Jyrinä edestä
Jyrinä edestä
Mikähän mahtaa olla vikana kun "edestä" kuuluu jyrinää n. 50 - 80 km/h vauhdissa? Etupyörän napa on vaihdetu, mutta ei tunnu auttavan. Kuskin puolella kuuluu selvemmin.
Re: Jyrinä edestä
Niin epäilyttää tulisiko se renkaasta kun se kuuluu soratielläkin. Tosin pitänee varmista asia vielä vaihtamalla toiset renkaat alle.
Re: Jyrinä edestä
Eipä auttanut renkaiden vaihto, joskin osa melusta tuli kyllä epätasaisesti kuluneista renkaista. Selvä "konemainen" jyrinä kuuluu vaikka ajaisi väli lumisella ja sulalla tiellä. Äänenlähdettä on vaikea kohdistaa, mutta jostain edestä se tulee. Lisää aivovoimistelua kehään.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Jyrinä edestä
Vaikuttaako kaasun lisääminen/laskeminen ääneen?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Jyrinä edestä
Jyriseekö sekä vapaalla, että veto päällä? Kuuluuko sekä kaartaessa, että suoraan ajettaessa? Entä jos vedät käsijarrua kevyesti päälle (poissuljetaan se, että jyrinä tulisikin takaa)?
Re: Jyrinä edestä
"Jyriseekö sekä vapaalla, että veto päällä? Kuuluuko sekä kaartaessa, että suoraan ajettaessa? Entä jos vedät käsijarrua kevyesti päälle (poissuljetaan se, että jyrinä tulisikin takaa)?"
Jyrisee vapaalla, veto pällä, kaarteessa ja suoraan ajettaessa. Kässäriä en ole vielä kokeillut, mutta huomenna kokeilen.
Kaasun lisääminen/laskeminen ei vaikuta.
Jyrinä alkoi kesällä "varkain" ja nyt kuuluu selvimmin n. 90 vauhdissa. kovemaa ajettaessa ääni lisääntyy, mutta auton muu meteli alkaa jo peittämään ääntä.
Tänään oli yksi konemies kyydissä ja hän huomasi heti jyrinän. Oma korva ehti jo hieman tottua asiaan, mutta kaverin huomautus palautti asian mieleen.
Olisi mukava korjata vika pois ennen kuin se tulee ulos kurkkimaan.
Jyrisee vapaalla, veto pällä, kaarteessa ja suoraan ajettaessa. Kässäriä en ole vielä kokeillut, mutta huomenna kokeilen.
Kaasun lisääminen/laskeminen ei vaikuta.
Jyrinä alkoi kesällä "varkain" ja nyt kuuluu selvimmin n. 90 vauhdissa. kovemaa ajettaessa ääni lisääntyy, mutta auton muu meteli alkaa jo peittämään ääntä.

Tänään oli yksi konemies kyydissä ja hän huomasi heti jyrinän. Oma korva ehti jo hieman tottua asiaan, mutta kaverin huomautus palautti asian mieleen.

Olisi mukava korjata vika pois ennen kuin se tulee ulos kurkkimaan.
Re: Jyrinä edestä
no oisiko pyöränlaakeri ?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Jyrinä edestä
Kävi mielessä ja vaihdettiinkin jo kuskin puolelta, mutta ei auttanut. Pitänee sitten vaihtaa osa kerrallaan alkaen apukuskin puoleisesta navasta (laakerista), josko sitten selviäisi.Jamppa kirjoitti:no oisiko pyöränlaakeri ?
Re: Jyrinä edestä
Itse etsin vastaavaa vikaa og 900sta. Nostin keulan pukeille ja ajoin siinä. Pysäytin vuorotellen pyörän kerrallaan. Ei jäänyt epäselväksi kumpi puoli on viallinen. Toimiiko sitten 9-5 ssä? ei mitään hajua. Lukkoperää niissä tuskin on, mutta esp kait estää tämän. Omalla vastuulla. Auton paremmin tuntevat neuvokoot.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Jyrinä edestä
Joskus muinoin og 900:stä selvisi tiukalla pujottelulla kumpi pyöränlaakeri oli kyseessä. Pujotteluvauhti lienee ollut 40 - 60 km/h. Liukasta ei tietenkään saa olla, että auto kallistelee kunnolla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Jyrinä edestä
Kyllä viallisen pyöränlaakerin kuulee normaalikuuloinen ihminen silläviisii, että nostetaan tunkilla rengas ylös ja pyöräytetään sitä käsipelissä. Jos ei tiedä miltä viallinen laakeri kuulostaa, niin pitää sitten pyöritellä vaikka kaikkia neljää rengasta. Kyllä se ero on aivan selvä, jos laakerissa on vikaa. Ääntä voisi kuvailla vaikkapa vedenkeittimen kohinaksi tai jo vetää jotenkin esinettä sorapihaa pitkin tms. Ehjän laakerin ääntä voisi kuvata suhinaksi. Niinkuin kerrostalossa naapurilla olisi hana auki, eli juuri ja juuri kuuluu vienoinen suhina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jyrinä edestä
No nyt syy löytyi. Ei se kummempi ollut kuin renkaat, niin kuin moni oli jo ehdottanutkin.
Asiaa hieman hämmensi kun se kuului kesä- sekä talvirenkailla. Syy tähän löytyy iskunvaimentimien vaihtotyöstä ja suuntauksen tekemättä jättämisessä.
Originaali takaiskarit vaihdettiin merkkiliikkeessä kevättalvella ilman suuntausta ja siksi tietysti talvirenkaat kuluivat epätasaisesti. No kesä tuli ja sitten alkoikin kesärenkaiden kuluminen. Olin tietysti tyytyväinen kun kesärenkaat oli hiljaisemmat enkä silloin enempää ihmetellyt kun kesätassut olivat hiljaisemmat.
Syksyllä kaikki iskarit vaihdettiin parempiin (ei originaali) ja samalla muutenkin kaikki välykset korjattiin pois ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.
Jyrinä oli jo alkanut kesärenkailla ja kun talvikiekot vaihdettiin alle jyrinä jatkui (olivat jo kuluneet vika tavalla). Oletuksena oli että jyrinän olisi pitänyt loppua renkaita vaihdettaessa mutta eipä loppunut.
Tänään ostin uudet talvirenkaat ja kas kummaa nyt jyrinä hävisi.
Asian opetuksena on että merkkiliikkeen toimintaan ei todella kannata sokeasti luottaa, vaan on hyvä jos itse seuraa ja tietää mitä siellä tehdään. Nytkin koko ongelmaa ei olisi ollut mikäli merkkihuolto olisi suunnannut pyörät iskarinvaihdon yhteydessä. Tosin en halua syyllistää asiassa muita vaan koetan olla tarkempi ensi kerralla.
Asiaa hieman hämmensi kun se kuului kesä- sekä talvirenkailla. Syy tähän löytyy iskunvaimentimien vaihtotyöstä ja suuntauksen tekemättä jättämisessä.
Originaali takaiskarit vaihdettiin merkkiliikkeessä kevättalvella ilman suuntausta ja siksi tietysti talvirenkaat kuluivat epätasaisesti. No kesä tuli ja sitten alkoikin kesärenkaiden kuluminen. Olin tietysti tyytyväinen kun kesärenkaat oli hiljaisemmat enkä silloin enempää ihmetellyt kun kesätassut olivat hiljaisemmat.
Syksyllä kaikki iskarit vaihdettiin parempiin (ei originaali) ja samalla muutenkin kaikki välykset korjattiin pois ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.
Jyrinä oli jo alkanut kesärenkailla ja kun talvikiekot vaihdettiin alle jyrinä jatkui (olivat jo kuluneet vika tavalla). Oletuksena oli että jyrinän olisi pitänyt loppua renkaita vaihdettaessa mutta eipä loppunut.
Tänään ostin uudet talvirenkaat ja kas kummaa nyt jyrinä hävisi.
Asian opetuksena on että merkkiliikkeen toimintaan ei todella kannata sokeasti luottaa, vaan on hyvä jos itse seuraa ja tietää mitä siellä tehdään. Nytkin koko ongelmaa ei olisi ollut mikäli merkkihuolto olisi suunnannut pyörät iskarinvaihdon yhteydessä. Tosin en halua syyllistää asiassa muita vaan koetan olla tarkempi ensi kerralla.
Re: Jyrinä edestä
Miten se iskarien vaihtaminenvoi muuttaa pyörien suuntausta? En ymmärrä.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: Jyrinä edestä
En tiedä, mutta sen originaali iskareiden vaihdon jälkeen kului kahdet renkaat epätasaisesti.artako kirjoitti:Miten se iskarien vaihtaminenvoi muuttaa pyörien suuntausta? En ymmärrä.

PCS Jyväskylässä laitettiin ½ v. myöhemmin Monroe Reflexit taakse ja Sachsit eteen ja kaikki vähänkin väljältä vaikuttavat nivelet vaihdettiin ja sitten nelipyöräsuuntaus.