Pakki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Pakki

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Tästä on varmaan jo aiemminkin keskusteltu, mut nopeesti selatessa en löytänyt, joten otetaan uusiks.
Elikkä auto on 2,3 t ja manuaalivaihteinen. Ongelmana, ettei pakki tahdo mennä päälle kun laatikko on lämmennyt. Kylmänä kaikki toimii moitteettomasti, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen pakkia on vaikea saada päälle. Menee kyllä voimaa käyttämällä ja sen jälkeen taas helpostikin uudestaan, jos ei autoa liikuta välillä.
Missä vika???
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ns. pakkimekanismi vaihdelootasta hajalla. Korjaaminen vaatii laatikon irroituksen.

Eski
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Mites tuo Saabin laatikon remppa onnistuu käytännössä? Eli joistakin merkeistä kun laatikon voi rempata ihan "kotikonstein", kun taas joistakin toisista merkeistä ei, vaan esim. vaihderattaat on niin tiukalla sovitteella akseleihin, että vaativat prässin. Miten Saabissa?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onnistuu "periaatteessa" kotikonstein, jos on muutamia erikoistyökaluja, mutta siltikin suosittelisin ammattilaisen tekemää korjausta. Kun laatikko on kerran otettu irti, kannattaa se samalla laakeroida uudestaan. Laakerit maksavat n 200-250€ riippuen paikasta, lootan korjaussarja halvimmillaan 130€(jos on aikaa odottaa, kalliimmalla saa nopeammin) ja työ siihen päälle. Jos asut Jyväskylän lähistöllä, sinulla on heti 2 pätevää korjaajaa saatavilla. Lisätietoja saat vaikkapa ProCar Servicen kautta(014-282200).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Kiitti vinkistä.
Mites tuo laatikon irrotus. Mahtuuko tulemaan ilman että otetaan moottorin kanssa pakettina? Ja mitä tuo korjaussarja sisältää.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja jkotka »

-
Janne #2769 stcf #40
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eihän kysyjän ongelmaan liity myöskin pakin kiroilu toisinaan? Meidän 9-5:ssä pakkia on toisinaan vaikea saada päälle ja joskus jos painaa kytkimen pohjaan ja yrittää kytkeä vaihteen nopeasti, niin pakki kiroaa ikävästi. Ilmeisesti synkro on kaput. Lääkkeeksi olen opetellut laittamaan pakin päälle siten, että kytkin ylös, vaihde nelosella ja sitten pakille. Näin ei kiroa ja yleensä pakki löytyy viimeistään kolmannella yrityksellä... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Joo, just näin. Ja pakin saa tosiaan päälle juuri esittämälläsi tavalla, jos ei muuten. Toisinaan kyllä menee ihan mukisematta muutenkin. En lähde laatikkoa avaamaan ennen kevättä, ellei tilanne tästä pahene.
Ja ajattelin myös tarkistaa siirtäjän helat ihan lähitulevaisuudessa. Aikoinaan Mitsulla työskennellessä tuppasi varsinkin Carismoista kulumaan helat niin ettei ykköstä saanut päälle.
Mikä taika tuossa vaihteiden kytkemisessä laatikkoa irrotettaessa muuten on?
Ymmärrän kyllä, että laatikkoremppaa tehdessä voi olla syytä lukita loota, mutta jos irroitetaan laatikko vaikka kytkinremppaa varten, niin miksi ihmeessä vaihteet tulisi lukita, kuten tuolla laatikon irrorroitusohjeessa?
Aikoinaan asentajan hommissa irroitin kyllä varmaan satoja laatikkoja eri autoista, mutta enpä tosiaan muista, että mistään olisi lukittu vaihteisto jo irroittaessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

40tkm on ajettu, eikä loota ole muuttunut suuntaan tai toiseen. Mikäli vaiva on sama, kuin meidän ajopelissä, niin tuskin tilanne muuttuu mihinkään pitkään aikaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaivelinpa pakin synrosta tietoa "etsi":llä ja oma viesti tuli vastaan. Nyt alkaa pakki kirota jo melkoisen äänekkäästi. Vaiva näköjään kehittyy verkkaisesti, mutta varmasti kohti lootaremppaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pakki

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

päällikkö kirjoitti: Mikä taika tuossa vaihteiden kytkemisessä laatikkoa irrotettaessa muuten on?
Ymmärrän kyllä, että laatikkoremppaa tehdessä voi olla syytä lukita loota, mutta jos irroitetaan laatikko vaikka kytkinremppaa varten, niin miksi ihmeessä vaihteet tulisi lukita, kuten tuolla laatikon irrorroitusohjeessa?
Aikoinaan asentajan hommissa irroitin kyllä varmaan satoja laatikkoja eri autoista, mutta enpä tosiaan muista, että mistään olisi lukittu vaihteisto jo irroittaessa.
Jos lootan irrottaa vaihde vapaalla niin suurena vaarana on että pienestäkin kolautuksesta lootassa valahtaa joku vaihde päälle ja silloin siirtäjäsysteemi menee sekaisin. Tällöin lootan joutuu pahimmassa tapauksessa purkaa kokonaan, ainakin päätykopan joutuu aukaseen. Aina 4 päälle kun lootan ottaa irti tai sitä irrallisena kuljettelee ja mielellään vielä se tappi paikalleen jolla se lukitaan.
Vastaa Viestiin