Varpaat jäätyy saabissa !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja masas »

Oho ! Aika paljon luvattu. Aika paljon näyttää foorumilla olevan vastaavanlaisia vikoja ilmastoinnissa. Löysin yhden kaverin joka korjailee saabeja, ja hänelle tuli jouluna yksi korjattavaksi saman vian takia. Luulen että on ns."tyyppivika". Ja mistä tiedät että ei ole jo korjattu kolme kertaa, ja toinen turbo menossa !?
No Ihan aikuisten oikeesti, jos joku osa (perusmoottoria lukuun ottamatta) on kestänyt 240tkm/9 vuotta, esim tuo lämppärin askelmoottori (joka on tuskin :saab: tekele) sillä "saattaa" olla enemmän käyttötunteja kuin vanhan og satkun alipaine toimisissa läpissä. ja jos nyt sattuu toisella tutulla laukeemaan sama osa, se EI tee tuosta tyyppivikaa. Ps. mulla ei ole korjattu kertaakaan ks. osaa -02, 265tkm ajettu.
Tyyppi viaksi lasken, nuo takapään puslat yhdistettynä laadultaa heikkoihin/alimitoitettuihin iskunvaimentimiin, jotka ei myöskään ole :saab: tekeleitä.
Vertaatko saabia Foordiin ja ranskiksiin ?!
vertaan siinämielessä, että ne kuitenkin kilpailee, jollain lailla saapin ostajista, tosin "laatu/ajonautinto maksaa senkin kustanuksella että varpaat jäätyy. :)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Otahan jupasaab pari päivää rauhallisesti. Alkuviikosta tutkin vipstaakelien rakennetta. Loppuviikosta voidaan jo korjata tuo autossasi oleva tyyppivika.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No meillä oli ostettaessa autoa tanko irti. Auto oli silloin kolme vuotta vanha ja n100tkm ajettu. tuli vasta viime kesänä ko. vika korjattua. Joten itse kyllä lasken sen tyyppiviaksi. Ja onhan foorumillakin siitä suht usein kysymyksiä. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

suorsa kirjoitti:Otahan jupasaab pari päivää rauhallisesti. Alkuviikosta tutkin vipstaakelien rakennetta. Loppuviikosta voidaan jo korjata tuo autossasi oleva tyyppivika.
Ei se ole tyyppivika :)

Täällä tuntuu porukka olevan karvat pystyssä, kun vähän saabia moittii. Ihan hyvä auto se on hintaisekseen, ja "tyyppiviat" aika harmittomia. (Paitsi kun itselle sattuu)... On ollut muutama Ford ja Opel vuosien varrella, enkä siihen elämään enää takaisin halua !
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mielipiteitä jakanut onko tyyppivika vai ei, on nyt korjattu.
Kaverin avustuksella purettu askelmoottori esiin.
Tyhjistä ruuvinreijistä, ja toisesta askelmoottorin kiinnitysruuvin löysyydestä päätellen, on joku sitä jo kertaalleen korjaillut. No, askelmoottorin kun otti irti, niin takaa paljastui se keltainen vipu, jossa tanko joka liikuttaa läppää, joka taas jakaa ilmaa jalkatilaan ja tuulilasille, oli irronnut.

Tanko oli irti, koska ohut muovihela jossa tangon pitäisi pysyä kiinni, oli haljennut. Tästä halkeamasta pääsi tanko tipahtamaan pois. Vanhasta radion teleskooppiantennista sopiva holkki haljenneen helan päälle liimalla, ja pysyy.
Ei kuitenkaan vielä säätänyt mitään, ja askelmoottori irti. Hetken tutkimisen jälkeen toinen "tyyppivika", messinkinen hammasratas oli päässyt liikkumaan niin, että ei ottanut muoviseen vastarattaaseen kosketusta.

Naputtelu akselin päähän, ja hammastus kohdalleen. Vielä piti säätää moottorin ajoitus oikeaksi, että ilma jakautuisi oikein kabiinissa. Tämä tehtiin ensin väärin, ja toisen kerran oikein. Eli, ilmastointi AUTO-asentoon niin että näytössä ilmaa menee tuulilasille ja jalkatilaan.
Sitten kädellä säädetään tangosta niin että ilmaa tulee vähän jaloille, ja tuulilasille vähän enemmän. Nyt "mallataan" askelmoottoria paikalleen, ja katsotaan missä kohdassa menee paikalleen. (Menee vain yhteen asentoon).
Jos keltaisen tangon hahlotus ja askelmoottorin hahlotus eivät satu kohdalleen, pitää askelmoottorin kahta ruuvia löysätä niin, että rattaiden hammastusta voi säätää. Tämä on vähän vaikea selittää, olisi pitänyt olla kamera eri työvaiheista. Hommana ei kovin vaikea, ruuvien irroittelua pääasiassa...

Kasaus ja testausvaihe.

Kun ilmaa ohjasi ylös ja alas ja ylös ja alas, huomattiin että kun ilma ohjataan kokonaan tuulilasille, vääntää joku tankoa vinoon vivun reiässä. Taas tutkimaan, ja syyllinen löytyi. Suunnitteluvirhe !
Tanko on pitkä ja mutkainen. Kun ilmaa ohjaa niin että tanko liikkuu ääriasennoissa, pääsee se kääntymään vinoon ottaen kiinni ilmastoinnin kotelon takana oleviin ruuvin kantoihin. Silloin se kääntyy vivun reijässä, ja joutuu melkoiseen rasitukseen. Tästä syystä tämä holkki jossa tanko on kiinni, halkeaa.

Purettiin vielä lisää, ja patentoitiin ruuvilla ja kupariputken kiinnikkeellä (valkoinen kiinnike joka jokaisella on suihkun putkissa) tangolle "tunneli" jossa se pääsee liikkumaan kääntymättä mihinkään suuntaan. Insinöörien piirrustuspöydällä ei tällaista vääntöä ole otettu huomioon. Jos joudutte purkamaan omastanne saman systeemin, voi patentin tehdä myös nippusiteestä kun vähän pähkäilee...

Nyt ilmastointi toimii taas kuten pitää, ja uutta vikaa odotellessa ajellaan tyytyväisenä :)
Sitä oikeaa etsiessä...
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja masas »

Hyvä selostus korjauksesta, se auttaa siten muitakin.

kiitos ja hyvää uutta vuotta, ja huolettomia kilsoja 8)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka,

Tuli korjattua oman 2.2 TiD -03 apukuskin puolen jalkatilojen kylmyys.

Ohjeiden mukaan aloin tutkia steppereitä, mutta siellä kaikki oli kunnossa, eikä ACCkaan vikakoodeja antanut.

Kylmän kanavaksi osoittautui väärin asennettu matkustamotilan ilmansuodatin ja varsinkin sen kansilevy, josta puuttui noin 50% ruuveista ja se repsotti ylä- ja takaosastaan auki. Kun laittoi puhaltimen täysille, löytyi kohta helposti, koska se oli ennen lämmönvaihdinkennoa ja sieltähän sitä kylmää riitti.

Voi olla sama paikka jos ajoviiman kasvaessa tulee kylmempää.

Kun tarkastaa vänkärin stepperit ja läpät, niin kattoo tuon samalla.

T. Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Niitä "kyllä meidän isi osaa" tyyppejä ikävä kyllä riittää. Kuten omassakin selostuksessa kerroin, ruuveja puuttui ja niitä oli löysällä. Rikotaan kun ei osata purkaa, ja tehdään työ muutenkin venäläiseen (siitä kohtaa mistä aita on matalin) tyyliin...
Sitä oikeaa etsiessä...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mullakin antaa femma vikakoodin 14.

Takaa keskeltä tulee kuumaa ilmaa aina säädöistä riippumatta ja tuulilasille kuskin edessä ei tule ilmaa oikeastaan yhtään.

Lämmönsäädöt ja kaikki muukin pelaa ok.

Missä servossa vika?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Varpaat jäätyy saabissa !

Viesti Kirjoittaja j0ne »

ACC vikakoodi 14 ( Stepping motor, air distribution flap, Loose flap, B2405 )

Oire: Tuulilasille / jaloille suuntaus ei toimi

Eli apukuskin puolelta hanskaloota ja sen alamuovi pois. Keskikonsolissa päin näkyy kaksi servoa joista ylempi tämä "air distribution motor". Tankoa kääntelemällä käsin säätö toimii ja varsi liikkuu mukana eli se ehjä.

Moottori paketti irti kahdlla ristipää ruuvilla ja acc päällä käännellen suuntaa -> ei käänny mutta moottori kuulostaa pyörivän. Moottori irti parilla torxilla ja akselihan sieltä on liian ulkona ettei ota enää rattaille siinä moottoripaketissa. Naputella vähän sisään ja testaus ja kasaan.

Kalibrointi ja vikakoodi poistui ja tuulilasillekin ilmaa tulee 8)

Kuvalliset ohjeet tuolta (ohjeessa hieman eri vika kylläkin eli tuo säätövarsi halki): http://photo.platonoff.com/Auto/2008073 ... ion_Motor/
Vastaa Viestiin