkulutus lisääntyy. Itsellänikin tuntui olevan kulutusta ketju- ja huohotinrempan jälkeen, mutta vaihtelin öljyjä muutaman tonnin välein ja käytin näitä "polttoainejärjestelmänpuhdistusaineita". Nämä puhdistusaineethan teoriassa puhdistavat myös rengasvälejä, koska polttoaine tulee männän päälle ensin ja tuli vasta sitten. Mielipiteitähän on monenlaisia, mutta itselläni tuntui ainakin toimivan.
9-5 2.3 MY2008
tevisu kirjoitti:Vaihtamalla auto ehjään.dumbo kirjoitti:mites toi huohotin päivitys tehdään?


Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Meillä toi 9-5 syö ja vuotaa kanssa öljyä, joten olen jo hommannut öljypumppuun tiivisteet, jahka ehdin vaan vaihtamaan. On nimittäin öljyssä se puoli konehuoneestakin. Kyllähän öljynkulutuksen kanssa tulee toimeen, ja sitten kun alkaa mennä yli litra/1000km, on pakko puuttua asioiden etenemiseen. Porukoiden 900S -92:ssahan härskein kulutus oli litra/300km ja syyksikin paljastui simppeli venttiilivarrenkumien vuoto. Tuossa kyselin saabeja paljon korjaavalta autokorjaajalta, että onko näissä 9-5:ssä tuota samaa venavarrenkumien menemistä havaittu, niin sanoi ettei olisi. Ihmettelen vaan, että voiko se 9-5:n kansi sitten olla muka olla parempi? Samallatapaahan siinäkin on ne tiivisteet venavarsissa? Onko painin paremmin suojana venttiilivarrelle, kun vanhemmissa kansissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ettei Mertmin auto vuoda vain vakiopaikasta eli kampiakselin stefasta (siis hihnapyöränpään)?
Ne b2x5:n venanvarren kumit eivät pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on sellainen metalliprikka (joka siis vulkanoitu kiinni kumiosaan) ja joka on venttiilinjousen alla. Muutenkin kumimateriaali vaikuttaa tosi hyvälaatuiselta, ei ollut kovettunut ollenkaan 230tkm:n kohdalla (vaikka kumien sisäosaan oli omassa öljyliejupotilaassa kertynyt paljon mönjää).
Ne b2x5:n venanvarren kumit eivät pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on sellainen metalliprikka (joka siis vulkanoitu kiinni kumiosaan) ja joka on venttiilinjousen alla. Muutenkin kumimateriaali vaikuttaa tosi hyvälaatuiselta, ei ollut kovettunut ollenkaan 230tkm:n kohdalla (vaikka kumien sisäosaan oli omassa öljyliejupotilaassa kertynyt paljon mönjää).
Re: 9-5 Aero Wagon -01 Aj. 169tkm. Öljynkulutus...
simppas kirjoitti:Ongelmana on kun mittasin moottorin öljyn pintaa,niin tikku juuri ja juuri kastui... öljyillä ajettu n. 9000. Lueskelin muiden kokemuksia asiasta ja tuntuu olevan samoja ongelmia muillakin... mitä siis kannattaisi tehdä? Lisätä öljyä ja antaa palaa seuraavaan vaihtoon vai? Onko tuo kulutus nyt sitten muka normaalia,vai pitäisikö alkaa huolestua?Tuntuu aika oudolta,että noilla öljyillä pitäisi ajaa se 20tkm. Itse olen aiemmilla autoilla pitänyt 10 vaihtoväliä sopivana...
Tämä öljynkulutus on kyllä ainakin oman auton kohdalla ihan minimaalista. Vaihdan öljyt saabiin 10tkm välein ja tikun ylärajassa oltiin koko ajan kertaakaan lisäämättä.
Jos kone polttaa öljyä niin eikö siitä syntyvän karstan pitäisi jäädä aina johonkin, siis paikkaan missä sitä ei saisi olla?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Joo, stefa varmaankin on se vuotaja. Se hihnapyörän seutu on ihan öljyssä.ng900aero kirjoitti:Ettei Mertmin auto vuoda vain vakiopaikasta eli kampiakselin stefasta (siis hihnapyöränpään)?
Ne b2x5:n venanvarren kumit eivät pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on sellainen metalliprikka (joka siis vulkanoitu kiinni kumiosaan) ja joka on venttiilinjousen alla. Muutenkin kumimateriaali vaikuttaa tosi hyvälaatuiselta, ei ollut kovettunut ollenkaan 230tkm:n kohdalla (vaikka kumien sisäosaan oli omassa öljyliejupotilaassa kertynyt paljon mönjää).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sama homma täällä. Vaihtoväli oli vähän reipas 10tkm ja reippaasti yli puolenvälin kastui tikku. Huohotinpäivitys tehty 150 tkm kohdilla.2.3i-16
Tämä öljynkulutus on kyllä ainakin oman auton kohdalla ihan minimaalista. Vaihdan öljyt saabiin 10tkm välein ja tikun ylärajassa oltiin koko ajan kertaakaan lisäämättä.
Jäsen 3204