Turbo ja Sinipilvetär

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Rene-Rane kirjoitti:
ace95 kirjoitti: Auto siis pölläyttelee silloin tällöin (=ei aina) startissa noita kuuluisia Sinipilviä.
onneksi ei sienipilviä :lol:
Niin edistyksellinen ja aikaansa edellä kuin Saab onkin niin ainakaan tietääkseni Saabilla ei ole atomikäyttöistä eikä muutakaan sienihallusinogeenista versiota olemassa...? :) Tietty olis aika kiva kun tarvis tankata vain kerran vuodessa...
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

totta. säästyisi niiltä pysähdyksiltä. :mrgreen: . onko vika jo selvinnyt ??
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Rene-Rane kirjoitti:totta. säästyisi niiltä pysähdyksiltä. :mrgreen: . onko vika jo selvinnyt ??
Ei vielä, mutta on työn alla ;-)
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ace95 kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:totta. säästyisi niiltä pysähdyksiltä. :mrgreen: . onko vika jo selvinnyt ??
Ei vielä, mutta on työn alla ;-)
kerro sitten kun saat valmiiksi :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

No niin, V-M:n huuhteluoperaatio tehty hieman modifioituna/karsittuna:
- STP Engine Flush käyttöohjeen mukaisesti vedetty läpi ja tervat laskettu pois
- uusi öljynsuodatin vaihdettu
- uudet puhtaat öljyt sisään, käyttö lämpimäksi ja pois (huuhteluöljy näytti
samalta kuin normaalit öljyt ~10 tkm:n jälkeen eli todella mustaa!)
- uudet hyvälaatuiset öljyt sisään

Ensihavaintoja:
- ei sinistä pöllähdystä startissa tai muutenkaan :)
- käyntiääni selvästi hiljaisempi
- starttaa helpommin (mutuako?)
- kaukosäädin pelaa taas (uskomaton aine tuo STP :lol: )

Täytyy tarkkailla öljynkulutusta ja pöllähdyksiä jatkossa mutta ainakin alustavasti näyttää hyvältä ;-)

Kiitokset hyvistä neuvoista kaikille!
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Pitänee pistää korvan taakse tuo kanssa.

Viides päivä femman omistajana ja työkaverit tänään töistä lähtiessä huomasvat jotta sinistähän se auto puski kun sen starttasi ja aavistuksen kierroksia nosti.

Tosin takana on 250 km sitten tehty öljynvaihto, edellinen omistaja oli ikäihminen ja rullannut tuohon sen rapiat 200 000 kilometriä mittariin, liekö jotain syy-seuraus suhdetta siinä... Pitänee seurailla tilannetta ja antaa hieman runtua koneelle tässä viikon ajan, josko on ihan vaan päässyt karstoittumaan edellisellä omistajalla. Huohotinpäivitys tehty tuohon 135 tkm kohdilla. Turbon vaihdosta ei ollut huoltokirjassa ainakaan mainintaa.

Mistähän kaikista syistä tuo nyt voi tarkalleen johtua tuo pienehkö sininen pöllähdys. Vaikutti kaupan pihasta lähdettäessä siltä että pöllähdys kävi heti kun turbo otti "vauhtia". Pitäisikö tuosta pelästyä, vai todeta olevansa hölmö kun kylmänpuoleista konetta polkaisee (piti kuitenkin testata, kun töistä lähtiessä sen sinisen pilven päästi startatessa). Kauppa ja työpaikka naapuritonteilla, joten ei ehtinyt kone kyllä lämmetä tuon satametrisen alamäen aikana.

Muuten ollut kyllä todella mukava laite. Ja onhan tässä se 3 kuukautta aikaa löytää vikoja, kun menee vielä myyjäliikkeen piikkiin kai nuo isommat.

Niin juu...tosiaan onhan noita haku-toiminnolla jotain kertomuksia löytynyt, mutta tuntunut jutut menneen offtopikkiin nopeasti, tai eivät ole ollut ihan samaa luokkaa nuo pilvet autoista :?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jos se tulee vain kerran niin ei syytä huoleen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Rene-Rane kirjoitti:jos se tulee vain kerran niin ei syytä huoleen
Huh huh. Tässä jo ehtinyt kaikki kauhukuvat maalata aiheesta. Ensimmäinen vähänkin uudempi auto ja tuolleen peläyttää. Helpotti tuon myötä oloa kyllä.

tuossa katselin hieman tänään starttaillessa, ettei mitään sinertävää tule ihan pelkän käynnistymisen voimin, että tarvitsee kyllä kierroksia sen verran että tosiaan ahdin herää, ja sekin jää sitten tuohon yhteen savupöllähdykseen siinäkin vaiheessa. Vanhan laitteen oikut kun tunsi, mutta tässä on kaikki vielä uutta ja kiiltävää. Ja näitä kauhutarinoita on kuullut kautta rantain :)

Mutta kuten edellisessä sanoin, katsotaan vajaa 3 kk ja viedään liikkeeseen näytille jos siltä vaikuttaa. mitä noita ressaamaan vielä :lol:
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rene-Ranen juttuja ei kannata uskoa, ei tajua selvästikään mistään mitään mutta sabotoi mielellään keskusteluja kyselemällä epäolennaisia ja arvaamalla typeriä.

Ei se savu sieltä itsekseen katoa eikä terve moottori savuta. Ei se tarkoita että se siitä parkkiruutuun ensi kerralla räjähtäisi mutta joko turbo on hajoamassa tai männänrenkaat on jumissa jos käynnistyspöläyttää. Ensimmäiseen auttaa lähinnä ahtimen vaihto ja jälkimmäiseen usein auttaa moneenkin otteeseen mainittu puhdistushuuhtelu (V-M:n selostamana esim.).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Nooh, selvitellään asiaa ajan kanssa. Pitänee V-M:n ohjeita seuraten huuhtoa, jahka ensi kerran pääsee tallille. Sikäli vähän sääli kun juuri tuli öljyt vaihdettua, mutta pienemmän pahan mukaanhan sitä on mentävä. STP:n aineet Motonetistä mukaan jne.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jcarlson kirjoitti:Rene-Ranen juttuja ei kannata uskoa, ei tajua selvästikään mistään mitään mutta sabotoi mielellään keskusteluja kyselemällä epäolennaisia ja arvaamalla typeriä.

Ei se savu sieltä itsekseen katoa eikä terve moottori savuta. Ei se tarkoita että se siitä parkkiruutuun ensi kerralla räjähtäisi mutta joko turbo on hajoamassa tai männänrenkaat on jumissa jos käynnistyspöläyttää. Ensimmäiseen auttaa lähinnä ahtimen vaihto ja jälkimmäiseen usein auttaa moneenkin otteeseen mainittu puhdistushuuhtelu (V-M:n selostamana esim.).

valitan jos joku ymmärsi väärin tarkoitin että jos se pöllähdys on tullut kerran joskus vuonna nakki ja keppi ... niin se ei meinaa mitään mutta jos niitä tulee esim kerran viikossa niin on jo syytä huoleen :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Onko pakko mutuilla joka ketjuun jotain turhanpäiväistä paskaa, jos ei asiaan ole mitään järkevää sanottavaa? Olisko tuostakin pitänyt rivien välistä osata lukea mitä tarkoitat? Varsinkin kun tuo savutus oireena ei ole mitenkään harvinainen näissä t7-koneissa. Ihan turha johtaa tietämättömiä harhaan arvailemalla.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

t.t.j kirjoitti:Onko pakko mutuilla joka ketjuun jotain turhanpäiväistä paskaa, jos ei asiaan ole mitään järkevää sanottavaa? Olisko tuostakin pitänyt rivien välistä osata lukea mitä tarkoitat? Varsinkin kun tuo savutus oireena ei ole mitenkään harvinainen näissä t7-koneissa. Ihan turha johtaa tietämättömiä harhaan arvailemalla.

ei vaan olin kirjoittanut väärin Myönnettäään, ja todennäköisesti myös ymmärtänyt edellisen kommetin väärin , PAHOITTELEN :oops:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Noo, mitäpä sitä turhaan kukaan ottaa herneitä nenään, eihän tässä tapahtunut vielä mittään.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

VileCreature kirjoitti:Noo, mitäpä sitä turhaan kukaan ottaa herneitä nenään, eihän tässä tapahtunut vielä mittään.

Lueskelin äsken tuota juttuasi uusiksi niin tarkoitin että jos pölläyttää vuonna nakki ja keppi nii siitä sitten mitään mutta joka startissa nii ..... :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin