Kylmänä huuteleva kone ja pysähtelevä lämppäri

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kasi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 19:05
Paikkakunta: Siilinjärvi

Kylmänä huuteleva kone ja pysähtelevä lämppäri

Viesti Kirjoittaja Kasi »

Olen tässä ollu pari kuukautta ~160tkm ajetun vm 2000 9-5 2.3 Automaatin suht tyytyväinen omistaja.

Huohotinpäivitys piti tehdä saman tien, samoin puslat meni uusiksi, mutta nämä olivat tiedossa jo ostettaessa.

Haulla koetin löytää vastauksia ao astioihin, mutta en ilmeisesti osannu generoida sopivaa hakusanaa :oops:

Mukava peli ajella muuten, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen kone "huutaa" hetken aikaa. Syyksi on veikkaltu mm lyhyttä hihnaa, mutta voisiko johtua myös aiemmin todennäköisesti vaivanneesta huohotinongelmasta ? Harkinnassa on muutenkin tuo foorumilta lukemani naftapesu.

Koneessa on nyt nesteen öljyt, mitä öljyä arvoisat foorumilaiset suosittelette käytettäväksi?

Toinen ihmetystä herättänyt asia on se, että kylmäkäynnistyksen jälkeen lämppärin puhallin on pari kertaa pysähtyny (=menny nollalle) joksikin aikaa, samalla ko paneelin valo selkeästi kirkastuu. Kestää about puoli minuuttia ja palautuu sitten normaaliksi eli puhallin käynnistyy kakkosnopeudelle. Ekan kerran olin ajanu pari kilsaa, vein tytön päivähoitoon ja käynnistin auton niin lämppäri pysähtyi. Toisen kerran aamulla heti ekan startin jälkeen. Pakkasta on molemmilla kerroilla ollu aste pari, SID:n näyttöön ei ole tullu mitään vikailmoituksia ...
-00 9-5 2.3t imola red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmänä huuteleva kone ja pysähtelevä lämppäri

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kylmäkäynnistyksen jälkeinen ääni on matalaa jurinaa/ulinaa niin eiköhän se öljypumppu siellä metelöi. Tee se naftapesu heti eikä viikon päästä niin saatat ehkä säästyä moottorin avaamiselta. Paras olisi tosin pudottaa öljypohja ja putsata käsin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kylmänä huuteleva kone ja pysähtelevä lämppäri

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Koneessa on nyt nesteen öljyt, mitä öljyä arvoisat foorumilaiset suosittelette käytettäväksi?
Itse ainakin olen tykästynyt käyttämään mobilin rally formulaa 5W-50... Testeissä taannoin pärjännyt ja omasta kokemuksesta hyväksi todettu... Edellisessä autossa oli hieman laiska öljypumppu ja ostaessa venttiilit hieman sätkätti tyhjäkäynnillä.. Iskin mobilit koneeseen ja turhat ääntelyt jäivät sille tielle. Muistaakseni oli sen aikaisen testin parhaat kylmäkäynnistysominaisuudetkin.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kylmänä huuteleva kone ja pysähtelevä lämppäri

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kasi kirjoitti: Toinen ihmetystä herättänyt asia on se, että kylmäkäynnistyksen jälkeen lämppärin puhallin on pari kertaa pysähtyny (=menny nollalle) joksikin aikaa, samalla ko paneelin valo selkeästi kirkastuu. Kestää about puoli minuuttia ja palautuu sitten normaaliksi eli puhallin käynnistyy kakkosnopeudelle.
Ihan arvauspohjalta, tekisiköhän ilmastointi kalibrointia ? Siitä sattaisi selvitä akun uusimisella. Eli tarkasta akun ikä/kunto ja jos on mitään viitettä vanhaan/huonokuntoiseen akkuun, niin akkukauppaan vaan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin