seokset laihalla
seokset laihalla
Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Re: seokset laihalla
Äkkiä voi epäillä softavikaa.mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Lueskele:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62482
Auto taisi alkaa toimia, kun Maptunin softa korvattiin toisella.
Re: seokset laihalla
Stage 1 ei sisällä muita muutoksia kuin ilmamassapyynnit eli bensakarttoja ei ole muutettu eikä tarvitse, joten en ihan herkästi usko vian kuitenkaan sieltä löytyvän ellei ole jotain mokaa tapahtunut.
Miten laihalla oli laihalla, miten mitattiin? AFR-luvut? Laihalla täyskuormituksella siis ilmeisesti? Mitä näyttävät fuel trimmit? Ihan ensin epäilisin ehkä ilmamassamittaria, sen putsaus ei ainakaan ole huono idea. Muita vaihtoehtoja bensapumppu ja suuttimien tukkeutuminen.
Miten laihalla oli laihalla, miten mitattiin? AFR-luvut? Laihalla täyskuormituksella siis ilmeisesti? Mitä näyttävät fuel trimmit? Ihan ensin epäilisin ehkä ilmamassamittaria, sen putsaus ei ainakaan ole huono idea. Muita vaihtoehtoja bensapumppu ja suuttimien tukkeutuminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: seokset laihalla
jcarlson kirjoitti:Stage 1 ei sisällä muita muutoksia kuin ilmamassapyynnit eli bensakarttoja ei ole muutettu eikä tarvitse, joten en ihan herkästi usko vian kuitenkaan sieltä löytyvän ellei ole jotain mokaa tapahtunut.
Miten laihalla oli laihalla, miten mitattiin? AFR-luvut? Laihalla täyskuormituksella siis ilmeisesti? Mitä näyttävät fuel trimmit? Ihan ensin epäilisin ehkä ilmamassamittaria, sen putsaus ei ainakaan ole huono idea. Muita vaihtoehtoja bensapumppu ja suuttimien tukkeutuminen.
Dynopalvelun tarjoaja sanoi että sen verran laihalla on että hän ei polettaisi autoa ennenkuin laihuuden syy selviää.Ite en hirveästi ymmärrä tekniikan päälle joten koitan vastata ymmärrykseni mukaan.
AFR RPM
13.50 2060
12.75 2500
13.75 3500
14.75 4250
13.00 5000
Ilmamassamittari on alkuperäinen ja bensapumppu on vaihdettu.
Fueltrimmeistä ei ole tietoo.Mitäs nää AFR luvut kertovat?
Re: seokset laihalla
Onhan tuo hitusen laihalla.. 12.75 on vielä ok, mutta 14.75 on varsinkin laiha. Mutta millä mittarilla nuo on saatu? Oliko alkuputkessa ennen kattia toinen lambda (laajakaista), vai otettiinko putken päästä? Jos putken päästä, niin onko kattia/katteja..?
Sen ilmamassamittarin voisi ainakin alkuun putsailla esim. jollain elektroniikkapuhdistusaineella suihkuttelemalla. Ne fueltrimmit olisi myös hyvä katsoa, obd-loggerilla tai TECH:llä.
AFR luku kertoo ilman ja polttoaineen suhteen (14.7:1 on stoikiometrinen seos jolla lambdaohjattu auto pyörii koko ajan normaaliajossa, ahdoilla täysillä kuormalla tarvitaan rikkaampaa seosta nakutuksen ehkäisemiseksi).
Sen ilmamassamittarin voisi ainakin alkuun putsailla esim. jollain elektroniikkapuhdistusaineella suihkuttelemalla. Ne fueltrimmit olisi myös hyvä katsoa, obd-loggerilla tai TECH:llä.
AFR luku kertoo ilman ja polttoaineen suhteen (14.7:1 on stoikiometrinen seos jolla lambdaohjattu auto pyörii koko ajan normaaliajossa, ahdoilla täysillä kuormalla tarvitaan rikkaampaa seosta nakutuksen ehkäisemiseksi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: seokset laihalla
mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Luultavasti IMM on sökö tai imuilmavuoto ilmamassamittarin ja turbon välissä, jolloin moottori luulee IMM:n näyttämää ilmamassaa oikeaksi, vaikka todellisuudessa sen ohi pääsee tulemaan koneeseen enemmän ilmaa. Tuloksena tällöin seos on tietenkin hieman laiha. Tsekkaa kaikkien klemmariliitosten sekä joutsenkaulan V-band-liitosten kireys ja sovitus nyt alkuun.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: seokset laihalla
Tuossa on kuitenkin kysymys jo aika erilaisesta softasta kuin steg 1, eikä sitä ole edes tehty penkissä ko. autoon jossa huomattavat muutokset myös rautapuolella. IMM taitaa kuitenkin olla huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto kuin viallinen softa, varsinkin jos se on alkuperäinen. Älä ihmettele, jos auto tuntuu muuttuvan laiskemmaksi, kun vaihdat IMM:n, sitten olet vaan löytänyt vian.Ristom kirjoitti:Äkkiä voi epäillä softavikaa.mustosi kirjoitti:Saab 9-5 2.3t -02 asennettu Maptune stage 1 ajettu rullilla ja ilmeni että seokset menee laihalle kierrosalueella 2750-5000rpm.Olisko vinkkejä mistä lähtis ongelmaa korjaamaan?
Lueskele:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62482
Auto taisi alkaa toimia, kun Maptunin softa korvattiin toisella.

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: seokset laihalla
Jep, immu vaihtoon ennen kuin koko kone on p$kana.
Eski
Eski
Re: seokset laihalla
jcarlson kirjoitti:Onhan tuo hitusen laihalla.. 12.75 on vielä ok, mutta 14.75 on varsinkin laiha. Mutta millä mittarilla nuo on saatu? Oliko alkuputkessa ennen kattia toinen lambda (laajakaista), vai otettiinko putken päästä? Jos putken päästä, niin onko kattia/katteja..?
Sen ilmamassamittarin voisi ainakin alkuun putsailla esim. jollain elektroniikkapuhdistusaineella suihkuttelemalla. Ne fueltrimmit olisi myös hyvä katsoa, obd-loggerilla tai TECH:llä.
AFR luku kertoo ilman ja polttoaineen suhteen (14.7:1 on stoikiometrinen seos jolla lambdaohjattu auto pyörii koko ajan normaaliajossa, ahdoilla täysillä kuormalla tarvitaan rikkaampaa seosta nakutuksen ehkäisemiseksi).
Mittaus suoritettiin putken päästä.Putkisto on alkuperäinen,siihen ei ole tehty muutoksia.
Re: seokset laihalla
Sitten kyllä hieman epäilisin mittauksen järkevyyttä. Kun välissä on katalysaattori (tai itseasiassa 2 kpl), niin putken päässä ei näy sama kuin mitä pakoventtiilistä todellisuudessa ulos tulee.. Tällöin esim. analysaattorilla putken päästä mitattu CO-arvo ei täysin kerro sitä mitä seos todellisuudessa on. Hyvin toimivat katalysaattorit pystyvät sitä jonkin verran puhdistamaan rikkaallakin seoksella. Jos haluaisin varmuuden asiasta, niin mittaus pitäisi joko tehdä ilman katteja tai sitten laajakaista-lambdalla ennen niitä (paras vaihtoehto).mustosi kirjoitti:
Mittaus suoritettiin putken päästä.Putkisto on alkuperäinen,siihen ei ole tehty muutoksia.
Tietysti kaikkein helpoin on testata toisella laina-ilmamassamittarilla ja/tai puhdistetulla alkuperäisellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com