Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Miksiköhän auto huurruttaa / kevyesti jäädyttää lasit kun eberiä pitää 50 minuttia päällä. Ikkunat on kuivat ja puhtaat mutta kun kaksi riihi kuivaa ihmistä hyppää yön jäljiltä kyytiin, alkaa kyseinen ilmiö.
Lämmöt normaalit, ei vuotoja, suulakkeet auki ohjekirjan mukaisesti ja eberihän pyörii automaatilla. Näytössä : 21 c, puhallin loppu vaiheessa ikkunoille ja jaloille sekä sisä ilman kierto. Itse annan ääneni tuolle sisäilma kierrolle..mutta onko näin ? Automaatti ilmastointihan tuon eberin asetuksia hoitaa käsittääkseni ilman techin muutos säätöjä ?
Mielenkiintoista on se että jos lämmit
än auton lohkolla ja sisäilman lämmittäjällä ei kyseistä ongelmaa synny.
Eberi on uusi ja takuullinen sekä puhun nyt 17 - 22 asteen pakkasista.
Huomasin myös että penkkien lämmittimien säätönapin1 2 3 ja jakkaran kuva palaa koko ajan normaalisti mutta sormi katkaisimessa oleva viiva palaa välillä ja häviää välillä. Pientä naputtelua ja asennon vaihto niin taas palaa.
Eli näissä ei olekkaan sama poltin ? Jos pimenee lopullisesti onko vaihto helppokin ? Sama ongelma myös valojen korkeus säätö vivussa.
Lämmöt normaalit, ei vuotoja, suulakkeet auki ohjekirjan mukaisesti ja eberihän pyörii automaatilla. Näytössä : 21 c, puhallin loppu vaiheessa ikkunoille ja jaloille sekä sisä ilman kierto. Itse annan ääneni tuolle sisäilma kierrolle..mutta onko näin ? Automaatti ilmastointihan tuon eberin asetuksia hoitaa käsittääkseni ilman techin muutos säätöjä ?
Mielenkiintoista on se että jos lämmit
än auton lohkolla ja sisäilman lämmittäjällä ei kyseistä ongelmaa synny.
Eberi on uusi ja takuullinen sekä puhun nyt 17 - 22 asteen pakkasista.
Huomasin myös että penkkien lämmittimien säätönapin1 2 3 ja jakkaran kuva palaa koko ajan normaalisti mutta sormi katkaisimessa oleva viiva palaa välillä ja häviää välillä. Pientä naputtelua ja asennon vaihto niin taas palaa.
Eli näissä ei olekkaan sama poltin ? Jos pimenee lopullisesti onko vaihto helppokin ? Sama ongelma myös valojen korkeus säätö vivussa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
http://photo.platonoff.com/Auto/2006031 ... tch_Bulbs/
Tuo käy suoraan paikalleen, kunhan ottaa vihreän hupun vanhasta. Sama lamppu siis myös ikkunannostimessa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-2623
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 50#p658850
Tuo käy suoraan paikalleen, kunhan ottaa vihreän hupun vanhasta. Sama lamppu siis myös ikkunannostimessa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-2623
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 50#p658850
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Minulla kävi tänään sama homma. Nyt oli ensi kertaa kunnon pakkaset, ja olin eberillä lämmittänyt vajaat puolisen tuntia.jukkalehikoinen kirjoitti:Miksiköhän auto huurruttaa / kevyesti jäädyttää lasit kun eberiä pitää 50 minuttia päällä.
Lähdin siis parkkihallista liikkeelle, auto oli jo melko lämmin ja kuiva. Noin viiden minuutin ajon jälkeen kaikki lasit tuulilasia lukuunottamatta puskivat ensin sisäpuolelta huuruun, ja sitten melkein umpijäähän. Lämmitys täystehollakaan ei enää niitä sulattanut 20-minuuttisen ajomatkan aikana. Mitäköhän ihmettä siis

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Kuulostaa ihan identtiseltä oman ongelmani kanssa, sillä erotuksella että minulla auto oli pihalla.
EX passateissa ei ollut tätä ongelmaa, mutta niissä ei auto ilmastointi säätänyt päälle tuota sisä ilma kiertoa.
Joku viisas sanoi että sisäilman kierto kytkeytyy päälle jotta lämmin ilma säilyisi sisällä paremmin kovilla pakkasilla, mutta samallahan se yön aikana kertynyt kosteus ja kylmyys ei haihtuisi sieltä niin hyvin.
Korjatkaa arvailuni ken osaa..
EX passateissa ei ollut tätä ongelmaa, mutta niissä ei auto ilmastointi säätänyt päälle tuota sisä ilma kiertoa.
Joku viisas sanoi että sisäilman kierto kytkeytyy päälle jotta lämmin ilma säilyisi sisällä paremmin kovilla pakkasilla, mutta samallahan se yön aikana kertynyt kosteus ja kylmyys ei haihtuisi sieltä niin hyvin.
Korjatkaa arvailuni ken osaa..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Ymmärtääkseni ainakin B-Omegan automaatti-ilmastointi tekee pakkasilla ihan samaa - eli laittaa sisäilmankierron päälle ilmoittamatta tätä käyttöpaneelissa.
Omegan kohdalla ongelmaan muistaakseni auttoi kun kytki kovilla pakkasilla sisäilmankierron ensin manuaalisesti päälle ja sitten pois.
Omegan kohdalla ongelmaan muistaakseni auttoi kun kytki kovilla pakkasilla sisäilmankierron ensin manuaalisesti päälle ja sitten pois.
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Kuinka puhdas on raitisilmasuodatin? Jääkö se polttoainelämmittimen jäljiltä se sisäkierto päälle..?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Vaihdettu 5000 km sitten.Rafu kirjoitti:Kuinka puhdas on raitisilmasuodatin? Jääkö se polttoainelämmittimen jäljiltä se sisäkierto päälle..?
Jos pakkasta noin alle kymmenen ei sisä kierto ole päällä eberin viime minuuteillakaan kun autoon istahtaa ja näyttöä seuraa..nyt kovilla pakkasilla se on päällä loppuun asti.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Tekeekö automaatti-ilmastointi näin ajon aikana vai vain (alkuperäis-)eberin lämmityksen aikana? Kysyn koska tuohon huurtumisongelmaan en ole (vielä) törmännyt.9-5T kirjoitti:Lämpötilasta riippuen sisäilman kiertoa pidetään päällä vaihtelevasti.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Tarkennampa minäkin omaa viestiäni..en ole törmännyt tuohon ongelmaan kuin todella kylmällä kelillä jos eberi on ollut lämmittämässä aamulla tunnin verran ennen lähtöä.oju kirjoitti:Tekeekö automaatti-ilmastointi näin ajon aikana vai vain (alkuperäis-)eberin lämmityksen aikana? Kysyn koska tuohon huurtumisongelmaan en ole (vielä) törmännyt.9-5T kirjoitti:Lämpötilasta riippuen sisäilman kiertoa pidetään päällä vaihtelevasti.
Minulla siis ohjelmoitu siten että käynnistyy vain jos napista painan tai ajastan kellon aikaan, ei siis käynnisty kun auto startaa.
Tänäänkin ajelin päivemmällä samoissa lämpötiloissa ilman mitään lämmitintä ei edes lohko ollut kiinni ja ei mitään huurtumis ongelmaa ilmennyt.
Huomenna aamulla 100 % taas kuikuillaan lasien läpi kun huurtuminen alkaa eberin käytön jälkeen ( jos lämpötila ei sitten ole alle - 10 C.
saako tuon sisäilma kierto toiminnan mitenkään pois ohjelmoitua tuon eberin pyöriessä ajastuksella..sehän tuntuu ilmaantuvan vaan tosi kylmillä ilmoilla, eli ongelmaahan ei ole pikku pakkasilla.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
No niin..tutkimustyötä tehty..tänä aamuna kävin tiirailemassa näyttöä ja sisäilma kiertohan siellä oli päällä.
Lähtiessäni sammutin sisäilma kierron ja annoin auton pari minuuttia käydä tyhjäkäynnillä..ei mitään huurtumis ongelmia, tosin pakkastakin vain 12 c aiempien 22 c sijaan.
Aikaisempina aamuina en ole napista sulkenut sisäilman kiertoa vaan auto ilmastointi on sen tehnyt auton käynnistyttyä.
Eihän tässä nyt voi olla niin "hienoa" systeemiä että sisä kierto jäisi jotenkin päälle kun se eberin asetusten mukaan on kytketynytkin vaikkakin auto ilmastointi sen näytöstä poistaa kun auto on käynnistetty ???
Vai tyydynkö tuohon loogisempaan selitykseen että yli 20 c pakkaset ja sisä ilman kierto automaatti ilmastoinnin ansiosta on se syyllinen / ominaisuus..
Lähtiessäni sammutin sisäilma kierron ja annoin auton pari minuuttia käydä tyhjäkäynnillä..ei mitään huurtumis ongelmia, tosin pakkastakin vain 12 c aiempien 22 c sijaan.
Aikaisempina aamuina en ole napista sulkenut sisäilman kiertoa vaan auto ilmastointi on sen tehnyt auton käynnistyttyä.
Eihän tässä nyt voi olla niin "hienoa" systeemiä että sisä kierto jäisi jotenkin päälle kun se eberin asetusten mukaan on kytketynytkin vaikkakin auto ilmastointi sen näytöstä poistaa kun auto on käynnistetty ???
Vai tyydynkö tuohon loogisempaan selitykseen että yli 20 c pakkaset ja sisä ilman kierto automaatti ilmastoinnin ansiosta on se syyllinen / ominaisuus..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Pitääpä huomen aamulla kokeilla tuo tämän aamuinen uudestaan, eli katkaista tuo automaatin asettama sisäilmankierto manuaalisesti ennen auton käynnistystä.
Luvattu sopivasti - 23 c pakkakastakin aamuksi..
Kiitokset tarjouksesta Mimmi, laitanpa korvan taakse ja jos en löydä siedettävää ratkaisua niin ensi kerralla pääkaupunki seudulla liikuttaessa otan yhteyttä.
OT:
Talvi autonahan tämä hakaa entiset -03 ja -07 diessel Passattini 10 - 0 ja OMALLA kokemuksella OMISTA entisistä ysitonneistani otetaan selkä voitto lukemin 10 - 8
Luvattu sopivasti - 23 c pakkakastakin aamuksi..
Kiitokset tarjouksesta Mimmi, laitanpa korvan taakse ja jos en löydä siedettävää ratkaisua niin ensi kerralla pääkaupunki seudulla liikuttaessa otan yhteyttä.
OT:
Talvi autonahan tämä hakaa entiset -03 ja -07 diessel Passattini 10 - 0 ja OMALLA kokemuksella OMISTA entisistä ysitonneistani otetaan selkä voitto lukemin 10 - 8

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Ajattelin ihan aluksi vain painaa sisä ilma kierron napista ennen auton starttausta, jolloin kuvake häviää näyttö ruudusta
Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta
Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Kannattaa tarkistaa ettei sisäkierto mene päälle aina vauhdin hidastuessa. Tuon saa näköjään pois vastaavalla tavalla kuin automaattisen takalasin lämmityksen.fleming kirjoitti:Ymmärtääkseni ainakin B-Omegan automaatti-ilmastointi tekee pakkasilla ihan samaa - eli laittaa sisäilmankierron päälle ilmoittamatta tätä käyttöpaneelissa.
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
The following climate control configuration choices are not dealer Tech II settings; they are driver-controllable (see details in owner's manual):
* Automatic use of recirculation at low speeds (on/off).
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
Tuohon ACC/MCC napaan 3 ei kyllä kannata mennä maadoituskäskyä kytkemään, vaan siihen tulee jännite joltain laitteelta esim. Webasto/Eberi.9-5T kirjoitti: Vain kun auto ei käy ja ACC/MCC napaan 3 on liitetty maadoitus käsky jostain härvelistä.
EDIT: kirjoitusvirheet

Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista
No niin..tutkittu ja testattu on..Pieni yhteenveto.. jos pakkasta on reilummin ja eberiä käyttää ennen käynnistystä on sisäilma kierto päällä " kuvake näytössä ". Jos käynnistät auton ja lähdet ajelemaan niin ikkunat huurtuu.
Mutta, uskokaa tai älkää, ennen käynnistystä kun painat sisäilmakierto napin pois päältä " eberin ollessa käynnissä " ( kuvake häviää näytöstä) ja vasta sitten käynnistät niin ei ole minkäänlaisia huurtumis ongelmia, oli sitten kyydissä 1 tai 5
Mutta, uskokaa tai älkää, ennen käynnistystä kun painat sisäilmakierto napin pois päältä " eberin ollessa käynnissä " ( kuvake häviää näytöstä) ja vasta sitten käynnistät niin ei ole minkäänlaisia huurtumis ongelmia, oli sitten kyydissä 1 tai 5
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04