Jostain Di-kasetista täällä on ollut juttua,mutta olisiko kuitenkin startista kyse?
Starttimoottori menossa?
Starttimoottori menossa?
Näin aluksi voisin mainita että olen viikon omistanut vm.2000 9-5 aero wagonin ja en juurikaan ymmärrä koneitten päälle.
Äsken kylän reissulla ei meinannut auto lähteä käymään ei sitten niin millään.20-30 kertaa avaimesta käännettyäni se viimein käynnistyi.Edellisessä autossa oli kesällä sama vaiva ja starttimoottorin vaihdolla asia korjaantui.
Jostain Di-kasetista täällä on ollut juttua,mutta olisiko kuitenkin startista kyse?
Jostain Di-kasetista täällä on ollut juttua,mutta olisiko kuitenkin startista kyse?
Re: Starttimoottori menossa?
Pyöritikö konetta kun väänsit avaimesta, vai kuuluiko vain nakse?
Jos pyöritti konetta muttei silti startannut, niin useimmiten on vikaa:
-Paska akku
-DI-kasetti (moottorin päällä oleva musta pulikka http://www.elkparts.com/images/9197559_ ... ven_DI.jpg)
-Tulpat
-Kampiakselin asentoanturi (pitäisi pystyä mittaamaan yleismittarilla)
-Bensapumppu
Mutta kerroppas nyt hieman alkuun lisää tietoa, eli
A) pyörittikö konetta ollenkaan?
B) Palaako vikavalo?
Edit ja tietty tuo virtalukon pohja, mikäli siis avaimenkäännöllä ei ollu mitään vaikutusta..
Jos pyöritti konetta muttei silti startannut, niin useimmiten on vikaa:
-Paska akku
-DI-kasetti (moottorin päällä oleva musta pulikka http://www.elkparts.com/images/9197559_ ... ven_DI.jpg)
-Tulpat
-Kampiakselin asentoanturi (pitäisi pystyä mittaamaan yleismittarilla)
-Bensapumppu
Mutta kerroppas nyt hieman alkuun lisää tietoa, eli
A) pyörittikö konetta ollenkaan?
B) Palaako vikavalo?
Edit ja tietty tuo virtalukon pohja, mikäli siis avaimenkäännöllä ei ollu mitään vaikutusta..
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Starttimoottori menossa?
Ei pyörittänyt lainkaan konetta,eikä myöskään vikavaloja ollut.Mikäli oikein muistan niin ei olisi kuulunut naksahdustakaan.Kaikki toimi täysin normaalisti,mutta ei vain startannt.
Re: Starttimoottori menossa?
Paljonko ajettu? (ok, huonoa huumoria)
Veikkaisin huonokuntoista akkua, oletko mitannut akun lepojännitteen?
Veikkaisin huonokuntoista akkua, oletko mitannut akun lepojännitteen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Starttimoottori menossa?
En omista mittareita,mutta nähtävästi täytyy hankkia.Täytyy maanantaina mennä korjaamolle,kun starttia en osaa itse kuitenkaan vaihtaa.Oliko se niin että ajotietokoneelle täytyy aina mennä herätevirta vai voiko akunkengän irroittaa huoletta?
Re: Starttimoottori menossa?
Virtalukon pohja mennyt kuten Mimmi jo tuossa aiemmin mainitsi.
Itsellä tonnarissa pohja "kiukutteli" ja vaihdoin käytetyn tilalle ja pelitti virheettömästi niin itsellä kuin myös pojalla ainakin niin kauan kun auto meidän huushollissa palveli
.
Itsellä tonnarissa pohja "kiukutteli" ja vaihdoin käytetyn tilalle ja pelitti virheettömästi niin itsellä kuin myös pojalla ainakin niin kauan kun auto meidän huushollissa palveli
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Starttimoottori menossa?
Käännät vaan virrat pois autostasi ennen akkukaapeleiden irrotusta niin ei mitään probleemia.
Sellainen yleismittari maksaa mistä vaan ostettuna noin 5-15e (siis yleiskäyttöön ihan kelvollinen), ja kait sellainen olisi muutenkin hyvä olla automiehellä olemassa?
Akun lepojännite ei kyllä tosiaankaan kerro kaikkea.
Sori OT siinä mielessä ettei seuraava höpötys käsittele lainkaan Saabeja:
Meidän vääränmerkkisestämme hajosi akku viime keväällä, ja auto oli vaimon mukaan pyörittänyt muutaman hassun kierroksen tosi laiskasti, ja sitten oli akku hyytynyt, starttimoottori ei ollut sen jälkeen pyörinyt vaan ainoastaan solenoidi oli jotain önissyt tahi naksunut.
Sama akku on meillä edelleen tallessa (odottamassa kierrätykseen menoa), se on otettu käyttöön tarransa mukaan 05/08/2008, ja latasinkin sen taasen viimeksi joskus pari viikkoa sitten.
Äsken kävin sitä mittaamassa niin näyttää lepojännitteeksi 12,56V. Siltikään tuo akku ei kestä pienintäkään rasitusta vaan sippaa jos sen koettaa laittaa jonkin auton starttia pyörittämään, eli kait nuo nykyakut osaavat sippailla aika mielenkiintoisillakin tavoilla
)
Jos sinulla on käytettävissäsi jokin akkulaturi niin iske se kiinni autosi akkuun, ja koeta muutaman tunnin päästä uudelleen käyntiin, jos lähtee niin melko varmasti voisi kuvitella akkusi olevan kaput, eli uutta akkua vaan tilalle.
Sellainen yleismittari maksaa mistä vaan ostettuna noin 5-15e (siis yleiskäyttöön ihan kelvollinen), ja kait sellainen olisi muutenkin hyvä olla automiehellä olemassa?
Akun lepojännite ei kyllä tosiaankaan kerro kaikkea.
Sori OT siinä mielessä ettei seuraava höpötys käsittele lainkaan Saabeja:
Meidän vääränmerkkisestämme hajosi akku viime keväällä, ja auto oli vaimon mukaan pyörittänyt muutaman hassun kierroksen tosi laiskasti, ja sitten oli akku hyytynyt, starttimoottori ei ollut sen jälkeen pyörinyt vaan ainoastaan solenoidi oli jotain önissyt tahi naksunut.
Sama akku on meillä edelleen tallessa (odottamassa kierrätykseen menoa), se on otettu käyttöön tarransa mukaan 05/08/2008, ja latasinkin sen taasen viimeksi joskus pari viikkoa sitten.
Äsken kävin sitä mittaamassa niin näyttää lepojännitteeksi 12,56V. Siltikään tuo akku ei kestä pienintäkään rasitusta vaan sippaa jos sen koettaa laittaa jonkin auton starttia pyörittämään, eli kait nuo nykyakut osaavat sippailla aika mielenkiintoisillakin tavoilla
Jos sinulla on käytettävissäsi jokin akkulaturi niin iske se kiinni autosi akkuun, ja koeta muutaman tunnin päästä uudelleen käyntiin, jos lähtee niin melko varmasti voisi kuvitella akkusi olevan kaput, eli uutta akkua vaan tilalle.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Marras 06, 2010 04:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Starttimoottori menossa?
Kiristä se startin solenoidin + johto aluksi. Tai ainakin kokeile
(itsellä oli taannoin vuosia sitten samaa, ja WIS:kin siitä on ilmoittanu)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Starttimoottori menossa?
Mikä mahtaa olla myyjäliikkeen vastuu tämän vian korjauksessa?Auto ostettu 29.10.
Re: Starttimoottori menossa?
puolivuotta. Kyllä ite menin myyjäliikkeeseen, kun tuulilasin yläreunasta alkoi vuotamaan vettä. Ihan suosiolla korjautti sen. Pari päivää kauppojen jälkeen tuo ilmeni.ST1972 kirjoitti:Mikä mahtaa olla myyjäliikkeen vastuu tämän vian korjauksessa?Auto ostettu 29.10.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Starttimoottori menossa?
Selvisikö vika?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Starttimoottori menossa?
Vaihdoin uuden akun ja ei ole ongelmia enää ollut,mutta seurataan tilannetta.Jos vika uusiutuu niin sitten vien korjaamolle.
Re: Starttimoottori menossa?
Ainut mitä voi tehdä 15€ yleismitarilla on ottaa niistä johdoista kiinni ja viskata hevon vit...ng900aero kirjoitti:Käännät vaan virrat pois autostasi ennen akkukaapeleiden irrotusta niin ei mitään probleemia.
Sellainen yleismittari maksaa mistä vaan ostettuna noin 5-15e (siis yleiskäyttöön ihan kelvollinen), ja kait sellainen olisi muutenkin hyvä olla automiehellä olemassa?
Akun lepojännite ei kyllä tosiaankaan kerro kaikkea.
Sori OT siinä mielessä ettei seuraava höpötys käsittele lainkaan Saabeja:
Meidän vääränmerkkisestämme hajosi akku viime keväällä, ja auto oli vaimon mukaan pyörittänyt muutaman hassun kierroksen tosi laiskasti, ja sitten oli akku hyytynyt, starttimoottori ei ollut sen jälkeen pyörinyt vaan ainoastaan solenoidi oli jotain önissyt tahi naksunut.
Sama akku on meillä edelleen tallessa (odottamassa kierrätykseen menoa), se on otettu käyttöön tarransa mukaan 05/08/2008, ja latasinkin sen taasen viimeksi joskus pari viikkoa sitten.
Äsken kävin sitä mittaamassa niin näyttää lepojännitteeksi 12,56V. Siltikään tuo akku ei kestä pienintäkään rasitusta vaan sippaa jos sen koettaa laittaa jonkin auton starttia pyörittämään, eli kait nuo nykyakut osaavat sippailla aika mielenkiintoisillakin tavoilla)
Jos sinulla on käytettävissäsi jokin akkulaturi niin iske se kiinni autosi akkuun, ja koeta muutaman tunnin päästä uudelleen käyntiin, jos lähtee niin melko varmasti voisi kuvitella akkusi olevan kaput, eli uutta akkua vaan tilalle.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
apu,apupoika
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Starttimoottori menossa?
Meinaatko Kalle, että sama asia jos tönärillä aletaan satasia mittaamaan?kalle37 kirjoitti:Ainut mitä voi tehdä 15€ yleismitarilla on ottaa niistä johdoista kiinni ja viskata hevon vit...ng900aero kirjoitti:Käännät vaan virrat pois autostasi ennen akkukaapeleiden irrotusta niin ei mitään probleemia.
Sellainen yleismittari maksaa mistä vaan ostettuna noin 5-15e (siis yleiskäyttöön ihan kelvollinen), ja kait sellainen olisi muutenkin hyvä olla automiehellä olemassa?
Akun lepojännite ei kyllä tosiaankaan kerro kaikkea.
Sori OT siinä mielessä ettei seuraava höpötys käsittele lainkaan Saabeja:
Meidän vääränmerkkisestämme hajosi akku viime keväällä, ja auto oli vaimon mukaan pyörittänyt muutaman hassun kierroksen tosi laiskasti, ja sitten oli akku hyytynyt, starttimoottori ei ollut sen jälkeen pyörinyt vaan ainoastaan solenoidi oli jotain önissyt tahi naksunut.
Sama akku on meillä edelleen tallessa (odottamassa kierrätykseen menoa), se on otettu käyttöön tarransa mukaan 05/08/2008, ja latasinkin sen taasen viimeksi joskus pari viikkoa sitten.
Äsken kävin sitä mittaamassa niin näyttää lepojännitteeksi 12,56V. Siltikään tuo akku ei kestä pienintäkään rasitusta vaan sippaa jos sen koettaa laittaa jonkin auton starttia pyörittämään, eli kait nuo nykyakut osaavat sippailla aika mielenkiintoisillakin tavoilla)
Jos sinulla on käytettävissäsi jokin akkulaturi niin iske se kiinni autosi akkuun, ja koeta muutaman tunnin päästä uudelleen käyntiin, jos lähtee niin melko varmasti voisi kuvitella akkusi olevan kaput, eli uutta akkua vaan tilalle.
Re: Starttimoottori menossa?
Nyt on vaihdettu autoon uusi akku ja starttimoottori,vika ei ole korjaantunut.Käyty merkkiliikkeessä tuloksena lasku ja komentti vikaa ei saada selville ellei vika ole "päällä" tutkittaessa.Avaimen pohja on huoltomiehen mielestä hyvän oloinen.
Vika ilmeni taas perjantaina, ohjeitten mukaan liikuttelin automaatin vaihteenvalitsinta ja auto käynnistyi n.15 avaimen väännön jälkeen.Välillä avaimen vääntöjä on tarvittu reilusti yli 30.Vian ilmaantumisväli on noin viikko.
Mikä olisi rauma-turku välillä paras korjausliike jossa vika osattaisiin korjata?
Vika ilmeni taas perjantaina, ohjeitten mukaan liikuttelin automaatin vaihteenvalitsinta ja auto käynnistyi n.15 avaimen väännön jälkeen.Välillä avaimen vääntöjä on tarvittu reilusti yli 30.Vian ilmaantumisväli on noin viikko.
Mikä olisi rauma-turku välillä paras korjausliike jossa vika osattaisiin korjata?