Pakki
Pakki
Tästä on varmaan jo aiemminkin keskusteltu, mut nopeesti selatessa en löytänyt, joten otetaan uusiks.
Elikkä auto on 2,3 t ja manuaalivaihteinen. Ongelmana, ettei pakki tahdo mennä päälle kun laatikko on lämmennyt. Kylmänä kaikki toimii moitteettomasti, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen pakkia on vaikea saada päälle. Menee kyllä voimaa käyttämällä ja sen jälkeen taas helpostikin uudestaan, jos ei autoa liikuta välillä.
Missä vika???
Elikkä auto on 2,3 t ja manuaalivaihteinen. Ongelmana, ettei pakki tahdo mennä päälle kun laatikko on lämmennyt. Kylmänä kaikki toimii moitteettomasti, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen pakkia on vaikea saada päälle. Menee kyllä voimaa käyttämällä ja sen jälkeen taas helpostikin uudestaan, jos ei autoa liikuta välillä.
Missä vika???
Re: Pakki
Ns. pakkimekanismi vaihdelootasta hajalla. Korjaaminen vaatii laatikon irroituksen.
Eski
Eski
Re: Pakki
Mites tuo Saabin laatikon remppa onnistuu käytännössä? Eli joistakin merkeistä kun laatikon voi rempata ihan "kotikonstein", kun taas joistakin toisista merkeistä ei, vaan esim. vaihderattaat on niin tiukalla sovitteella akseleihin, että vaativat prässin. Miten Saabissa?
Re: Pakki
Onnistuu "periaatteessa" kotikonstein, jos on muutamia erikoistyökaluja, mutta siltikin suosittelisin ammattilaisen tekemää korjausta. Kun laatikko on kerran otettu irti, kannattaa se samalla laakeroida uudestaan. Laakerit maksavat n 200-250€ riippuen paikasta, lootan korjaussarja halvimmillaan 130€(jos on aikaa odottaa, kalliimmalla saa nopeammin) ja työ siihen päälle. Jos asut Jyväskylän lähistöllä, sinulla on heti 2 pätevää korjaajaa saatavilla. Lisätietoja saat vaikkapa ProCar Servicen kautta(014-282200).
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pakki
Eihän kysyjän ongelmaan liity myöskin pakin kiroilu toisinaan? Meidän 9-5:ssä pakkia on toisinaan vaikea saada päälle ja joskus jos painaa kytkimen pohjaan ja yrittää kytkeä vaihteen nopeasti, niin pakki kiroaa ikävästi. Ilmeisesti synkro on kaput. Lääkkeeksi olen opetellut laittamaan pakin päälle siten, että kytkin ylös, vaihde nelosella ja sitten pakille. Näin ei kiroa ja yleensä pakki löytyy viimeistään kolmannella yrityksellä... 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakki
Joo, just näin. Ja pakin saa tosiaan päälle juuri esittämälläsi tavalla, jos ei muuten. Toisinaan kyllä menee ihan mukisematta muutenkin. En lähde laatikkoa avaamaan ennen kevättä, ellei tilanne tästä pahene.
Ja ajattelin myös tarkistaa siirtäjän helat ihan lähitulevaisuudessa. Aikoinaan Mitsulla työskennellessä tuppasi varsinkin Carismoista kulumaan helat niin ettei ykköstä saanut päälle.
Mikä taika tuossa vaihteiden kytkemisessä laatikkoa irrotettaessa muuten on?
Ymmärrän kyllä, että laatikkoremppaa tehdessä voi olla syytä lukita loota, mutta jos irroitetaan laatikko vaikka kytkinremppaa varten, niin miksi ihmeessä vaihteet tulisi lukita, kuten tuolla laatikon irrorroitusohjeessa?
Aikoinaan asentajan hommissa irroitin kyllä varmaan satoja laatikkoja eri autoista, mutta enpä tosiaan muista, että mistään olisi lukittu vaihteisto jo irroittaessa.
Ja ajattelin myös tarkistaa siirtäjän helat ihan lähitulevaisuudessa. Aikoinaan Mitsulla työskennellessä tuppasi varsinkin Carismoista kulumaan helat niin ettei ykköstä saanut päälle.
Mikä taika tuossa vaihteiden kytkemisessä laatikkoa irrotettaessa muuten on?
Ymmärrän kyllä, että laatikkoremppaa tehdessä voi olla syytä lukita loota, mutta jos irroitetaan laatikko vaikka kytkinremppaa varten, niin miksi ihmeessä vaihteet tulisi lukita, kuten tuolla laatikon irrorroitusohjeessa?
Aikoinaan asentajan hommissa irroitin kyllä varmaan satoja laatikkoja eri autoista, mutta enpä tosiaan muista, että mistään olisi lukittu vaihteisto jo irroittaessa.
Re: Pakki
40tkm on ajettu, eikä loota ole muuttunut suuntaan tai toiseen. Mikäli vaiva on sama, kuin meidän ajopelissä, niin tuskin tilanne muuttuu mihinkään pitkään aikaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakki
Kaivelinpa pakin synrosta tietoa "etsi":llä ja oma viesti tuli vastaan. Nyt alkaa pakki kirota jo melkoisen äänekkäästi. Vaiva näköjään kehittyy verkkaisesti, mutta varmasti kohti lootaremppaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakki
Jos lootan irrottaa vaihde vapaalla niin suurena vaarana on että pienestäkin kolautuksesta lootassa valahtaa joku vaihde päälle ja silloin siirtäjäsysteemi menee sekaisin. Tällöin lootan joutuu pahimmassa tapauksessa purkaa kokonaan, ainakin päätykopan joutuu aukaseen. Aina 4 päälle kun lootan ottaa irti tai sitä irrallisena kuljettelee ja mielellään vielä se tappi paikalleen jolla se lukitaan.päällikkö kirjoitti: Mikä taika tuossa vaihteiden kytkemisessä laatikkoa irrotettaessa muuten on?
Ymmärrän kyllä, että laatikkoremppaa tehdessä voi olla syytä lukita loota, mutta jos irroitetaan laatikko vaikka kytkinremppaa varten, niin miksi ihmeessä vaihteet tulisi lukita, kuten tuolla laatikon irrorroitusohjeessa?
Aikoinaan asentajan hommissa irroitin kyllä varmaan satoja laatikkoja eri autoista, mutta enpä tosiaan muista, että mistään olisi lukittu vaihteisto jo irroittaessa.