Saab 9-5 aero - vihdoinkin kotona !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:9-5:n jakopäästä ei tule metallisilppua, kuten tonnarissa, vaan vain ketjut venyy. Näissä öljysihti tukkeutuu öljylietteestä ja sitten yläkertaa pyörii kuivana...

Eski
Tuosta tiedosta ei ole paljoa hyötyä jos on nähnyt Länsiauton korjaamon pöydällä metallisilpulla kyllästettyjä 9-5:n öljysihtejä.
Mitä niistä ketjuista rattaista ja kiristimistäkään sitten vaihtamaan jos siellä hampaat osuu kohdalleen vaikka ketju on löysällä? Eihän siinä silloin mitään vahinkoja tule?
Pakkohan siellä on sitä silppua syntyä kun ne riittvästi kuluu ja pakko kai sen silpun on jonnekin mennä.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Touko 29, 2007 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuleehan sitä metallisilppua tietysti lopulta, kun kone aikansa jauhaa kuivana ... Mutta sen kyllä kuulee (ja näkisi öljytikusta jos viitsisi katsoa) jo huomattavasti aikaisemmin...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:Tuleehan sitä metallisilppua tietysti lopulta, kun kone aikansa jauhaa kuivana ... Mutta sen kyllä kuulee (ja näkisi öljytikusta jos viitsisi katsoa) jo huomattavasti aikaisemmin...

Eski
Voihan se olla että ne pari mitä minä näin olivat tosiaan jostain katastrofi koneesta, ne oli lähdössä GM:lle tutkittavaksi öljynäytteiden kera. Ja varmaan jotain pientä on jokaisen vanhemman auton öljysihdissä, mistä sitten ajan mittaan tulevatkin.
Mutta minä olen kyllä alkuperäiseen palatkseni ehdottomasti sitä mieltä että nuo paikat kannattaa avata ja tutkia viimeistään 100tkm ajetusta autosta vaikka korvin kuultavia oireita ei olisikaan.
9000CS 2,3
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappi Kuski kirjoitti:
Eski kirjoitti:9-5:n jakopäästä ei tule metallisilppua, kuten tonnarissa, vaan vain ketjut venyy. Näissä öljysihti tukkeutuu öljylietteestä ja sitten yläkertaa pyörii kuivana...

Eski
Tuosta tiedosta ei ole paljoa hyötyä jos on nähnyt Länsiauton korjaamon pöydällä metallisilpulla kyllästettyjä 9-5:n öljysihtejä.
Mitä niistä ketjuista rattaista ja kiristimistäkään sitten vaihtamaan jos siellä hampaat osuu kohdalleen vaikka ketju on löysällä? Eihän siinä silloin mitään vahinkoja tule?
Pakkohan siellä on sitä silppua syntyä kun ne riittvästi kuluu ja pakko kai sen silpun on jonnekin mennä.

Silppua uskoakseni syntyy lähinnä tasapainoakselin ketjun rattaista.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saappi Kuski kirjoitti: Mitä niistä ketjuista rattaista ja kiristimistäkään sitten vaihtamaan jos siellä hampaat osuu kohdalleen vaikka ketju on löysällä?
Jos ketju venyy, niin eihän koneessa ole enää jako kohdallaan jo ennen kuin kiristin loppuu. Käyntihäiriöitähän siitä seuraa jos imuventtiilit aukeaa lenkin verran myöhässä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Taitaa mennä rojut vaihtoon kaikista 9-5:sta ennen 150tkm lukemia? Jos hihnan vaihdon saa tyypillisesti hintaan 700-800€ niin halpa se taitaa olla verrattuna 9-5:n jakopääremonttiin.
Ei varmasti mene.
Korjaussarja 180e + muutaman tunnin työ.
Tehdäänkö jossain jakopäätyö käyttämättä sylinterinkantta irti? Täällä paikallisessa ainakaan ei. Kuulemma jakopään purkaminen aiheuttaa kannentiivisteen siihen päähän vuotoapaikan ja siksi kansi irrotetaan ja niinpä sen tiivistekin menee uusiksi.
Pelkkää kannentiivisteen vaihtoa on tarjottu joskus tuhannella eurolla ja oikaisua jos joutuu tekemään niin satku lisää..
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Touko 29, 2007 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä kansi on irroitettava, mutta konetta ei ole pakko nostaa pois... Monet huollot kuitenkin nostavat mielummin koneen pois, jos korjaamolla ei ole entistä gynekologia asentajana :D

Eski
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Sitten vielä eräs kysymys:

Mitä diagnoosiohjelmaa (OBD/EOBD)ja interfacea olette käyttäneet vikakoodin luvussa tai sensoridatan keräämisessä ? Mitä suosittelisitte 9-5:een?

Sen verran tähän pohjaksi, että pari kolme erilaista interfacea on ollut (optoerottimiin perustuva, max232 piiriin perustuva ja Atmelin 90S2313 piiriin perustuva). Kaikki ovat olleet ns. itserakennettuja, joihin ohjeet ovat löytyneet netistä. Kaikki ovat toimineet hienosti läppärin ja auton välillä. Optoerottimiin perustuva interface taitaa löytyä vielä kaapin perukoilta. Enää näitä ei kannata itse juurikaan rakennella, koska markkinoilla on riittävän edullisia värkkejä tarjolla.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kaupat tehtiin eilen. 9-5 aero saapui kotiin illalla ennen klo yhdeksää. Katsastuksessa ongelmana oli renkaiden liian vanha valmistuspäiväys (vuodelta 2003), vaikka pintaa olisi ollut. Haettiin uudet kumit ja kas kummaa.. rekisteröinti ja katsastus meni läpi.

Jihuu, mikä ajokokemus Dodgen jälkeen. Aivan mieletön ohituskiihtyvyys :D. Vetää suun hymyyn korviin asti.

Auton mittarissa 23000km, vuosimalli 2003 ja väri on joku red maroon ? Noh, viininpunaiselta se näyttää. Poppivehkeet ovat ensiasennuslaitteiksi aivan mahtavat. En ole hifisti, joten noiden on pakko riittää.

Varusteina ovat ilmeisen tyypilliset viat: SID:n näyttö, josta olen jo katsellut ohjeita palstalta. Toinen mietityttävä seikka on pieni nypytys rattiin oikealle käännettäessä. Väljyyttä ei tunnu olevan, mutta aivan kuin joku hakkaisi pienellä tolaranssilla aina silloin tällöin rattiin. Tämäkö on se ohjauspylväsjuttu, josta pari juttua palstallakin on ? Meneekö noin vähillä kilometreilla vielä valmistajan takuuseen ?

Terveisin
ZeiPii
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

ZeiPii kirjoitti:Toinen mietityttävä seikka on pieni nypytys rattiin oikealle käännettäessä. Väljyyttä ei tunnu olevan, mutta aivan kuin joku hakkaisi pienellä tolaranssilla aina silloin tällöin rattiin. Tämäkö on se ohjauspylväsjuttu, josta pari juttua palstallakin on ? Meneekö noin vähillä kilometreilla vielä valmistajan takuuseen ?

Terveisin
ZeiPii
Pitäisi kyllä mennä valmistajan piikkiin. Muutenkin ainakin omalla kohdallani ohjausakselin rasvaus riitti, joka on kohtuullisen pieni toimenpide. Onnea uuden auton johdasta ja nautiskele Aerosta! :D .
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kiitokset kommenteista. Ajamisesta pääsee taas nauttimaan. Yllättävän hyvän tuntuinen auto. Vaimokin kävi sitä ajamassa ja on nyt ottamassa Saabin omaan työmatka-ajeluunsa - se ei muuten käy! :wink: Volvolla ja Saabilla on selkeä ero jälkimmäisen eduksi.

Pari juttua / korjattavaa olen tuon ohjauksen nypyttämisen lisäksi havainnut:
1) Kuskin aurinkosuoja lerpattaa alhaalla sen verran, että varomaton saa otsaansa rannun :? Katselin sitä kädessäni hetken, mutta ruuvasin takaisin. Ei vaikuta siltä, että sen voisi korjata :(
2) Tänään kattoluukun ilmanohjurin mikälie alaspainosauva ratkesi muoviklipsistään niin, että jumitti lasisen kattoluukun kirskunan kera. Taisteltuani hetken sain luukun ajettua kiinni eräänlaisella "patentilla".

On se kumma, että Saabissa alkaa olla Alfamaisia piirteitä :? Lienee tuolla äärettömällä kuumuudella jotain tekemistä näiden asioiden kanssa. Mutta jos jotain huonoa niin hyvääkin. Kovalainen nousi hieman sekavassa kisassa neljänneksi - hienoa !

Edit 11.6.07: Sain tänään paikalliselta diileriltä (Gargash Motors) kattoluukun ilmanohjaimen alaspainosauvan (arm) yksittäiskappaleena hintaan 30 euroa Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa koko setti. Olisiko tuo jäänyt yli jonkun muun auton korjauksesta - mene ja tiedä.

Edit 12.6.07: SID:n pikselit tuli takaisin silitysrautatekniikalla :D
Edit 13.6.07: Rattiakselin nypytykset poistuivat rasvauksella ja nivelkohdan pultin kiristyksellä :D

Enpä olisi osannut paikantaa vikojen aiheuttajaa ilman tämän palstan apua. Kiitokset asiantuntijoille.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin