seokset laihalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mustosi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 00:03

seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja mustosi »

Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja Ristom »

mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Äkkiä voi epäillä softavikaa.

Lueskele:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62482

Auto taisi alkaa toimia, kun Maptunin softa korvattiin toisella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Stage 1 ei sisällä muita muutoksia kuin ilmamassapyynnit eli bensakarttoja ei ole muutettu eikä tarvitse, joten en ihan herkästi usko vian kuitenkaan sieltä löytyvän ellei ole jotain mokaa tapahtunut.

Miten laihalla oli laihalla, miten mitattiin? AFR-luvut? Laihalla täyskuormituksella siis ilmeisesti? Mitä näyttävät fuel trimmit? Ihan ensin epäilisin ehkä ilmamassamittaria, sen putsaus ei ainakaan ole huono idea. Muita vaihtoehtoja bensapumppu ja suuttimien tukkeutuminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mustosi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 00:03

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja mustosi »

jcarlson kirjoitti:Stage 1 ei sisällä muita muutoksia kuin ilmamassapyynnit eli bensakarttoja ei ole muutettu eikä tarvitse, joten en ihan herkästi usko vian kuitenkaan sieltä löytyvän ellei ole jotain mokaa tapahtunut.

Miten laihalla oli laihalla, miten mitattiin? AFR-luvut? Laihalla täyskuormituksella siis ilmeisesti? Mitä näyttävät fuel trimmit? Ihan ensin epäilisin ehkä ilmamassamittaria, sen putsaus ei ainakaan ole huono idea. Muita vaihtoehtoja bensapumppu ja suuttimien tukkeutuminen.

Dynopalvelun tarjoaja sanoi että sen verran laihalla on että hän ei polettaisi autoa ennenkuin laihuuden syy selviää.Ite en hirveästi ymmärrä tekniikan päälle joten koitan vastata ymmärrykseni mukaan.
AFR RPM
13.50 2060
12.75 2500
13.75 3500
14.75 4250
13.00 5000
Ilmamassamittari on alkuperäinen ja bensapumppu on vaihdettu.
Fueltrimmeistä ei ole tietoo.Mitäs nää AFR luvut kertovat?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan tuo hitusen laihalla.. 12.75 on vielä ok, mutta 14.75 on varsinkin laiha. Mutta millä mittarilla nuo on saatu? Oliko alkuputkessa ennen kattia toinen lambda (laajakaista), vai otettiinko putken päästä? Jos putken päästä, niin onko kattia/katteja..?

Sen ilmamassamittarin voisi ainakin alkuun putsailla esim. jollain elektroniikkapuhdistusaineella suihkuttelemalla. Ne fueltrimmit olisi myös hyvä katsoa, obd-loggerilla tai TECH:llä.

AFR luku kertoo ilman ja polttoaineen suhteen (14.7:1 on stoikiometrinen seos jolla lambdaohjattu auto pyörii koko ajan normaaliajossa, ahdoilla täysillä kuormalla tarvitaan rikkaampaa seosta nakutuksen ehkäisemiseksi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?

Luultavasti IMM on sökö tai imuilmavuoto ilmamassamittarin ja turbon välissä, jolloin moottori luulee IMM:n näyttämää ilmamassaa oikeaksi, vaikka todellisuudessa sen ohi pääsee tulemaan koneeseen enemmän ilmaa. Tuloksena tällöin seos on tietenkin hieman laiha. Tsekkaa kaikkien klemmariliitosten sekä joutsenkaulan V-band-liitosten kireys ja sovitus nyt alkuun.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ristom kirjoitti:
mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Äkkiä voi epäillä softavikaa.

Lueskele:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62482

Auto taisi alkaa toimia, kun Maptunin softa korvattiin toisella.
Tuossa on kuitenkin kysymys jo aika erilaisesta softasta kuin steg 1, eikä sitä ole edes tehty penkissä ko. autoon jossa huomattavat muutokset myös rautapuolella. IMM taitaa kuitenkin olla huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto kuin viallinen softa, varsinkin jos se on alkuperäinen. Älä ihmettele, jos auto tuntuu muuttuvan laiskemmaksi, kun vaihdat IMM:n, sitten olet vaan löytänyt vian. :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, immu vaihtoon ennen kuin koko kone on p$kana.

Eski
mustosi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 00:03

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja mustosi »

jcarlson kirjoitti:Onhan tuo hitusen laihalla.. 12.75 on vielä ok, mutta 14.75 on varsinkin laiha. Mutta millä mittarilla nuo on saatu? Oliko alkuputkessa ennen kattia toinen lambda (laajakaista), vai otettiinko putken päästä? Jos putken päästä, niin onko kattia/katteja..?

Sen ilmamassamittarin voisi ainakin alkuun putsailla esim. jollain elektroniikkapuhdistusaineella suihkuttelemalla. Ne fueltrimmit olisi myös hyvä katsoa, obd-loggerilla tai TECH:llä.

AFR luku kertoo ilman ja polttoaineen suhteen (14.7:1 on stoikiometrinen seos jolla lambdaohjattu auto pyörii koko ajan normaaliajossa, ahdoilla täysillä kuormalla tarvitaan rikkaampaa seosta nakutuksen ehkäisemiseksi).

Mittaus suoritettiin putken päästä.Putkisto on alkuperäinen,siihen ei ole tehty muutoksia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: seokset laihalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mustosi kirjoitti:
Mittaus suoritettiin putken päästä.Putkisto on alkuperäinen,siihen ei ole tehty muutoksia.
Sitten kyllä hieman epäilisin mittauksen järkevyyttä. Kun välissä on katalysaattori (tai itseasiassa 2 kpl), niin putken päässä ei näy sama kuin mitä pakoventtiilistä todellisuudessa ulos tulee.. Tällöin esim. analysaattorilla putken päästä mitattu CO-arvo ei täysin kerro sitä mitä seos todellisuudessa on. Hyvin toimivat katalysaattorit pystyvät sitä jonkin verran puhdistamaan rikkaallakin seoksella. Jos haluaisin varmuuden asiasta, niin mittaus pitäisi joko tehdä ilman katteja tai sitten laajakaista-lambdalla ennen niitä (paras vaihtoehto).

Tietysti kaikkein helpoin on testata toisella laina-ilmamassamittarilla ja/tai puhdistetulla alkuperäisellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin