Laatu -98-99 vs. -08-09

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Kysymys ko. vuosimallisilla "naatiskeille" OG-9-5 saabisteille: Mitäs olette mieltä 9-5 Saabien laadun kehittymisestä - tapahtuiko 10 vuoden kuluessa merkittävää laadun parantumista? Ja mitäkö tarkoitan laadulla? No tässä tapauksessa suurin piirtein sitä, että mitä parempi laatu sen vähemmän korjaamokäyntejä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja Eski »

Suurin laadunparannus 9-5 mallihistoriassa tapahtui vuosimallissa 2004, jolloin saatin huohotusjärjestelmä toimivaksi. Omat kokemukset rajoittuvat vuosimalleihin 2000 ja 2007, joista ensimmäisellä ajoin välin 130-180K, ja auto oli aina rikki ja rahaa paloi korjauksiin tuhansia euroja. Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut :wink:

Eski
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja J.N »

Onko ensimmäisen painoksen (`98-´01) sisustan nahkaverhoilu laadukkaampaa, tai laadukkaamman tuntuista, kuin facelifteissä? Ite olen päässyt istumaan ja tunnustelemaan vain ´02-´08 vuosimallien välillä istuimia / verhoiluja, eikä omaa kokemuspohjaa näin ollen ole tarpeeksi laajalta alueelta. Tämä kysymys siksi, koska kuvissa hyvin usein minun mielestäni ´98-´01 vuosimallien istuinverhoilu näyttää laadukkaammalta ja laadukkaamman tuntuiselta.

Onko materiaaleissa todellisuudessa eroa?
#3418
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika monen 9-5:n nähneenä voisi listaan tosiaan lisätä myös varhaisten mallien laadukkaamman ja kestävämmän oloisen nahkaverhoilun, uudemmissa lisäksi penkeistä paistaa näkyvillä istuinsäätöjen monesti jo pari-kolme vuotta vanhana ruostumaan alkavat peltiosat.
Moottoritilassa on myös säästöjä, muistaakseni -03 alkaen mustaksi maalatun tilalla maalaamaton venakoppa joka hapettuu vuodessa törkeän näköiseksi. Liittimiä on vaihdettu halvempiin ja muovisiin, tehtaalla nopeammin kasattaviin pikaliittimiin (mm. imuputken huohotuksen nippa).

Lisäksi jos ottaa huomioon 10 vuoden ikäeron niin aikalaisiinsa nähden vanhempi kojetaulu vaikuttaa omasta mielestä hienolta ja arvokkaalta, viimeisissä taas suhteessa halvemmalta ja nopeasti kyhätyltä (Saab vs bulkki GM).

Tosiaan voisi summata että jos laadulla käsittää luotettavuutta, se vaikuttaa parantuneen jatkuvasti loppua kohden, mutta toisaalta laatuvaikutelma ja kosmeettinen kulutuskestävyys on säästöjen ansiosta heikentynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti:
Eski kirjoitti:Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut :wink:

Eski
Volvomiesten mielestä volvoissa on vain huoltoja, oliko lasintiivisteen uusiminkin sellainen :D
Jep, sehän olikin joku valmistusvika, joka korjattiin takuuseen :D Jos tarkkoja ollaan, niin edellisessä huollossa uusittiin myös vaihteiston etutuki (n. 50e), joten eihän nuo uudemmatkaan nyt sentään volvo-laatua ole :lol:

Eski
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja APC »

Ei liity korjaamokäynteihin, mutta:

Suurimpina miinuksina vs. 02-seen oviverhoilun kovempi nariseva materiaali, takaovien ja -luukun huonompi valaistus ja ennenkaikkea surkea takalasin pesuri (miten se suunnataan keskemmälle, edes Magneetin rasvanäppi ei osannut sitä suunnata?)

Plussia ei oo vielä näkyny :D
9-5 Aero Wagon -06
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja viggen »

Mimmi kirjoitti:Materiaalissa ei ole eroa my-98-01 ja 02-05 välillä. 06-> materiaali muuttui huonolaatuisemmaksi nahaksi (kovempaa ja pinnaltaan epätasaisempaa).
Nahka on 06-> malleissa valinnainen, aika suuri laatu ja tunne ero niiden välillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Eski kirjoitti:Suurin laadunparannus 9-5 mallihistoriassa tapahtui vuosimallissa 2004, jolloin saatin huohotusjärjestelmä toimivaksi. Omat kokemukset rajoittuvat vuosimalleihin 2000 ja 2007, joista ensimmäisellä ajoin välin 130-180K, ja auto oli aina rikki ja rahaa paloi korjauksiin tuhansia euroja. Uudemmalla on vedetty 0-73K ilman vikoja, joten kyllä omien kokemusten mukaan laatu on selvästi parantunut :wink:

Eski
Terve,
Tuossapa tuo on syy kysymykseeni: Vm. -99 Saapikkaani on mukava ajaa kuin mikä, mutta kovinpa on vikaherkkä. Kokemusta minulle on kertynyt välillä 120 - 170 tkm. Jcarlsonin summeeraus antaa kuitenkin uskoa siihen, että asiaan olisi tullut vuosikymmenessä parannusta. Mainittakoon, että vertailukohtana minulla on uudesta asti omistamani vuoden -94 Volle, johon korjaamokeikkoja edellyttäneitä vikoja on ilmaantunut todella harvoin. Noh, yksilötähän nuo kärryt ovat. Jos autossani yhdistyisi Saapikkaani ajomukavuus ja Volleni luotettavuus, niin sehän olisi täydellinen kärry se..
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Minullakaan ei ihan osu haarukkaan, mutta samaa asiaa olen pohdiskellut. -00 (2,3t) tuntui olevan "paremmin" tehty kuin tuo -07 (2,3T). -00:n sisustuksen nippelit ja namikat olivat kuin uudesta autosta 7-vuoden ikäisinä ja 150tkm ajettuina, -07 nippelit ja namikat ovat vielä ihan ookoo kulumattomia mutta näppituntuma on hieman hutera ja mikä pahinta, sisustus narisee ja kitisee sieltä sun täältä. Nyt mittarissa 121tkm.

Tekniikaltaan -07 herättää enemmän luottamusta, paitsi alustan osalta joka niukuu ja naukuu edessä ja takana. Ajettavuus on hieman vakaampi, mutta toisaalta tönkömpi. Tää on ehkä makuasia, mutta pidin enemmän -00:n pehmeämmästä ja hiljaisemmasta kyydistä.

Summasummaarum, uudempi vähävikaisempi, mutta halvemman oloinen. Vanha kalliimman tuntuinen, mutta ei kovin luottamusta herättävä tekniikkansa puolesta. Jonka kanssa ei oikeasti ollut mitään ongelmia, tieto kaikista niistä mahdollisesti esiintyvistä tyyppiongelmista vain sai sellaisen mielikuvan aikaan.

Ja juu, tuon uudemman takalasinpesin on todella mielenkiintoinen kapistus. Pesuainetta kyllä tulee, mutta ihan väärään paikkaan ja säätö ei tunnu luonaavan sitten millään. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Nyt on härännyt ajatus vaihtaa vuoden 2000 saabi vuoden 2007 malliin. Tuo 00 on ollut minulla hiukan alle 4 vuotta ja ihan kohtuudella on pärjätty. Kilometrejä kertyi noin 100.000 minun aikanani. Nyt mittarissa on noin 240.000. Turbon vaihto saattaa olla kohta edessä, mutta kova halu olisi vaihtaa.. Neljän vuoden aikana autoon on vaihdettu lukkosylinteri, bensapumppu, moniurahihna ja bensapumppu, joten eipä kai ihan kauheita.

Löytyisikö lisää mielipiteitä otsikon mukaisesta aiheesta tai sitten vain kokemuksia 07:sta hyvät ja huonot. Vaihtoehto olisi tietty vaihtaa turbo ja ajaa auto loppuun. Tai sitten vaihtaa merkkiä, no sitä en usko itsekkään.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eiköhän tuossa jo oleellisemmat tulleet. 7 vuotta uudempi kuin nykyisesi, eiköhän se ole jo yksistään plussaa. 07:ssa huonommat valot, eli Xenon mallia kannattaa etsiä. Huoltoväli 30 000KM on plussaa 07:lle (vaikka osa silti vaihtaa 10000km välein öljyt). Ulkonäkö seikat makuasioita, itse pidin alussa uudemman mittaristosta, mutta nyt vaihtaisin mielläni vanhan mittariston ja ilmastoinnin hallintapanelin takaisin, sekä vanhan Aeron ratin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

eklunto1 kirjoitti: 07:ssa huonommat valot, eli Xenon mallia kannattaa etsiä.
Itsellä kokemusta ainoastaan 02 mallista. Luulin ettei tämän huonompia valoja voi ollakaan. 8O
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
jarkke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 16:49
Paikkakunta: Satakunta

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja jarkke »

Enpä osaa noiden uusimpien laadusta mitään sanoa, mutta tää mun -00
on pelannut nää viimeiset neljä vuotta ( n. 100 tkm ) todella luotettavasti.

Autoon on tehty seuraavat korjaukset melkein yhdentoista ( 11 ) vuoden aikana:

- turboahdin 134 tkm
- jakopää 161 tkm
- sytytyskasetti 177 tkm
- huohotinpäivitys ja käyttöhihnan rullat 235 tkm
- imuilman lämpöanturi 238 tkm
- jarrulevyt eteen ja vetonivelen suojakumi 253 tkm ja j-paloja 2x eteen ja kerran taakse
- muutama takapään hela 190-271 tkm
- p-putken takapönttö ja käyttöhihna 291 tkm

Öljy ja suodatin aina kympin välein ja muita suodattimia huolto-ohjelman mukaan.
Tulpat n. 40 tkm ja a-vaihteistoöljy n. 50tkm välein.

Motor flush( löpöllä ) 282 tkm ja savutus loppui ja öljyä ei tarvii lisätä vaihtovälillä.

Nyt mittarissa 297 tkm ja toivottavasti edessä vielä pitkälti mukavia ja turvallisia kilometrejä.

Jos uudemmat femmat ovat yhtä laadukkaita, niin eihän mun tarvi enää muilla
malleilla ikina ajaakaan !!
90 vm-85 125 tkm => 900 -87 145 tkm => 900 C -90 245 tkm => 9000 CD -95 285 tkm=> 900 -97 165 tkm =>( liian vähän )
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Laatu -98-99 vs. -08-09

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Nyt ei sitten tarvitse enään arpoa vm 2000 vagon 2.0t vaihtui 2008 aero sedanii "pientä" välirahaa vastaan. Nyt ei pitäs ainakaan olla autosta kiinni jos on myöhässä.
Vastaa Viestiin