Vaan mitä tarkoittaa, että aja kone lämpimäksi, niin huohottaa paremmin? Riittääkö, että kilsoja on sen verran, että termari aukeaa (näkee kyllä lämpömittarista) vai miten tämä määritellään? Vai pitääkö suosiolla ostaa 210 tkm ajettu -04 malli, jossa ei ko. ongelmaa ole
Lämmin kone huohottaa paremmin?
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Lämmin kone huohottaa paremmin?
Joo, kattelin noita huohotus viestejä ja kai sieltä rivien välistä voi lukea, että pätkäajossa ollut laite kärsii huohotusongelmasta "enemmän" kuin maantietä niellyt versio.
Vaan mitä tarkoittaa, että aja kone lämpimäksi, niin huohottaa paremmin? Riittääkö, että kilsoja on sen verran, että termari aukeaa (näkee kyllä lämpömittarista) vai miten tämä määritellään? Vai pitääkö suosiolla ostaa 210 tkm ajettu -04 malli, jossa ei ko. ongelmaa ole
?
Vaan mitä tarkoittaa, että aja kone lämpimäksi, niin huohottaa paremmin? Riittääkö, että kilsoja on sen verran, että termari aukeaa (näkee kyllä lämpömittarista) vai miten tämä määritellään? Vai pitääkö suosiolla ostaa 210 tkm ajettu -04 malli, jossa ei ko. ongelmaa ole
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Lämmin kone huohottaa paremmin?
Niin, tarkoitin että mikä on riittävä ajomatka, että kone on tarpeeksi lämmin "ehkäistäkseen" huohottimen ongelmaa? Onko riittävä ajo esim. se matka, jolloin termari aukeaa vai vaaditaanko pitempää matkaa? Voiko tätä ilmoittaa vaikka kilometreinä suuntaa antavasti?
Onko 5 km yhteen suuntaan sopiva vai pitääkö ajaa 20 kilsaa ennen pannun sammuttamista? Entä jos ajaa viikolla 10 km päiviä ja käy viikonloppuna Lahdessa kaupassa, aukeaako viikolla kertyneet "tukot" silloin?

Onko 5 km yhteen suuntaan sopiva vai pitääkö ajaa 20 kilsaa ennen pannun sammuttamista? Entä jos ajaa viikolla 10 km päiviä ja käy viikonloppuna Lahdessa kaupassa, aukeaako viikolla kertyneet "tukot" silloin?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
eeskola
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Lämmin kone huohottaa paremmin?
Perusongelma (tai fakta) on se, että moottoriöljyn sekaan tulee kosteutta osittain kondensoitumalla ja osittain palamisen seurauksena.
Jos kone pääsee välillä lämpenemään kunnolla, kosteutta myös poistuu moottoriöljystä. Jos taas ajetaan aina kylmällä koneella lyhyttä matkaa, kosteuden poistumista ei tapahdu riittävästi ja lopputuloksena voi sitten olla tämä jo mainittu öljyn ja veden muodostama emulsio (eli kylmälima tai "smetana" kansankielellä), joka taas voi tukkia huohottimen jopa ihan jäätymälläkin.
Huohottimen primääritehtävähän on tasata kampikammion paine, mutta siinä ohessa on sitten muutama muukin asia. Huohottimen rakenteella ja rakenteen onnistumisella on merkitystä sen suhteen, miten hyvin se onnistuu eri tehtävissä, kuten paineentasaus, öljynerotus, palamattomien hiilivetyjen johtaminen takaisin imupuolelle ja tietysti mielellään myös pysyminen toiminnallisena ja tukkeutumattomana. Eri kehitysversiot Saabin huohottimesta ovat sitten olleet vähän eri asioissa parempia/huonompia kuin toiset. Se varsinainen "huohotinongelma" (mistä eniten on tällä palstalla höyrytty) on liittynyt lähinnä karstanmuodostukseen eikä sekään tarkoita sitä, että kaikki 98-03-malliset olisivat umpikarstaisia. Eikä Saab myöskään ole ainoa auto, jossa tällä alueella on erilaisia murheita.
Jos huohotin on lämmin (jossain autoissa oikeasti on jopa lämmityssysteemeitä huohottimeen), se voi ehkäistä tietenkin emulsion aiheuttaman tukkeutumisongelman, mutta ei itsessään juurikaan poista sitä kosteutta sieltä öljystä - siihen auttaa ainoastaan koneen käyminen kunnolla lämpimänä riittävän pitkiä aikoja ja/tai öljyn vaihtaminen.
Juuri tämän kylmälimasmetanaemulsio-ongelman kannalta lienee hankala antaa jotain ehdotonta km-rajaa, mutta vilkaisu silloin tällöin öljytikkuun ja öljyntäyttöaukon nurkille antanee vinkkiä. Jos asiasta ei näy ihmeempiä merkkejä, suunnattomaan paniikkiinkaan ei liene aihetta juuri tämän asian kohdalla.
Huom. En ole sitten erityisesti kiinnostunut aloittamaan mitään pyhää nettihuohotinsotaa.
E
Jos kone pääsee välillä lämpenemään kunnolla, kosteutta myös poistuu moottoriöljystä. Jos taas ajetaan aina kylmällä koneella lyhyttä matkaa, kosteuden poistumista ei tapahdu riittävästi ja lopputuloksena voi sitten olla tämä jo mainittu öljyn ja veden muodostama emulsio (eli kylmälima tai "smetana" kansankielellä), joka taas voi tukkia huohottimen jopa ihan jäätymälläkin.
Huohottimen primääritehtävähän on tasata kampikammion paine, mutta siinä ohessa on sitten muutama muukin asia. Huohottimen rakenteella ja rakenteen onnistumisella on merkitystä sen suhteen, miten hyvin se onnistuu eri tehtävissä, kuten paineentasaus, öljynerotus, palamattomien hiilivetyjen johtaminen takaisin imupuolelle ja tietysti mielellään myös pysyminen toiminnallisena ja tukkeutumattomana. Eri kehitysversiot Saabin huohottimesta ovat sitten olleet vähän eri asioissa parempia/huonompia kuin toiset. Se varsinainen "huohotinongelma" (mistä eniten on tällä palstalla höyrytty) on liittynyt lähinnä karstanmuodostukseen eikä sekään tarkoita sitä, että kaikki 98-03-malliset olisivat umpikarstaisia. Eikä Saab myöskään ole ainoa auto, jossa tällä alueella on erilaisia murheita.
Jos huohotin on lämmin (jossain autoissa oikeasti on jopa lämmityssysteemeitä huohottimeen), se voi ehkäistä tietenkin emulsion aiheuttaman tukkeutumisongelman, mutta ei itsessään juurikaan poista sitä kosteutta sieltä öljystä - siihen auttaa ainoastaan koneen käyminen kunnolla lämpimänä riittävän pitkiä aikoja ja/tai öljyn vaihtaminen.
Juuri tämän kylmälimasmetanaemulsio-ongelman kannalta lienee hankala antaa jotain ehdotonta km-rajaa, mutta vilkaisu silloin tällöin öljytikkuun ja öljyntäyttöaukon nurkille antanee vinkkiä. Jos asiasta ei näy ihmeempiä merkkejä, suunnattomaan paniikkiinkaan ei liene aihetta juuri tämän asian kohdalla.
Huom. En ole sitten erityisesti kiinnostunut aloittamaan mitään pyhää nettihuohotinsotaa.
E
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Lämmin kone huohottaa paremmin?
Kiitos replystä, tämä valaisi asiaa kovasti. Itse antiteoreettisenä ihmisenä pidän enemmän tämmöisistä rautalanka vastauksista.
Onkos tämä samainen smetana sittemmin mahdollinen syyllinen öljypohjan lähellä majailevan öljysihdin tukkeutumiseen?
Onkos tämä samainen smetana sittemmin mahdollinen syyllinen öljypohjan lähellä majailevan öljysihdin tukkeutumiseen?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
eeskola
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Lämmin kone huohottaa paremmin?
Tämä ongelma liittyy lähinnä öljykarstan muodostumiseen (, mikä on siis eri asia). Asiasta löytyy paljon kirjoitettua ja kuviakin, kun hakee vaikka sanalla "öljyliete". Sinänsähän tässä on kyse tilanteesta, jossa öljyn ominaisuudet ovat ylittyneet - asiasta voi tietysti sitten kiistellä loputtomasti, onko kyse designista, öljylaadusta, huolto-ohjelmasta (ja sen noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä) vai käytöstä vai mistä. Ja tietysti sen jälkeen tehdä asiasta omaan kokemusmaailmaan sopivan johtopäätöksen.9000 automaatilla kirjoitti:Kiitos replystä, tämä valaisi asiaa kovasti. Itse antiteoreettisenä ihmisenä pidän enemmän tämmöisistä rautalanka vastauksista.
Onkos tämä samainen smetana sittemmin mahdollinen syyllinen öljypohjan lähellä majailevan öljysihdin tukkeutumiseen?
Tapahtumaketju teknisesti on lähinnä seuraava: näissä koneissa on mäntien rakenteen takia enemmän ohipuhallusta kuin vanhemmissa koneissa, ohipuhallus kuormittaa enemmän öljyä ja aiheuttaa öljykarstan muodostusta, pitkähköt öljynvaihtovälit eivät sinänsä lainkaan auta asiaa.
Mutta edelleen korostettakoon, että tämä ei tarkoita sitä, että kaikissa vanhoissa (lue 2003 tai vanhempi) 9-5:ssa olisi ongelmia tässä asiassa. Ja toisaalta tässäkään asiassa Saab ei ole ollut yksin, "oil sludge" ei ole tuntematon ilmiö myöskään esim. VAG:n 1.8t-moottorissa.
E
Re: Lämmin kone huohottaa paremmin?
Tyhmänä nyt kyselen että miten tuosta smetanasta pääsee eroon? Tarkotus olisi huomena tehä moottorihuuhtelu ala V-M http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311 . Pitääkkö huohottimen letkut käyttää pois ja pessä?Näyttää kertyvän melko paljon tuota smetanaa nyt ku tuli nuo kovat pakkaset.
Edittiä ja on uusin huohotinpäivitys.
ja auto on vm 2000 aero.
Edittiä ja on uusin huohotinpäivitys.
ja auto on vm 2000 aero.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty