Mielipiteitä jakanut onko tyyppivika vai ei, on nyt korjattu.
Kaverin avustuksella purettu askelmoottori esiin.
Tyhjistä ruuvinreijistä, ja toisesta askelmoottorin kiinnitysruuvin löysyydestä päätellen, on joku sitä jo kertaalleen korjaillut. No, askelmoottorin kun otti irti, niin takaa paljastui se keltainen vipu, jossa tanko joka liikuttaa läppää, joka taas jakaa ilmaa jalkatilaan ja tuulilasille, oli irronnut.
Tanko oli irti, koska ohut muovihela jossa tangon pitäisi pysyä kiinni, oli haljennut. Tästä halkeamasta pääsi tanko tipahtamaan pois. Vanhasta radion teleskooppiantennista sopiva holkki haljenneen helan päälle liimalla, ja pysyy.
Ei kuitenkaan vielä säätänyt mitään, ja askelmoottori irti. Hetken tutkimisen jälkeen toinen "tyyppivika", messinkinen hammasratas oli päässyt liikkumaan niin, että ei ottanut muoviseen vastarattaaseen kosketusta.
Naputtelu akselin päähän, ja hammastus kohdalleen. Vielä piti säätää moottorin ajoitus oikeaksi, että ilma jakautuisi oikein kabiinissa. Tämä tehtiin ensin väärin, ja toisen kerran oikein. Eli, ilmastointi AUTO-asentoon niin että näytössä ilmaa menee tuulilasille ja jalkatilaan.
Sitten kädellä säädetään tangosta niin että ilmaa tulee vähän jaloille, ja tuulilasille vähän enemmän. Nyt "mallataan" askelmoottoria paikalleen, ja katsotaan missä kohdassa menee paikalleen. (Menee vain yhteen asentoon).
Jos keltaisen tangon hahlotus ja askelmoottorin hahlotus eivät satu kohdalleen, pitää askelmoottorin kahta ruuvia löysätä niin, että rattaiden hammastusta voi säätää. Tämä on vähän vaikea selittää, olisi pitänyt olla kamera eri työvaiheista. Hommana ei kovin vaikea, ruuvien irroittelua pääasiassa...
Kasaus ja testausvaihe.
Kun ilmaa ohjasi ylös ja alas ja ylös ja alas, huomattiin että kun ilma ohjataan kokonaan tuulilasille, vääntää joku tankoa vinoon vivun reiässä. Taas tutkimaan, ja syyllinen löytyi.
Suunnitteluvirhe !
Tanko on pitkä ja mutkainen. Kun ilmaa ohjaa niin että tanko liikkuu ääriasennoissa, pääsee se kääntymään vinoon ottaen kiinni ilmastoinnin kotelon takana oleviin ruuvin kantoihin. Silloin se kääntyy vivun reijässä, ja joutuu melkoiseen rasitukseen. Tästä syystä tämä holkki jossa tanko on kiinni, halkeaa.
Purettiin vielä lisää, ja patentoitiin ruuvilla ja kupariputken kiinnikkeellä (valkoinen kiinnike joka jokaisella on suihkun putkissa) tangolle "tunneli" jossa se pääsee liikkumaan kääntymättä mihinkään suuntaan. Insinöörien piirrustuspöydällä ei tällaista vääntöä ole otettu huomioon. Jos joudutte purkamaan omastanne saman systeemin, voi patentin tehdä myös nippusiteestä kun vähän pähkäilee...
Nyt ilmastointi toimii taas kuten pitää, ja uutta vikaa odotellessa ajellaan tyytyväisenä

Sitä oikeaa etsiessä...