Epätasainen tyhjäkäynti.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Tuli hankittua joku aika sitten -01 mallinen 9-5 aero, nyt autoon on ilmaantunut seuraavanlainen vika: Tyhjäkäynti humppaa todella nopealla tahdilla 800-950rpm:n välillä, mitään muuta oiretta ei ole. Autolla ajettu 200tkm, läppäkotelon vaihdosta ei ole tietoa sen kummemin kuin DI-kassunkaan vaihdosta, IMM vaihdettu 180tkm kohdalla. Kumpi olis todennäkösempi vaihtoehto edellämainituista vaiko joku muu vika?
kurakaari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:52
Paikkakunta: lahti

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja kurakaari »

Itselläni oli sama ongelma eli kierrokset heijasi tyhjäkäynnillä. Lopulta auto ei suostunut käynnistymään lämpöisenä.Kampiakselin asento-anturin vaihto korjasi ongelmat.Auto on Saab 9-5 2.3t autom.vm.2001
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Sattuisko Ng900:n anturi olemaan sama kuin 9-5:ssa, sellainen kun sattuis löytymään valmiina.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

rocco kirjoitti:Sattuisko Ng900:n anturi olemaan sama kuin 9-5:ssa, sellainen kun sattuis löytymään valmiina.
Ainakin elkparts tarjoaa laajalla skaalalla tuota samaa anturia. Mitä luultavimmin käy siis heittämällä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Huomasin, että tyhjäkäynnin humputtelu vähenee ellei lopu jopa kokonaan kun painaa jarrupolkimen pohjaan, onko tuo jotain trionicin normaalia tyhjäkäynnin kompensointia et nostaa kierroksia jarrua painettaessa? vai johtuuko jostain muusta?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

rocco kirjoitti:Huomasin, että tyhjäkäynnin humputtelu vähenee ellei lopu jopa kokonaan kun painaa jarrupolkimen pohjaan, onko tuo jotain trionicin normaalia tyhjäkäynnin kompensointia et nostaa kierroksia jarrua painettaessa? vai johtuuko jostain muusta?
Samaa tekee omakin, enkä ole varma mistä johtuu. Voisi olla alipainepumpun aiheuttama kuorma. Ei ole tullut katseltua miten nuo alipaineletkut menee, että voisiko jossain olla vielä vuotoja, osan alipaineletkuista jo vaihtelin ja parani tuo tyhjäkäyntikin, menohalujen lisäksi. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkistappa ettei jarrutehostin vuoda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja masas »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rutehostin

Mulla kanssa tuo tyhjäkäynti vaelteli, kun ei painanut jarrua, ja kun liikennevaliossa "seisoi" jarrulla, niin tyhjäkäynti oli normaali, ja kun polkimen taas survoi "apinan raivolla" pohjaan, taas alkoi tuo "vaeltelu" ja kesäkuumalla sytytteli vikavaloa.

tehostiman tilasin tuolta :arrow: http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5390844

Kotiin tuotuna veroineen n. 230€ (silloisella $ kurssilla)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Nyt sitten syttyi moottorin vikavalo. Luin vikakoodit; P0300 Satunnanainen/Monikertainen sylintereiden sytytyshäiriö havaittu. Toista DI-kassukin tuli testiks laitettua eilen paikalleen joten syyllinen taitaa olla sitten se Kampuran asento-anturi.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Ei käy NG900/OG93 anturi 9-5:een liitin on erilainen.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Jatkan yksinpuhelua, mittasin tänään asentoanturin: 944ohm jonka jälkeen vähän aikaa käynnnissä ja uusi mittaus: 992ohm joten eipä taida olla vika anturissakaan? Nyppäsin vielä MAF:n piuhan irti jolloin tyhjäkäynti tasaantui hyväksi ja kierrokset nousi 1000rpm:n tasolle, mitähän tää kertoo? MAF sökö?
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja shaft »

Ohmimittauksella voi tunnistaa viallisen anturin muttei toimivaa eli vaikka lukema näyttää hyvältä, voi syyllinen olla silti anturi. Ja eikös tuon toleranssi ollut luokkaa 860 +-90 eli aika rajoilla ollaan?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Joo, rajoilla ollaan riippuen mittaustavasta, eli mikähän olis oikea aika mittailla noita ohmi arvoja? kylmällä koneella vai lämpösellä? Löysin sattumalta auton papereiden joukosta kuitin viime kesäkuulta, PCS:ltä ainakin ostettu uusi kampuran anturi, siitä onko anturi koskaan päätynyt autoon ei ole tietoa. Jos anturi on vaihdettua niin sillä on ajettu m.10-15tkm.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

rocco kirjoitti:Jatkan yksinpuhelua, mittasin tänään asentoanturin: 944ohm jonka jälkeen vähän aikaa käynnnissä ja uusi mittaus: 992ohm joten eipä taida olla vika anturissakaan? Nyppäsin vielä MAF:n piuhan irti jolloin tyhjäkäynti tasaantui hyväksi ja kierrokset nousi 1000rpm:n tasolle, mitähän tää kertoo? MAF sökö?
MAF rikki tai (todennäköisemmin) iso imuvuoto joka normalisoituu kun T7 siirtyy MAP-ohjaukselle joka ei piittaa imuvuodoista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Sattuisko keltään PK-seudulla löytymään lainaks ehjää MAFia?(tietysti korvausta vastaan) vois testaa et onko vika siinä.
Vastaa Viestiin