Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta
Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
-
saabvector
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Ajattelin ihan aluksi vain painaa sisä ilma kierron napista ennen auton starttausta, jolloin kuvake häviää näyttö ruudusta
Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta
Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Kannattaa tarkistaa ettei sisäkierto mene päälle aina vauhdin hidastuessa. Tuon saa näköjään pois vastaavalla tavalla kuin automaattisen takalasin lämmityksen.fleming kirjoitti:Ymmärtääkseni ainakin B-Omegan automaatti-ilmastointi tekee pakkasilla ihan samaa - eli laittaa sisäilmankierron päälle ilmoittamatta tätä käyttöpaneelissa.
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
The following climate control configuration choices are not dealer Tech II settings; they are driver-controllable (see details in owner's manual):
* Automatic use of recirculation at low speeds (on/off).
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Tuohon ACC/MCC napaan 3 ei kyllä kannata mennä maadoituskäskyä kytkemään, vaan siihen tulee jännite joltain laitteelta esim. Webasto/Eberi.9-5T kirjoitti: Vain kun auto ei käy ja ACC/MCC napaan 3 on liitetty maadoitus käsky jostain härvelistä.
EDIT: kirjoitusvirheet
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
-
saabvector
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
No niin..tutkittu ja testattu on..Pieni yhteenveto.. jos pakkasta on reilummin ja eberiä käyttää ennen käynnistystä on sisäilma kierto päällä " kuvake näytössä ". Jos käynnistät auton ja lähdet ajelemaan niin ikkunat huurtuu.
Mutta, uskokaa tai älkää, ennen käynnistystä kun painat sisäilmakierto napin pois päältä " eberin ollessa käynnissä " ( kuvake häviää näytöstä) ja vasta sitten käynnistät niin ei ole minkäänlaisia huurtumis ongelmia, oli sitten kyydissä 1 tai 5
Mutta, uskokaa tai älkää, ennen käynnistystä kun painat sisäilmakierto napin pois päältä " eberin ollessa käynnissä " ( kuvake häviää näytöstä) ja vasta sitten käynnistät niin ei ole minkäänlaisia huurtumis ongelmia, oli sitten kyydissä 1 tai 5
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
saabvector
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
En kerro. Kyseiset koelaudat eivät ole tuttuja, omani on vanhempaa mallia.Mimmi kirjoitti:Kerrotko missä tässä on sisäkierron kuvake?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
jukkalehikoinen kirjoitti:En kerro. Kyseiset koelaudat eivät ole tuttuja, omani on vanhempaa mallia.Mimmi kirjoitti:Kerrotko missä tässä on sisäkierron kuvake?
Olisko navin alapuolella olevin pyöreiden säätimen oikeanpuoleisen säätimen päässä
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Tuore Saabisti tässä tiedustelee, että onko normaalia että eber ei ajastettaessa pöhise koko aika? Myöskään hytti tai kone ei mielestäni ole ollut aivan odotetun lämmin vaikka lämmitin on käynyt puoli tuntia. Vai pitääkö lämmöt säätää jotenkin spesiaalilla tavalla?
Vanhassa V70:ssa eber puhisi kyllä koko ajan.
Toinen kysymys.. En suostu saamaan ko vekotinta manuaalisesti startattua. Suostuu antamaan kyllä kyseisen valinnan ja puhallin lähtee päälle, mutta sitten sammuu.
Auto siis 9-5 vm2003 (2.2tdi)
Muuten olen autoon erittäin tyytyväinen. Edellisissä viesteissä mainittuja huurtumisongelmia ilmaantui eilen, mutta niistäkin on selvitty. Siinä välissä käytiin 31-asteen pakkasessa Kajaanissa ja hyvin riitti lämmöt sekä autolla että isännällä
Hyvää vuoden jatkoa tuoreille clubiveljille ja siskoille!
-Pete
Vanhassa V70:ssa eber puhisi kyllä koko ajan.
Toinen kysymys.. En suostu saamaan ko vekotinta manuaalisesti startattua. Suostuu antamaan kyllä kyseisen valinnan ja puhallin lähtee päälle, mutta sitten sammuu.
Auto siis 9-5 vm2003 (2.2tdi)
Muuten olen autoon erittäin tyytyväinen. Edellisissä viesteissä mainittuja huurtumisongelmia ilmaantui eilen, mutta niistäkin on selvitty. Siinä välissä käytiin 31-asteen pakkasessa Kajaanissa ja hyvin riitti lämmöt sekä autolla että isännällä
Hyvää vuoden jatkoa tuoreille clubiveljille ja siskoille!
-Pete
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.jukkalehikoinen kirjoitti:Tarkennampa minäkin omaa viestiäni..en ole törmännyt tuohon ongelmaan kuin todella kylmällä kelillä jos eberi on ollut lämmittämässä aamulla tunnin verran ennen lähtöä.
Toinen auto (ei Saab) meni odotetusti mykäksi välipäivinä akun loppumisen takia. Lämmitin ja liian lyhyet ajolenkit vetävät vähitellen akun polvilleen. Oli mielenkiintoista huomata että tyhjään 60Ah akkuun meni laturin mukaan vain reilut 22Ah latauksen aikana. Akku oli ensin tuotu sisätiloihin. Tämä tukisi sitä että pakkasella akun käyttökapasiteetti on vain noin puolet maksismista.
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Täällä olis pienemmästä kokemusta. -20 pakkasta ja noin vartin lämmityksen jälkeen Teng yli 20 astetta. Ihmettelen kun porukka täällä kertoilee, että pienellä pakkasella pidetään tunti päällä että voi lähteä ajeleen. Omasta mielestä alle -10 riittää noin 10min ennen käynnistystä, maks vartti. Eihän sitä kesälläkään käytetä, että saadaan moottorilämmöt ylös ennen käynnistystä, eihän?oju kirjoitti: Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.
Ahdonvoimaa
-
saabvector
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Itse käytän kanssa puolisen tuntia pienemmillä pakkasilla mutta > - 20 C, lähemmäs tuntia.Wagonisti kirjoitti:Täällä olis pienemmästä kokemusta. -20 pakkasta ja noin vartin lämmityksen jälkeen Teng yli 20 astetta. Ihmettelen kun porukka täällä kertoilee, että pienellä pakkasella pidetään tunti päällä että voi lähteä ajeleen. Omasta mielestä alle -10 riittää noin 10min ennen käynnistystä, maks vartti. Eihän sitä kesälläkään käytetä, että saadaan moottorilämmöt ylös ennen käynnistystä, eihän?oju kirjoitti: Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.
Aikaisempien TDI Passattien kohdalla sain aina ohjeet käyttää Webastoa vähintään 20 minuuttia tukkeutumisen ja paskan kertymisen kannalta. ja kesälläkin käyttämään kerran kuussa laitetta päällä kuten manuaali ilmastointiakin suositellaan.
VAG huolto ukot myös kertoivat usean Eberin ja Webaston tulevan huoltoon varsinkin takseissa tukkeutumisen takia kun käytetään laitetta liian vähän aikaa.
Tämä siis omalla kokemuksella Webastosta ja TDI,stä kuultuna VAG henkilökunnalta.
Korjatkaa / täsmentäkää tiedon janoisille kellä tietoa asiasta.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Mitään varsinaista minimiaikaa (kuten en maksimiaikaakaan) en löytänyt eberin sivuilla olevasta ohjekirjasta. Manuaalin mukaan kannattaisi käyttää vähintään 15 minuuttia* kun kesällä vetreyttää laitetta. Kökköä kertyy dieselillä enemmän kuin bensaversiossa.jukkalehikoinen kirjoitti:Aikaisempien TDI Passattien kohdalla sain aina ohjeet käyttää Webastoa vähintään 20 minuuttia tukkeutumisen ja paskan kertymisen kannalta. ja kesälläkin käyttämään kerran kuussa laitetta päällä kuten manuaali ilmastointiakin suositellaan.
*EDIT: Vanhemmissa ohjeissa tuo on näköjään 10 minuuttia.
Kyllähän laite aina kannattaa käyttää lämpimäksi, ei siinä mitään. Ihmettelen vain tuntia lähenevää lämmitysaikaa koska se taas kostautuu akkupuolella ellei aja tarpeeksi pitkiä pätkiä. Tavallisella (sähkö) lohkolämmittimellä kun tyydytään muutenkin paljon vähempään.
Varmaan totta mutta tuuletuksen aktivointi eberin kautta tolpalla odotellessa on hieman eri asia kuin työmatka-ajoa varten tehdyt lämmityssyklit. Jos kone on jo lämmin ei laite välttämättä mene täydelle teholle tai sammuu pian tavoitelämpötilan saavuttamisen jälkeen. Erot voivat toki johtua myös käyttötunneista, sitäkään mahdollisuutta ei voi täysin sivuuttaa.jukkalehikoinen kirjoitti:VAG huolto ukot myös kertoivat usean Eberin ja Webaston tulevan huoltoon varsinkin takseissa tukkeutumisen takia kun käytetään laitetta liian vähän aikaa.
