saab 95 vm 00 2.o t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

onkos tietoo? autossani on todettu alkava turbo vika, pölläyttelee kylmänä ja joskus lämpösenä. nyt lisävikana on ilmennyt jäähdytys neste kato paisunta säiliöstä. ei tule maahan ,eikä lattialle, ei näkyvää vuotoa moottoritilassa, öljyn pinta normaalissa ei harmaata.tamperelainen saab huolto kertoi sen johtuvan turbosta? vesijäähdytys???. onko kokemusta ko asiasta??? autolla ajettu 220tkm,mikä avuksi??? kiitos etukäteen.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

eli älä aja ennekkuin turbo on vaihdettu koska se karstottaa koneen jotan kuoltoon voit ajaa ihan surutta mutta ei mitään turhaa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja juuha »

Rene-Rane kirjoitti:eli älä aja ennekkuin turbo on vaihdettu koska se karstottaa koneen jotan kuoltoon voit ajaa ihan surutta mutta ei mitään turhaa
Mistä päättelette, että jäähdytysneste katoaa juuri turboon, eikö se voi yhtä lailla kadota vaikka suoraan pyttyyn kannentiivisteen kautta?

Ja jos vettä menee palotilaan, luulisi sen pikemminkin poistavan karstaa kuin karstoittavan konetta, vai kuinka?

Jos jäähdytysneste vuotaa suoraan pyttyyn, eikä turboon, se voisi aiheuttaa havaittavia kaasukuplia jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, luulisin. Ja sitä ilmiötä ei ehkä ilmene, jos vuoto on ahtimessa? En tiedä, onko niin, kun en ahtimen jäähdytystä ja rakennetta tunne.

Minulla oli joskus prätkässä sama jäähdytysnesteen katoamisilmiö, siinä oli tietysti helpompi päätellä, ettei vika ole ahtimessa, kun ei ollut ahdinta. Vaikka kuinka tarkkailin, en havainnut kuplimista jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, vaikka minua valistettiin tuolloin, että sellaista pitäisi olla. Pakokaasu kuitenkin haisi selkeästi glykolille, joten ei ollut vaikea päätellä, minne neste päätyy.

Mutta siis se ydinkysymys tässä oli: millä perusteella kaikki noin oitis päättelevät vuodon olevan juuri ahtimessa?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

9-5T kirjoitti:
juuha kirjoitti:Mutta siis se ydinkysymys tässä oli: millä perusteella kaikki noin oitis päättelevät vuodon olevan juuri ahtimessa?
Kaikki?
1/3 osa kertoi ahtimen olevan mahdollinen vuotokohta ja 2/23 ehdotti ahtimen nopeaa vaihtamista koska se pölläyttää ja siinä on "todettu" "alkava" vika jolla todennäköisesti tarkoitetaan öljyn häviämistä/palamista.
Ajoa väljällä ahtimella ei kannata jatkaa vaikka mahdollisti palotilaan jostain pääsevä vesi puhdistaakin.

Niimpä niimpä. ja samaa mielta edelleen 9-5T'n kanssa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja juuha »

9-5T kirjoitti: 1/3 osa kertoi ahtimen olevan mahdollinen vuotokohta ja 2/23 ehdotti ahtimen nopeaa vaihtamista
Ok, sitten ymmärsin väärin. Käsitin, että koko hommassa oli jäähdytysvesivuodosta kysymys, ja siihen etsittiin syytä, ja sain sen käsityksen, että siihen tarjottiin ilmeisenä vastauksena turboa. Voi hyvin olla, että turbo on todennäköinen vuotokohta, en sitä ollenkaan kyseenalaista, mutta perustelematta on vaikea ymmärtää. Mutta siis jäähdytysnesteestä ei ollutkaan kysymys, käsitin väärin.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

noniin nyt kuulostaa siltä kun pitäsiskin :)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

Nyt turbo vaihdettu, se oli halki, muuten "kunnossa", siksi vika ei esiintynyt normaalina turbovikana, tämä oli lainaus korjaajan suusta!
Mutta nyt 5 päivää korjauksesta jäähdytin neste taas finaalissa??? :(
Öljyt ok,alle ei vuoda, eikä sisälle jalkatilaan, olisi huomattu sillä nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi :o :?:
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja malait »

viljaloova kirjoitti:nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi :o :?:
Löytyisikö vastaus kannentiivisteen vaihdolla ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

malait kirjoitti:
viljaloova kirjoitti:nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi :o :?:
Löytyisikö vastaus kannentiivisteen vaihdolla ?
Mitenkäs tuo viallinen kannentiiviste oireilee, muuten paitsi nesteen katoamiselle?
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja juuha »

viljaloova kirjoitti: Mitenkäs tuo viallinen kannentiiviste oireilee, muuten paitsi nesteen katoamiselle?
Itse itseäni tuolta ylempää lainaten: "Jos jäähdytysneste vuotaa suoraan pyttyyn, eikä turboon, se voisi aiheuttaa havaittavia kaasukuplia jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, luulisin."

Eli siis jos se pytty pääsee imemään jäähdytysnestettä sisään, se pääsee todennäköisesti myös työntämään palokaasua sinne jäähdytysnestekanavaan, jolloin paisuntasäiliöstä pitäisi voida havaita kuplia auton käydessä.

Omassa prätkässäni, joka söi jäähdytysnestettä kannentiivisteen kautta, en onnistunut kuplia näkemään, kenties niitä ilmaantui vain silloin, kun oli moottoritehoa käytössä jonkin verran, tai sitten olin sokea, tai sitten jotain. Mutta onnistuin siis useamman kerran haistamaan glykolia pakokaasussa, josta päättelin, että pyttyyn menee jäähdytysnestettä.

Pakokaasun nuuhkimista en suosittele, pakokaasu on myrkkyä. Jostain syystä prätkän glykolilemahdukset olivat vain niin voimakkaita, että ne haistoi haistelemattakin.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kannentiiviste on kyllä todennäköisin vikakohde, koska lätäkköä ei synny auton alle. muuten oisin veikannut lämpöhanaa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

scorpio_88 kirjoitti:kannentiiviste on kyllä todennäköisin vikakohde, koska lätäkköä ei synny auton alle. muuten oisin veikannut lämpöhanaa.
Soitin turboremontin tehneeseen korjaamoon. Asiallinen korjaaja piti asiaa mysteerinä. Kannentiivisteen sulki pois, koska auto käy kauniisti ja vetää hienosta jne.
Ainoana mahdollisuutena korjaaja piti, että järjestelmään olisi jäänyt ilmaa. :?:
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

9-5T kirjoitti:
viljaloova kirjoitti:Asiallinen korjaaja piti asiaa mysteerinä. Kannentiivisteen sulki pois, koska auto käy kauniisti ja vetää hienosta jne.
Kannantiivisteen vuoto ei vaikuta noihin, kuplia tulee vasta kun vuoto on paha. Paineilmaa tulpan reiästä jolloin niitä kuplia löytynee jos vikaa.
yhdyn tähän.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

Kävin eilen ajamassa ja nyt ei neste taas vajennut? Olisiko ratkaisu sittenkin voinut olla ilmakupla jäähdytinjärjestelmässä, kuten korjaaja ehdotti? Jos kannentiiviste olisi mennyt niin pitäisikö vajauttaa nestettä vain ajaessa vai myös pihassa seistessä? Nyt vajautti molemissa, samoin ennen turbon vaihtoa. Huomasin myös, että jäähdytinneste säiliössä ei ole yhtään painetta eli vaikka kuumanakin korkin aukaisee ei pihahdakkaan, onko normaalia?
viljaloova
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18

Re: saab 95 vm 00 2.o t

Viesti Kirjoittaja viljaloova »

9-5T kirjoitti:Oliko neste täytetty luultuun ylämerkkiin jolloin se tietenkin vajaantuu.
Neste on vajentunut niin, joka kerta, että autossa alkaa varotusäänet ja valot vilkkumaan!
Vastaa Viestiin