Laatu -98-99 vs. -08-09
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Laatu -98-99 vs. -08-09
Terve,
Kysymys ko. vuosimallisilla "naatiskeille" OG-9-5 saabisteille: Mitäs olette mieltä 9-5 Saabien laadun kehittymisestä - tapahtuiko 10 vuoden kuluessa merkittävää laadun parantumista? Ja mitäkö tarkoitan laadulla? No tässä tapauksessa suurin piirtein sitä, että mitä parempi laatu sen vähemmän korjaamokäyntejä.
Kysymys ko. vuosimallisilla "naatiskeille" OG-9-5 saabisteille: Mitäs olette mieltä 9-5 Saabien laadun kehittymisestä - tapahtuiko 10 vuoden kuluessa merkittävää laadun parantumista? Ja mitäkö tarkoitan laadulla? No tässä tapauksessa suurin piirtein sitä, että mitä parempi laatu sen vähemmän korjaamokäyntejä.
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Suurin laadunparannus 9-5 mallihistoriassa tapahtui vuosimallissa 2004, jolloin saatin huohotusjärjestelmä toimivaksi. Omat kokemukset rajoittuvat vuosimalleihin 2000 ja 2007, joista ensimmäisellä ajoin välin 130-180K, ja auto oli aina rikki ja rahaa paloi korjauksiin tuhansia euroja. Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut
Eski

Eski
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Onko ensimmäisen painoksen (`98-´01) sisustan nahkaverhoilu laadukkaampaa, tai laadukkaamman tuntuista, kuin facelifteissä? Ite olen päässyt istumaan ja tunnustelemaan vain ´02-´08 vuosimallien välillä istuimia / verhoiluja, eikä omaa kokemuspohjaa näin ollen ole tarpeeksi laajalta alueelta. Tämä kysymys siksi, koska kuvissa hyvin usein minun mielestäni ´98-´01 vuosimallien istuinverhoilu näyttää laadukkaammalta ja laadukkaamman tuntuiselta.
Onko materiaaleissa todellisuudessa eroa?
Onko materiaaleissa todellisuudessa eroa?
#3418
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Aika monen 9-5:n nähneenä voisi listaan tosiaan lisätä myös varhaisten mallien laadukkaamman ja kestävämmän oloisen nahkaverhoilun, uudemmissa lisäksi penkeistä paistaa näkyvillä istuinsäätöjen monesti jo pari-kolme vuotta vanhana ruostumaan alkavat peltiosat.
Moottoritilassa on myös säästöjä, muistaakseni -03 alkaen mustaksi maalatun tilalla maalaamaton venakoppa joka hapettuu vuodessa törkeän näköiseksi. Liittimiä on vaihdettu halvempiin ja muovisiin, tehtaalla nopeammin kasattaviin pikaliittimiin (mm. imuputken huohotuksen nippa).
Lisäksi jos ottaa huomioon 10 vuoden ikäeron niin aikalaisiinsa nähden vanhempi kojetaulu vaikuttaa omasta mielestä hienolta ja arvokkaalta, viimeisissä taas suhteessa halvemmalta ja nopeasti kyhätyltä (Saab vs bulkki GM).
Tosiaan voisi summata että jos laadulla käsittää luotettavuutta, se vaikuttaa parantuneen jatkuvasti loppua kohden, mutta toisaalta laatuvaikutelma ja kosmeettinen kulutuskestävyys on säästöjen ansiosta heikentynyt.
Moottoritilassa on myös säästöjä, muistaakseni -03 alkaen mustaksi maalatun tilalla maalaamaton venakoppa joka hapettuu vuodessa törkeän näköiseksi. Liittimiä on vaihdettu halvempiin ja muovisiin, tehtaalla nopeammin kasattaviin pikaliittimiin (mm. imuputken huohotuksen nippa).
Lisäksi jos ottaa huomioon 10 vuoden ikäeron niin aikalaisiinsa nähden vanhempi kojetaulu vaikuttaa omasta mielestä hienolta ja arvokkaalta, viimeisissä taas suhteessa halvemmalta ja nopeasti kyhätyltä (Saab vs bulkki GM).
Tosiaan voisi summata että jos laadulla käsittää luotettavuutta, se vaikuttaa parantuneen jatkuvasti loppua kohden, mutta toisaalta laatuvaikutelma ja kosmeettinen kulutuskestävyys on säästöjen ansiosta heikentynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Jep, sehän olikin joku valmistusvika, joka korjattiin takuuseen9-5T kirjoitti:Volvomiesten mielestä volvoissa on vain huoltoja, oliko lasintiivisteen uusiminkin sellainenEski kirjoitti:Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut![]()
Eski


Eski
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Ei liity korjaamokäynteihin, mutta:
Suurimpina miinuksina vs. 02-seen oviverhoilun kovempi nariseva materiaali, takaovien ja -luukun huonompi valaistus ja ennenkaikkea surkea takalasin pesuri (miten se suunnataan keskemmälle, edes Magneetin rasvanäppi ei osannut sitä suunnata?)
Plussia ei oo vielä näkyny
Suurimpina miinuksina vs. 02-seen oviverhoilun kovempi nariseva materiaali, takaovien ja -luukun huonompi valaistus ja ennenkaikkea surkea takalasin pesuri (miten se suunnataan keskemmälle, edes Magneetin rasvanäppi ei osannut sitä suunnata?)
Plussia ei oo vielä näkyny

9-5 Aero Wagon -06
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Nahka on 06-> malleissa valinnainen, aika suuri laatu ja tunne ero niiden välillä.Mimmi kirjoitti:Materiaalissa ei ole eroa my-98-01 ja 02-05 välillä. 06-> materiaali muuttui huonolaatuisemmaksi nahaksi (kovempaa ja pinnaltaan epätasaisempaa).
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Terve,Eski kirjoitti:Suurin laadunparannus 9-5 mallihistoriassa tapahtui vuosimallissa 2004, jolloin saatin huohotusjärjestelmä toimivaksi. Omat kokemukset rajoittuvat vuosimalleihin 2000 ja 2007, joista ensimmäisellä ajoin välin 130-180K, ja auto oli aina rikki ja rahaa paloi korjauksiin tuhansia euroja. Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut![]()
Eski
Tuossapa tuo on syy kysymykseeni: Vm. -99 Saapikkaani on mukava ajaa kuin mikä, mutta kovinpa on vikaherkkä. Kokemusta minulle on kertynyt välillä 120 - 170 tkm. Jcarlsonin summeeraus antaa kuitenkin uskoa siihen, että asiaan olisi tullut vuosikymmenessä parannusta. Mainittakoon, että vertailukohtana minulla on uudesta asti omistamani vuoden -94 Volle, johon korjaamokeikkoja edellyttäneitä vikoja on ilmaantunut todella harvoin. Noh, yksilötähän nuo kärryt ovat. Jos autossani yhdistyisi Saapikkaani ajomukavuus ja Volleni luotettavuus, niin sehän olisi täydellinen kärry se..
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Minullakaan ei ihan osu haarukkaan, mutta samaa asiaa olen pohdiskellut. -00 (2,3t) tuntui olevan "paremmin" tehty kuin tuo -07 (2,3T). -00:n sisustuksen nippelit ja namikat olivat kuin uudesta autosta 7-vuoden ikäisinä ja 150tkm ajettuina, -07 nippelit ja namikat ovat vielä ihan ookoo kulumattomia mutta näppituntuma on hieman hutera ja mikä pahinta, sisustus narisee ja kitisee sieltä sun täältä. Nyt mittarissa 121tkm.
Tekniikaltaan -07 herättää enemmän luottamusta, paitsi alustan osalta joka niukuu ja naukuu edessä ja takana. Ajettavuus on hieman vakaampi, mutta toisaalta tönkömpi. Tää on ehkä makuasia, mutta pidin enemmän -00:n pehmeämmästä ja hiljaisemmasta kyydistä.
Summasummaarum, uudempi vähävikaisempi, mutta halvemman oloinen. Vanha kalliimman tuntuinen, mutta ei kovin luottamusta herättävä tekniikkansa puolesta. Jonka kanssa ei oikeasti ollut mitään ongelmia, tieto kaikista niistä mahdollisesti esiintyvistä tyyppiongelmista vain sai sellaisen mielikuvan aikaan.
Ja juu, tuon uudemman takalasinpesin on todella mielenkiintoinen kapistus. Pesuainetta kyllä tulee, mutta ihan väärään paikkaan ja säätö ei tunnu luonaavan sitten millään.
Tekniikaltaan -07 herättää enemmän luottamusta, paitsi alustan osalta joka niukuu ja naukuu edessä ja takana. Ajettavuus on hieman vakaampi, mutta toisaalta tönkömpi. Tää on ehkä makuasia, mutta pidin enemmän -00:n pehmeämmästä ja hiljaisemmasta kyydistä.
Summasummaarum, uudempi vähävikaisempi, mutta halvemman oloinen. Vanha kalliimman tuntuinen, mutta ei kovin luottamusta herättävä tekniikkansa puolesta. Jonka kanssa ei oikeasti ollut mitään ongelmia, tieto kaikista niistä mahdollisesti esiintyvistä tyyppiongelmista vain sai sellaisen mielikuvan aikaan.
Ja juu, tuon uudemman takalasinpesin on todella mielenkiintoinen kapistus. Pesuainetta kyllä tulee, mutta ihan väärään paikkaan ja säätö ei tunnu luonaavan sitten millään.

96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Nyt on härännyt ajatus vaihtaa vuoden 2000 saabi vuoden 2007 malliin. Tuo 00 on ollut minulla hiukan alle 4 vuotta ja ihan kohtuudella on pärjätty. Kilometrejä kertyi noin 100.000 minun aikanani. Nyt mittarissa on noin 240.000. Turbon vaihto saattaa olla kohta edessä, mutta kova halu olisi vaihtaa.. Neljän vuoden aikana autoon on vaihdettu lukkosylinteri, bensapumppu, moniurahihna ja bensapumppu, joten eipä kai ihan kauheita.
Löytyisikö lisää mielipiteitä otsikon mukaisesta aiheesta tai sitten vain kokemuksia 07:sta hyvät ja huonot. Vaihtoehto olisi tietty vaihtaa turbo ja ajaa auto loppuun. Tai sitten vaihtaa merkkiä, no sitä en usko itsekkään.
Löytyisikö lisää mielipiteitä otsikon mukaisesta aiheesta tai sitten vain kokemuksia 07:sta hyvät ja huonot. Vaihtoehto olisi tietty vaihtaa turbo ja ajaa auto loppuun. Tai sitten vaihtaa merkkiä, no sitä en usko itsekkään.
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Eiköhän tuossa jo oleellisemmat tulleet. 7 vuotta uudempi kuin nykyisesi, eiköhän se ole jo yksistään plussaa. 07:ssa huonommat valot, eli Xenon mallia kannattaa etsiä. Huoltoväli 30 000KM on plussaa 07:lle (vaikka osa silti vaihtaa 10000km välein öljyt). Ulkonäkö seikat makuasioita, itse pidin alussa uudemman mittaristosta, mutta nyt vaihtaisin mielläni vanhan mittariston ja ilmastoinnin hallintapanelin takaisin, sekä vanhan Aeron ratin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Itsellä kokemusta ainoastaan 02 mallista. Luulin ettei tämän huonompia valoja voi ollakaan.eklunto1 kirjoitti: 07:ssa huonommat valot, eli Xenon mallia kannattaa etsiä.

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Enpä osaa noiden uusimpien laadusta mitään sanoa, mutta tää mun -00
on pelannut nää viimeiset neljä vuotta ( n. 100 tkm ) todella luotettavasti.
Autoon on tehty seuraavat korjaukset melkein yhdentoista ( 11 ) vuoden aikana:
- turboahdin 134 tkm
- jakopää 161 tkm
- sytytyskasetti 177 tkm
- huohotinpäivitys ja käyttöhihnan rullat 235 tkm
- imuilman lämpöanturi 238 tkm
- jarrulevyt eteen ja vetonivelen suojakumi 253 tkm ja j-paloja 2x eteen ja kerran taakse
- muutama takapään hela 190-271 tkm
- p-putken takapönttö ja käyttöhihna 291 tkm
Öljy ja suodatin aina kympin välein ja muita suodattimia huolto-ohjelman mukaan.
Tulpat n. 40 tkm ja a-vaihteistoöljy n. 50tkm välein.
Motor flush( löpöllä ) 282 tkm ja savutus loppui ja öljyä ei tarvii lisätä vaihtovälillä.
Nyt mittarissa 297 tkm ja toivottavasti edessä vielä pitkälti mukavia ja turvallisia kilometrejä.
Jos uudemmat femmat ovat yhtä laadukkaita, niin eihän mun tarvi enää muilla
malleilla ikina ajaakaan !!
on pelannut nää viimeiset neljä vuotta ( n. 100 tkm ) todella luotettavasti.
Autoon on tehty seuraavat korjaukset melkein yhdentoista ( 11 ) vuoden aikana:
- turboahdin 134 tkm
- jakopää 161 tkm
- sytytyskasetti 177 tkm
- huohotinpäivitys ja käyttöhihnan rullat 235 tkm
- imuilman lämpöanturi 238 tkm
- jarrulevyt eteen ja vetonivelen suojakumi 253 tkm ja j-paloja 2x eteen ja kerran taakse
- muutama takapään hela 190-271 tkm
- p-putken takapönttö ja käyttöhihna 291 tkm
Öljy ja suodatin aina kympin välein ja muita suodattimia huolto-ohjelman mukaan.
Tulpat n. 40 tkm ja a-vaihteistoöljy n. 50tkm välein.
Motor flush( löpöllä ) 282 tkm ja savutus loppui ja öljyä ei tarvii lisätä vaihtovälillä.
Nyt mittarissa 297 tkm ja toivottavasti edessä vielä pitkälti mukavia ja turvallisia kilometrejä.
Jos uudemmat femmat ovat yhtä laadukkaita, niin eihän mun tarvi enää muilla
malleilla ikina ajaakaan !!
90 vm-85 125 tkm => 900 -87 145 tkm => 900 C -90 245 tkm => 9000 CD -95 285 tkm=> 900 -97 165 tkm =>( liian vähän )
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
Re: Laatu -98-99 vs. -08-09
Nyt ei sitten tarvitse enään arpoa vm 2000 vagon 2.0t vaihtui 2008 aero sedanii "pientä" välirahaa vastaan. Nyt ei pitäs ainakaan olla autosta kiinni jos on myöhässä.