saab 95 vm 00 2.o t
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
saab 95 vm 00 2.o t
onkos tietoo? autossani on todettu alkava turbo vika, pölläyttelee kylmänä ja joskus lämpösenä. nyt lisävikana on ilmennyt jäähdytys neste kato paisunta säiliöstä. ei tule maahan ,eikä lattialle, ei näkyvää vuotoa moottoritilassa, öljyn pinta normaalissa ei harmaata.tamperelainen saab huolto kertoi sen johtuvan turbosta? vesijäähdytys???. onko kokemusta ko asiasta??? autolla ajettu 220tkm,mikä avuksi??? kiitos etukäteen.
Re: saab 95 vm 00 2.o t
eli älä aja ennekkuin turbo on vaihdettu koska se karstottaa koneen jotan kuoltoon voit ajaa ihan surutta mutta ei mitään turhaa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Mistä päättelette, että jäähdytysneste katoaa juuri turboon, eikö se voi yhtä lailla kadota vaikka suoraan pyttyyn kannentiivisteen kautta?Rene-Rane kirjoitti:eli älä aja ennekkuin turbo on vaihdettu koska se karstottaa koneen jotan kuoltoon voit ajaa ihan surutta mutta ei mitään turhaa
Ja jos vettä menee palotilaan, luulisi sen pikemminkin poistavan karstaa kuin karstoittavan konetta, vai kuinka?
Jos jäähdytysneste vuotaa suoraan pyttyyn, eikä turboon, se voisi aiheuttaa havaittavia kaasukuplia jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, luulisin. Ja sitä ilmiötä ei ehkä ilmene, jos vuoto on ahtimessa? En tiedä, onko niin, kun en ahtimen jäähdytystä ja rakennetta tunne.
Minulla oli joskus prätkässä sama jäähdytysnesteen katoamisilmiö, siinä oli tietysti helpompi päätellä, ettei vika ole ahtimessa, kun ei ollut ahdinta. Vaikka kuinka tarkkailin, en havainnut kuplimista jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, vaikka minua valistettiin tuolloin, että sellaista pitäisi olla. Pakokaasu kuitenkin haisi selkeästi glykolille, joten ei ollut vaikea päätellä, minne neste päätyy.
Mutta siis se ydinkysymys tässä oli: millä perusteella kaikki noin oitis päättelevät vuodon olevan juuri ahtimessa?
Re: saab 95 vm 00 2.o t
9-5T kirjoitti:Kaikki?juuha kirjoitti:Mutta siis se ydinkysymys tässä oli: millä perusteella kaikki noin oitis päättelevät vuodon olevan juuri ahtimessa?
1/3 osa kertoi ahtimen olevan mahdollinen vuotokohta ja 2/23 ehdotti ahtimen nopeaa vaihtamista koska se pölläyttää ja siinä on "todettu" "alkava" vika jolla todennäköisesti tarkoitetaan öljyn häviämistä/palamista.
Ajoa väljällä ahtimella ei kannata jatkaa vaikka mahdollisti palotilaan jostain pääsevä vesi puhdistaakin.
Niimpä niimpä. ja samaa mielta edelleen 9-5T'n kanssa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Ok, sitten ymmärsin väärin. Käsitin, että koko hommassa oli jäähdytysvesivuodosta kysymys, ja siihen etsittiin syytä, ja sain sen käsityksen, että siihen tarjottiin ilmeisenä vastauksena turboa. Voi hyvin olla, että turbo on todennäköinen vuotokohta, en sitä ollenkaan kyseenalaista, mutta perustelematta on vaikea ymmärtää. Mutta siis jäähdytysnesteestä ei ollutkaan kysymys, käsitin väärin.9-5T kirjoitti: 1/3 osa kertoi ahtimen olevan mahdollinen vuotokohta ja 2/23 ehdotti ahtimen nopeaa vaihtamista
Re: saab 95 vm 00 2.o t
noniin nyt kuulostaa siltä kun pitäsiskin 

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Nyt turbo vaihdettu, se oli halki, muuten "kunnossa", siksi vika ei esiintynyt normaalina turbovikana, tämä oli lainaus korjaajan suusta!
Mutta nyt 5 päivää korjauksesta jäähdytin neste taas finaalissa???
Öljyt ok,alle ei vuoda, eikä sisälle jalkatilaan, olisi huomattu sillä nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi

Mutta nyt 5 päivää korjauksesta jäähdytin neste taas finaalissa???

Öljyt ok,alle ei vuoda, eikä sisälle jalkatilaan, olisi huomattu sillä nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi


Re: saab 95 vm 00 2.o t
Löytyisikö vastaus kannentiivisteen vaihdolla ?viljaloova kirjoitti:nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi![]()
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Mitenkäs tuo viallinen kannentiiviste oireilee, muuten paitsi nesteen katoamiselle?malait kirjoitti:Löytyisikö vastaus kannentiivisteen vaihdolla ?viljaloova kirjoitti:nestettä on kadonnut litroja vajaassa kahdessa viikossa! Mistä etsimme vikaa seuraavaksi![]()
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Itse itseäni tuolta ylempää lainaten: "Jos jäähdytysneste vuotaa suoraan pyttyyn, eikä turboon, se voisi aiheuttaa havaittavia kaasukuplia jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä, luulisin."viljaloova kirjoitti: Mitenkäs tuo viallinen kannentiiviste oireilee, muuten paitsi nesteen katoamiselle?
Eli siis jos se pytty pääsee imemään jäähdytysnestettä sisään, se pääsee todennäköisesti myös työntämään palokaasua sinne jäähdytysnestekanavaan, jolloin paisuntasäiliöstä pitäisi voida havaita kuplia auton käydessä.
Omassa prätkässäni, joka söi jäähdytysnestettä kannentiivisteen kautta, en onnistunut kuplia näkemään, kenties niitä ilmaantui vain silloin, kun oli moottoritehoa käytössä jonkin verran, tai sitten olin sokea, tai sitten jotain. Mutta onnistuin siis useamman kerran haistamaan glykolia pakokaasussa, josta päättelin, että pyttyyn menee jäähdytysnestettä.
Pakokaasun nuuhkimista en suosittele, pakokaasu on myrkkyä. Jostain syystä prätkän glykolilemahdukset olivat vain niin voimakkaita, että ne haistoi haistelemattakin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: saab 95 vm 00 2.o t
kannentiiviste on kyllä todennäköisin vikakohde, koska lätäkköä ei synny auton alle. muuten oisin veikannut lämpöhanaa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Soitin turboremontin tehneeseen korjaamoon. Asiallinen korjaaja piti asiaa mysteerinä. Kannentiivisteen sulki pois, koska auto käy kauniisti ja vetää hienosta jne.scorpio_88 kirjoitti:kannentiiviste on kyllä todennäköisin vikakohde, koska lätäkköä ei synny auton alle. muuten oisin veikannut lämpöhanaa.
Ainoana mahdollisuutena korjaaja piti, että järjestelmään olisi jäänyt ilmaa.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: saab 95 vm 00 2.o t
yhdyn tähän.9-5T kirjoitti:Kannantiivisteen vuoto ei vaikuta noihin, kuplia tulee vasta kun vuoto on paha. Paineilmaa tulpan reiästä jolloin niitä kuplia löytynee jos vikaa.viljaloova kirjoitti:Asiallinen korjaaja piti asiaa mysteerinä. Kannentiivisteen sulki pois, koska auto käy kauniisti ja vetää hienosta jne.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Kävin eilen ajamassa ja nyt ei neste taas vajennut? Olisiko ratkaisu sittenkin voinut olla ilmakupla jäähdytinjärjestelmässä, kuten korjaaja ehdotti? Jos kannentiiviste olisi mennyt niin pitäisikö vajauttaa nestettä vain ajaessa vai myös pihassa seistessä? Nyt vajautti molemissa, samoin ennen turbon vaihtoa. Huomasin myös, että jäähdytinneste säiliössä ei ole yhtään painetta eli vaikka kuumanakin korkin aukaisee ei pihahdakkaan, onko normaalia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Touko 22, 2010 10:18
Re: saab 95 vm 00 2.o t
Neste on vajentunut niin, joka kerta, että autossa alkaa varotusäänet ja valot vilkkumaan!9-5T kirjoitti:Oliko neste täytetty luultuun ylämerkkiin jolloin se tietenkin vajaantuu.