Jyrinä edestä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Mikähän mahtaa olla vikana kun "edestä" kuuluu jyrinää n. 50 - 80 km/h vauhdissa? Etupyörän napa on vaihdetu, mutta ei tunnu auttavan. Kuskin puolella kuuluu selvemmin.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Niin epäilyttää tulisiko se renkaasta kun se kuuluu soratielläkin. Tosin pitänee varmista asia vielä vaihtamalla toiset renkaat alle.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Eipä auttanut renkaiden vaihto, joskin osa melusta tuli kyllä epätasaisesti kuluneista renkaista. Selvä "konemainen" jyrinä kuuluu vaikka ajaisi väli lumisella ja sulalla tiellä. Äänenlähdettä on vaikea kohdistaa, mutta jostain edestä se tulee. Lisää aivovoimistelua kehään.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Vaikuttaako kaasun lisääminen/laskeminen ääneen?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja tmo »

Jyriseekö sekä vapaalla, että veto päällä? Kuuluuko sekä kaartaessa, että suoraan ajettaessa? Entä jos vedät käsijarrua kevyesti päälle (poissuljetaan se, että jyrinä tulisikin takaa)?
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

"Jyriseekö sekä vapaalla, että veto päällä? Kuuluuko sekä kaartaessa, että suoraan ajettaessa? Entä jos vedät käsijarrua kevyesti päälle (poissuljetaan se, että jyrinä tulisikin takaa)?"

Jyrisee vapaalla, veto pällä, kaarteessa ja suoraan ajettaessa. Kässäriä en ole vielä kokeillut, mutta huomenna kokeilen.

Kaasun lisääminen/laskeminen ei vaikuta.

Jyrinä alkoi kesällä "varkain" ja nyt kuuluu selvimmin n. 90 vauhdissa. kovemaa ajettaessa ääni lisääntyy, mutta auton muu meteli alkaa jo peittämään ääntä. :evil:

Tänään oli yksi konemies kyydissä ja hän huomasi heti jyrinän. Oma korva ehti jo hieman tottua asiaan, mutta kaverin huomautus palautti asian mieleen. 8O

Olisi mukava korjata vika pois ennen kuin se tulee ulos kurkkimaan.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no oisiko pyöränlaakeri ?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Jamppa kirjoitti:no oisiko pyöränlaakeri ?
Kävi mielessä ja vaihdettiinkin jo kuskin puolelta, mutta ei auttanut. Pitänee sitten vaihtaa osa kerrallaan alkaen apukuskin puoleisesta navasta (laakerista), josko sitten selviäisi.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Itse etsin vastaavaa vikaa og 900sta. Nostin keulan pukeille ja ajoin siinä. Pysäytin vuorotellen pyörän kerrallaan. Ei jäänyt epäselväksi kumpi puoli on viallinen. Toimiiko sitten 9-5 ssä? ei mitään hajua. Lukkoperää niissä tuskin on, mutta esp kait estää tämän. Omalla vastuulla. Auton paremmin tuntevat neuvokoot.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
TuroTurbo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 12:54

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja TuroTurbo »

Joskus muinoin og 900:stä selvisi tiukalla pujottelulla kumpi pyöränlaakeri oli kyseessä. Pujotteluvauhti lienee ollut 40 - 60 km/h. Liukasta ei tietenkään saa olla, että auto kallistelee kunnolla.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kuuluuko jos moottori ei ole käynnissä? ;)
9000CS 2,3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä viallisen pyöränlaakerin kuulee normaalikuuloinen ihminen silläviisii, että nostetaan tunkilla rengas ylös ja pyöräytetään sitä käsipelissä. Jos ei tiedä miltä viallinen laakeri kuulostaa, niin pitää sitten pyöritellä vaikka kaikkia neljää rengasta. Kyllä se ero on aivan selvä, jos laakerissa on vikaa. Ääntä voisi kuvailla vaikkapa vedenkeittimen kohinaksi tai jo vetää jotenkin esinettä sorapihaa pitkin tms. Ehjän laakerin ääntä voisi kuvata suhinaksi. Niinkuin kerrostalossa naapurilla olisi hana auki, eli juuri ja juuri kuuluu vienoinen suhina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

No nyt syy löytyi. Ei se kummempi ollut kuin renkaat, niin kuin moni oli jo ehdottanutkin.

Asiaa hieman hämmensi kun se kuului kesä- sekä talvirenkailla. Syy tähän löytyy iskunvaimentimien vaihtotyöstä ja suuntauksen tekemättä jättämisessä.

Originaali takaiskarit vaihdettiin merkkiliikkeessä kevättalvella ilman suuntausta ja siksi tietysti talvirenkaat kuluivat epätasaisesti. No kesä tuli ja sitten alkoikin kesärenkaiden kuluminen. Olin tietysti tyytyväinen kun kesärenkaat oli hiljaisemmat enkä silloin enempää ihmetellyt kun kesätassut olivat hiljaisemmat.

Syksyllä kaikki iskarit vaihdettiin parempiin (ei originaali) ja samalla muutenkin kaikki välykset korjattiin pois ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.

Jyrinä oli jo alkanut kesärenkailla ja kun talvikiekot vaihdettiin alle jyrinä jatkui (olivat jo kuluneet vika tavalla). Oletuksena oli että jyrinän olisi pitänyt loppua renkaita vaihdettaessa mutta eipä loppunut.

Tänään ostin uudet talvirenkaat ja kas kummaa nyt jyrinä hävisi.

Asian opetuksena on että merkkiliikkeen toimintaan ei todella kannata sokeasti luottaa, vaan on hyvä jos itse seuraa ja tietää mitä siellä tehdään. Nytkin koko ongelmaa ei olisi ollut mikäli merkkihuolto olisi suunnannut pyörät iskarinvaihdon yhteydessä. Tosin en halua syyllistää asiassa muita vaan koetan olla tarkempi ensi kerralla.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja artako »

Miten se iskarien vaihtaminenvoi muuttaa pyörien suuntausta? En ymmärrä.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Jyrinä edestä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

artako kirjoitti:Miten se iskarien vaihtaminenvoi muuttaa pyörien suuntausta? En ymmärrä.
En tiedä, mutta sen originaali iskareiden vaihdon jälkeen kului kahdet renkaat epätasaisesti. :roll:

PCS Jyväskylässä laitettiin ½ v. myöhemmin Monroe Reflexit taakse ja Sachsit eteen ja kaikki vähänkin väljältä vaikuttavat nivelet vaihdettiin ja sitten nelipyöräsuuntaus.
Vastaa Viestiin