Käsijarrun vaijeri?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Osaisiko kukaan sanoa käykö -98 vuoden 9-5 saabiin jonkun muun saab mallin käsijarrun vaijerit, tai opel vectran B vaijerit?
Ei löydy motonetistä ysivitoseen vaijereita.
Onko perus vika että jäätyy kiinni talvella?
Saab 95 2.3t autom.-06
ahdon voimalla
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

Mulla ainaki jäätyy.
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Ei tartte olla kuin ihan pari astetta pakkasta kun meillä ainakin tahtoo käkkäri jäädä päälle... Tai siis laahaamaan. Hassua sinänsä, mutta oikein kunnon jarrujen polkaisu pikku vauhdista (siis ihan jalalla) on irrottanut. Pitäisi vissiin hommata uusi vaijeri ja vaihtaa paikalleen ja katsoa tapahtuuko sille mitään...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja artako »

Pari vuotta sitten vaihdettiin uusi vaijeri, eikä sen jälkeen ole kertaakaan käsijarru juuttunut. Vaikka vanha vaijeri näytti ehjältä, silti toisen puolen käsijarru jäi aina jumiin pakkasella.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kiinnostaisi muakin tietää. Sama juttu meillä -98 9-5:ssa. Joutuuko marssia laakkosen tiskille tämän vuoksi, vai mitä? ja millainen se on vaihtaa?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja tami »

Käsijarrun juuttuminen johtuu useimmiten risasta vaijerin suojakumista lähellä takajarruja. Se kumilärpäke mistä vaijeri menee keulaa kohden suojaputken sisään.
Kun kumi hapristuu, pääsee vettä ja ylipäätään kaikki kosteus ja paska sisään ja vaijeri jäätyy kiinni. Jäätyy jo heti pikkupakkasillakin, jos kumit riekaleina - känkkäkahva silloin täysin tunnoton tekee mitä vaan.
Korjaantuu vain uusimalla koko vaijerin, Saab ei myy erikseen niitä ongelmasuojakumeja, vaan koko helahoito pitää vaihtaa sitten kerralla.
Sitten onnistuu taas käsijarrukäännökset talvella. :D
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Mitä mahtaa maksaa tuollainen vaijeri ja saako sitä tarvikkeena tai halvemmalla kuin merkkiliikkeestä (jälleenmyyjältä)? Entä osaako sen vaihtaa itse jos ei ikinä ole mitään remppaa itse autoon tehnyt? Kauanko menee aikaa, tarviiko nostaa pukeille autoa, mitä maksaa jos sen käy liikkeessä vaihdattamassa? Kellään tietoa?

Kyselee nimim. epätietoinen kyselyikäinen :oops:
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pac kirjoitti:Mitä mahtaa maksaa tuollainen vaijeri ja saako sitä tarvikkeena tai halvemmalla kuin merkkiliikkeestä (jälleenmyyjältä)? Entä osaako sen vaihtaa itse jos ei ikinä ole mitään remppaa itse autoon tehnyt? Kauanko menee aikaa, tarviiko nostaa pukeille autoa, mitä maksaa jos sen käy liikkeessä vaihdattamassa? Kellään tietoa?

Kyselee nimim. epätietoinen kyselyikäinen :oops:
ja mulla ihan sama kyselyikä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Käsijarrun vaijerissa on palautinjousi jarrukilven ulkopuolella.Rengas irti ja kukkistus kilventaakse. Tarkista ovatko vielä ehjät. Jousia saa vain merkkikorjaamosta ja 2 kpl maksoi vajaa 2€
900i ja 9-5
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Sori, tää kysyminen vain lisääntyy... Miten hiivatissa tuo jousi vaikuttaa hapertuneeseen vaijerin suojakumiin? :shock: Okei, voi olla että jousi paskana, tai että vaijerin suojakumi paskana -> vaijerin sisälle pääsee vettä joka jäätyy, tai sitten voi olla syynä jokin muu. Mutta kertokaa nyt joku mitä tolle tekis, vituttaa ottaa joka pakkasaamu matsia käsijarrun/jalkajarrujen kanssa että lähteekö auto liikkeelle ja jos niin kuinka suuren metelin kanssa.
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Jousi vetää vaijerin takaisin kun käsijarru löysätään. Jolloinka käsijarrun jarrukengät pääsevät palautumaan paremmin. Jos vaijeri tosiaan jäätyy niin laita aseöljyä auton sisäpuolelta vaijeriin .Voi olla että auttaa. Vaijerin päät löydät keskikyynärnojan sisältä kun otat pohjakumimaton sitä pois.
900i ja 9-5
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Okei. Sitä vain että kyllä ne jouset selkeästi toimii kun kerran sulalla kelillä käkkäri antuu pois ihan kivutta ja sen oikein tuntee että ne jouset kiskoo sitä kahvaa... Tai se jousi, montako niitä lieneekään. Sitten taas kun on pakkasta niin kahva liikkuu vailla mitään vastusta tai muuta tuntumaa, ihan kuin ilmaa vemppaisi. Kyllä melkein sanoisin että siis vaijeri jäätyy...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jäätyyhän se vaijeri varmaan 99% varmuudella näissä jumimis tapauksissa. Vanhoja tarinoita löytyy.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=32500
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pitää näköjän laakkoselta käydä joku päivä kyselemässä vaijereita, kun ei kenelläkään tietoa mistä niitä voisi muualta saada. Ja samalla kysellä vaihto ohjeita.
Kyllähän se pitää olla, että se käsijarru toimii myös talvellakin, vaikka sitä ei niin käyttäisikään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sekaannunpas 9-5 palstaan vaikka asia ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta näissä vaijereitten pakkasongelmissa on vain yksi ja ainoa perussyy mallista riippumatta, joka tosiaan on vaijerin ja sen vaipan väliin päässyt vesi.

Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.

Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.

Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..

Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.

Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.

Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..
Vastaa Viestiin