9000 automaatilla kirjoitti:Kiitos replystä, tämä valaisi asiaa kovasti. Itse antiteoreettisenä ihmisenä pidän enemmän tämmöisistä rautalanka vastauksista.
Onkos tämä samainen smetana sittemmin mahdollinen syyllinen öljypohjan lähellä majailevan öljysihdin tukkeutumiseen?
Tämä ongelma liittyy lähinnä öljykarstan muodostumiseen (, mikä on siis eri asia). Asiasta löytyy paljon kirjoitettua ja kuviakin, kun hakee vaikka sanalla "öljyliete". Sinänsähän tässä on kyse tilanteesta, jossa öljyn ominaisuudet ovat ylittyneet - asiasta voi tietysti sitten kiistellä loputtomasti, onko kyse designista, öljylaadusta, huolto-ohjelmasta (ja sen noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä) vai käytöstä vai mistä. Ja tietysti sen jälkeen tehdä asiasta omaan kokemusmaailmaan sopivan johtopäätöksen.
Tapahtumaketju teknisesti on lähinnä seuraava: näissä koneissa on mäntien rakenteen takia enemmän ohipuhallusta kuin vanhemmissa koneissa, ohipuhallus kuormittaa enemmän öljyä ja aiheuttaa öljykarstan muodostusta, pitkähköt öljynvaihtovälit eivät sinänsä lainkaan auta asiaa.
Mutta edelleen korostettakoon, että tämä ei tarkoita sitä, että kaikissa vanhoissa (lue 2003 tai vanhempi) 9-5:ssa olisi ongelmia tässä asiassa. Ja toisaalta tässäkään asiassa Saab ei ole ollut yksin, "oil sludge" ei ole tuntematon ilmiö myöskään esim. VAG:n 1.8t-moottorissa.
E