Nainen 9-5 farkun puikoissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Alkaa taasen meneen aika offtopikisi, kymmenen edellistä ja tämä on se yhdestoista. Haloo.. 8O 8O
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:Totuus on kuitenkin että 9-5 wagonissa on pienempi tavaratila kuin 9-5 sedanissa.
Näinhän se on, kun lasketaan farkussa vain tavaratilan näkösuojakannen alla oleva tila. Mutta farmarin tavarankuljetustila onkin jo aivan toinen, ei kai se muuten farmari olisikaan!
Tämä kinastelu on aivan turhaa, näkeehän sen jo ilman litran mittaa, kummassako on suurempi tavaratila.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja karg »

ypöviis kirjoitti:Moron,

Tuleva (?) saabisti haluaisi kuulla käytännön kokemuksia 9-5 farmarin käyttöominaisuuksista - lähinnä siitä mitä vaimoväki tykkää ko. autolla ajamisesta.
Eli n. 165 senttisen (vähän ajavan) naisen kannalta: löytyykö hyvä ajoasento, näkeekö ulos - myös taakse, onko miten vaikea arvioida auton äärimitat esim. marketin parkkipaikkapyörityksessä? Vaimo, joka on arka autoilija, pitäisi saada vakuutettua että nainenkin pystyy Saabia ohjastamaan ihan helposti...

Itse olen n. 190 cm pitkä ja ristiselkävaivainen, ja se on yksi syy miksi harkitsen ko. auton hankintaa. Yhdet parhaimmista koeistumistani penkeistä löytyy nimen omaan 9-5 Saabista ja harvassa autossa löytyy yhtä hyvä tuki myös reisille.
Keväällä heivattu ex-vaimo (171cm tjsp.) tykkäsi ainakin 9-5:n penkistä ja arvosti myös sitä, että omat säädöt sai talletettua penkin muistiin. Kesällä löydetty päivitysversio on kai 163cm mittainen ja saipa tuokin ajoasennon kohdilleen 9-5:ssä. Ex-vaimon muistipaikka 2 sai uuden käyttäjän ;) Penkkihän menee ees-taas, ylös ja alas sekä kallistuu moneen asentoon.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laitan nyt tähän rouvan mielipiteen sedanimallista. Muutamia asioita, joita hän mainitsi:

-hän rakastaa tuota meidän 9-5:sta
-ajoasento on helppo löytää
-erityiset kehut ratin säädölle, koska sitä voi säätää korkeus- ja pituussuunnassa
-huonona puolena paksut a-pilarit, joiden ohi joutuu risteyksissä kurkkimaan
-automaatti-ilmastointi tuottaa toisinaan päänvaivaa, kun ei tiedä mitä nappeja voi painella
-ajotietokone on helppo käyttöinen
-hän pitää auton tehoista

Muutama kommentti jäi mieleen, kun äitini siirsi tuota ajopeliä parikymmentä kilometriä:
-kehui hiljaiseksi (verrattuna 900S -92)
-helppo ja sujuva ajaa
-sanoi, että tuolla ajaa huomaamattaan ylinopeutta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kannan minäkin korteni kekoon.

Oma parempi(?)puolisko, pituutta n. se 165cm. oli aluksi ERITTÄIN vastahankaan Saabin ostamisesta, hänen mukaansa kaikki saappaat näyttivät sukkuloilta tai muuten vain epäsuhtaisilta, kuulemma meidän olisi pitänyt katsoa BMW:tä ja Audeja. Noh, kävin näyttämässä 95stw:tä niin se ulkonäkömielikuva muuttui siinä.

Aluksi hän ei pitänyt Saabista, koska ei nähnyt konepellin etureunaa, eli ei osannut hahmottaa etupäätä. Selitin ettei missään autossa näe, mutta kuulemma kaikissa muissa hänen ajamissaan autoissa näki. No se oli sitten päätetty, olin pahoillani kun olin esittänyt niinkin pöyristyttävän väitteen :wink: .

Mutta kun ulottuvuuksien kanssa hän pääsi sinuiksi niin on ajokilometrejäkin alkanut tulemaan, ja uskallusta myös ajaa vähän pienempiinkin parkkiruutuihin ihan Turun metropolin keskustassa asti.

Ja lähtökohtana emännällä oli tosiaan noin kolmen vuoden lähes täydellinen ajamattomuus, oli tullut ojaan ajosta pelkotiloja. Lisäksi muutenkin oli roskiksia siirrelty kotipihalla jne. Joten minulla oli auton hankinnassa kaksi suurta estettä, merkistä ei pidetty, koska kaikki Saabit näyttivät vanhoilta ja rumilta(ei enään) ja koska 95 oli niin iso(no ei näköjään enää).

Suosittelisin rohkeasti vaan ostamaan Saabin, koska jos minunkin nainen pystyy siihen, niin sitten siihen pystyy ketä vaan. Ainoa ongelma on juuri tuo keulan hahmottaminen, joka kieltämättä on minultakin vaikeaa, tuleehan etupuskuri mielestäni totuttua enemmän ulos konepellin reunasta. Siihen kun tottuu niin suosio on taattu.

Ja muuten totta mitä tuossa aiemmassa sanottiin, Saab on siitä merkillinen "iso"auto, että se on erittäin kevyt ohjata kaupungissa ja parkkihalleissa jne. mutta silti erittäin suuntavakaa ja mukava maantiellä. Montakaan vastaavaa kompromissia en tiedä. Ja ajan kuitenkin työkseni erittäin monella eri autolla. Joten kokemuspohjaa löytyy.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Hieno muistelma Pekko_Å.

Minulla oli aivan samanlainen käsitys saabista vielä pari vuotta sitten. En nähnyt niissä mitään haluttavaa. Ainut tuntuma saabiin oli kun työkaveri pyysi mukaansa saab 99:ä koeajamaan kanssaan. Minäkin ajoin ja sanoin, että tässähän istuu kuin mättään päällä ja kojelauta on niin lähellä rattia jotteihan tätä voi kintaat kädessä pyörittääkään. No, hän osti myöhemmin sen.

Pari vuotta sitten autonäyttelyssa toisen työkaverin kanssa tuli juttua omista autoista. Sanoin siinä, minun autostani ei puutu mitään muuta kuin hyvät ajo-ominaisuudet maantiellä. Kaveri sanoi, että sun pitää hommata saappi - hänellä itsellään ei koskaan ole ollut saappia. Jäi jotenkin kaiveleen tuo kehotus, kun tiesin kaverin automieheksi. Niinpä menin ja vaihdoin 9-5 farmariin, enkä ole katunut. Tästä löytyy kaikki hyvät joita oli ennenkin ja vielä parempinakin ja sain ne kaivatut hyvät ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Oma parempipuolisko esitteli juuri Saabin käsittelytaitoa peruuttamalla vasemman etulokasuojan peräkärryyn. Tarkempia yksityiskohtia en ole viitsitnyt kysyä, on hieman arka aihe!!! Vauriona oli vasemman lokasuojan vilkun lasi(24€). Ei narmuja ei lommoja. :roll: Senttimetri hommaa, mutta mahdollista. Mutta sehän oli kärryn vika kun oli väärässä paikassa. Eikä ole ollut kun vasta huhtikuusta asti :lol: Ja matka jatkuu hymyssä suin loistavalla autolla.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Vaikken itseäni naiseksi laskekaan niin täytyy sanoa että tuon Saabin "näkymättömän nokan" oppiminen oli vähän haasteellista kun W124 mersulla oli sitä ennen tottunut ajamaan. Mutta äkkiäpä tuohon tottui.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

pac kirjoitti:Mattiruu: PÖH!!! 160cm 22-v. naisimmeinen täällä, mulle on löytynyt optimaalinen ajoasento juurikin meitin 2.0t 2000 farkusta. Penkkiä saa tarpeeksi ylös/alas, ratin etäisyyssäätö on plussaa, polkimet on hyvillä paikoilla, selkänoja kallistelee juuri sopivasti ja ristiseläntuki on loistava. Nimim. ennen Volvolla Hkiin ei pysty pysähtymättä, Saabilla menis varmaan Kuopioon... (Tampereelta)
Kuin niin PÖH? Emäntä meillä tuota mieltä on, en minä. Ja Tampereelta Saabilla kyllä ajelee vaikka Kiirunaan eikä tarvii pysähtyä kuin kerran tankkaamaan. Mitä Volvoon tulee, niin sillä voi sitten tehdä sen viimeisen reissun kun nuo paikat ei enää puudu :twisted:
Wexford
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 23:00

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Wexford »

Mertmi kirjoitti: -huonona puolena paksut a-pilarit, joiden ohi joutuu risteyksissä kurkkimaan
Jos a-pilarit tarkoittavat niitä tuulilasin sivupilareita, niin ovat kyllä aika paksut, mutta niin se taitaa kaikissa nykyautoissa olla. Toinen ongelma on sivuilla keskipilarit: kun kuskin penkki on lyhyellä kuskilla edessä, ei kuolleen kulman tarkistaminen vasemmalta puolen onnistukaan ihan päätä kääntämällä, ainakaan minulla. Aina pitää kumartua eteenpäin ja kurkata. Tämä sujuu nyt jo kyllä enempiä miettimättä, mutta aluksi oli opettelemista.

Myös auton pituuden (sekä edestä että takaa) hahmottaminen on minulle ollut hiukan vaikeaa, parkkiruutuun ajaessa ei meinaa uskaltaa ajaa tarpeeksi pitkälle ja väliin jää metri tilaa. Meillä siis 9-5 farkku.

Mutta kaikenkaikkiaan rakastuin 9-5:n ajo-ominaisuuksiin heti ensimmäisellä koajolla, ilmoitin miehelleni että tällainen meille tulee. Hetken vielä katseltiin Bemareita sun muita, mutta sainpas tahtoni lävitse 8) Turvallinen ja tilava menopeli, mikä on tärkeää kun perheessä on kolme turvaistuinikäistä lasta.
S.O
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2008 14:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja S.O »

Täytypä nyt tulokkaana tulla hieman omia kokemuksia jakamaan.

Virallisia ajokertoja on takana jo huimat 2kpl :wink:
Ajo-opetukseni tapahtuu omalla 9-5 wagonilla josta tällaiselle vaahtosammuttimelle (158cm) on löytynyt oikein hyvin mukava ajoasento. Ei tarvitse ajaa korkkarit jalassa.
Penkin, ratin ja peilien säätäminen itselleni sopivaksi ei ole liiemmin harmittanut.

Odotan innolla jo seuraavia ajokertoja ja kortin saamista. Tämän tyytyväisempi autoomme en voisi olla.
#4032 9-5 Wagon 60th Anniversary edition -07
"Im in love with my car
gotta feel for my automobile"
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vaimo pitää myös kovasti eikä suostu enää muulla ajamaankaan. Suurin syy tähän on automaattivaihteisto. Joutui aikaisemmin ajamaan käsivaihteisella autolla ja jopa Viggenillä pakon edessä. Ei kuulemma enää koskaan :D
Suurin osa hänen ajoistaan on kaupunkiajoa ja kuulemma ainoa huono puoli autossa on auton koko, kun pysäköinti on joskus vähän hankalaa. Suuri apu kuitenkin on parkkitutkasta.

Käytännössä vaimo käyttää autoa työmatkoihin. Itse hoidan työmatkat Tigralla, automaatti sekin (ei tosin kuulemma Saabin veroinen :D )
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vastaa Viestiin