9-5 kuume nousee...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kaitsu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 12:11
Paikkakunta: EST

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

..jatkan hieman tätä topikkia omalla kuumeilulla :)

9-3 Aero tuli myytyä ja tarkoitus oli ostaa Jaguar tilalle, mutta kun ei oikeasti hyvää löydy eikä nuo harmaat massatuotteet innosta, niin katse on tullut käännettyä takaisin Saabeihin. Nyt vaihtoehtoina on joko 9-5 Aero manuaali 2003, ajettu reilut 200tkm tai sama auto faceliftattuna vuosimallina 2004, mutta automaattina ja 150tkm ajettuna.

Edellinen Aero oli automaatti, eikä sen kanssa ollut ongelmia. Olen kuitenkin etsi komennolla löytyneitä kertomuksia 9-5 automaatin ongelmista lukenut. Ovatko nuo ongelmat enemmän sääntö kuin poikkeus? '04 Aero on täällä toiminut vuokra-autona, joten auto lienee saanut kenkää. Miten 9-5 noviisina voisin koeajolla yrittää mahdollisista ongelmista saada vihiä?

Olenko ymmärtänyt oikein, tuossa tuossa '04 mallissa huohotusongelmat on ratkaistu jo tehtaalta lähtiessä? Erottaako tehdyn päivityksen jostain paljaalla silmällä?

Manuaali Aero lähtisi viidellä ja puolella tonnilla, automaatista pitäisi maksaa tonni enemmän.

Kaitsu
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kaitsu kirjoitti:..jatkan hieman tätä topikkia omalla kuumeilulla :)

9-3 Aero tuli myytyä ja tarkoitus oli ostaa Jaguar tilalle, mutta kun ei oikeasti hyvää löydy eikä nuo harmaat massatuotteet innosta, niin katse on tullut käännettyä takaisin Saabeihin. Nyt vaihtoehtoina on joko 9-5 Aero manuaali 2003, ajettu reilut 200tkm tai sama auto faceliftattuna vuosimallina 2004, mutta automaattina ja 150tkm ajettuna.

Edellinen Aero oli automaatti, eikä sen kanssa ollut ongelmia. Olen kuitenkin etsi komennolla löytyneitä kertomuksia 9-5 automaatin ongelmista lukenut. Ovatko nuo ongelmat enemmän sääntö kuin poikkeus? '04 Aero on täällä toiminut vuokra-autona, joten auto lienee saanut kenkää. Miten 9-5 noviisina voisin koeajolla yrittää mahdollisista ongelmista saada vihiä?

Olenko ymmärtänyt oikein, tuossa tuossa '04 mallissa huohotusongelmat on ratkaistu jo tehtaalta lähtiessä? Erottaako tehdyn päivityksen jostain paljaalla silmällä?

Manuaali Aero lähtisi viidellä ja puolella tonnilla, automaatista pitäisi maksaa tonni enemmän.

Kaitsu
04 automaatissa pitäs olla jo parempaa mallia se solenoidikoneisto. Kun autoa menee testaamaan niin kuuntelee ääniä ja katoo miltä öljy näyttää tikun päästä. Kun vaihteenvalitsimen siirtää P:tä D:lle niin vedon pitäs kytkeytyä lähes heti. Jos on viivettä ja selvä nykäys niin lootassa on ongelmia. Sitten ajossa tarkkailla kuinka 2-3 vaihto sujuu. Jos vaihteet vaihtuu sujuvasti niin tuskin on mitään ongelmia odotettavissa. Jatkossa sitten öljynvaihdot riittävän usein niin niitä ongelmia ei edes pääse tuleen. Manuaalilootassa porsii sitten pakki joka generoi kalliin rempan joten ei ole ongelmaton välttämättä sekään :lol:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ehdottomasti ennemmin tuo uudempi automaatti kuin vanhempi manuaali. M2004:ssa on uudistettu huohotinjärjestelmä, joissa ei vanhempien huohotinvaivaisten ongelmia ole esiintynyt: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M04

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Jep, ehdottomasti ennemmin tuo uudempi automaatti kuin vanhempi manuaali. M2004:ssa on uudistettu huohotinjärjestelmä, joissa ei vanhempien huohotinvaivaisten ongelmia ole esiintynyt: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M04

Eski
Minkähän takia tuosta ei ole kaupan päivityspussia? Tietenkään tuo ei olisi jokamiespussi, mutta kun moottori otetaan pöydälle esim. jakopään uusinnan yhteydessä, saisihan siinä nyt kampikammion seinään reijän tehtyä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:
Eski kirjoitti:Jep, ehdottomasti ennemmin tuo uudempi automaatti kuin vanhempi manuaali. M2004:ssa on uudistettu huohotinjärjestelmä, joissa ei vanhempien huohotinvaivaisten ongelmia ole esiintynyt: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M04

Eski
Minkähän takia tuosta ei ole kaupan päivityspussia? Tietenkään tuo ei olisi jokamiespussi, mutta kun moottori otetaan pöydälle esim. jakopään uusinnan yhteydessä, saisihan siinä nyt kampikammion seinään reijän tehtyä?
Haluaisitko ostaa päivityspussin jossa esim. 1000e läppäkotelo. Jakopään uusinta ei vaadi koneen poistoa.
Jos olisi todellinen tarve päivittää huohotus M04-tasolle - niin miksei.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Päivityspusseista puheen ollen, kuulemma vaihteiston päivityskittiä 5440516 ei ole enää olemassa/saatavissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eebee
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 16, 2010 18:12

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja eebee »

Tervehdys taas kohtalotoverit. Ei kukaan olisi sattumalta käynyt kurkistamassa linkin autoa. Liekö tämä nyt oikea Griffin vai niitä mainittuja tarra-Griffinejä? Jalopuusisustuksesta ei kuvan perusteella oikein ota selvää eikä Harman-Kardonistakaan mainita mitään. Hieman on kylmä rinki nahkapenkin ja persuksen välissä kun peukalot ovat sitä mallia että itse en korjaile mitään ja kustannukset vähän hirvittävät. Notta, uskaltaiskohan tuon hakea pois?

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2938281
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja hz81 »

eebee kirjoitti:Tervehdys taas kohtalotoverit. Ei kukaan olisi sattumalta käynyt kurkistamassa linkin autoa. Liekö tämä nyt oikea Griffin vai niitä mainittuja tarra-Griffinejä? Jalopuusisustuksesta ei kuvan perusteella oikein ota selvää eikä Harman-Kardonistakaan mainita mitään. Hieman on kylmä rinki nahkapenkin ja persuksen välissä kun peukalot ovat sitä mallia että itse en korjaile mitään ja kustannukset vähän hirvittävät. Notta, uskaltaiskohan tuon hakea pois?

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2938281
Hinta vaikuttaa kyllä ikäisekseen todella suolaiselta. Siistiltähän tuo muuten näyttää.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja J.N »

eebee kirjoitti:Ei kukaan olisi sattumalta käynyt kurkistamassa linkin autoa.

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2938281
Nettiautosta on tullut useasti kurkisteltua, on nimittäin ollut myynnissä yhtäjaksoisesti melkoisen kauan. Sanoisin, että noin kaksi vuotta ainakin hintapyynnin pysyessä lähes muuttumattomana.

Käy katsomassa, onko varsin korkealla hinnoittelulla todellisuudessa perusteita.
#3418
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Itsellänikin on alkanut kiinnostus heräilemään hieman nykyaikaisempaa turbo saabia kohtaan. Linkin femmasta kaipailisin kommentteja, varsinkin jos on sattunut olemaan jonkun klubilaisen omistuksessa:

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3716068

Paikanpäällä en ole vielä käynyt katsomassa, mutta hinta ei vaikuttaisi olevan paha, jos nettiauton samanmallisiin vertaa. Eniten mietityttää, että kannattaisiko kuitenkin poikamiehenä odotella, että löytyisi asiallinen NG900 / OG9-3...
#3929
Saab 9-3 ss -05
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja pmj »

Kaks-Seiska kirjoitti:Itsellänikin on alkanut kiinnostus heräilemään hieman nykyaikaisempaa turbo saabia kohtaan. Linkin femmasta kaipailisin kommentteja, varsinkin jos on sattunut olemaan jonkun klubilaisen omistuksessa:

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3716068

Paikanpäällä en ole vielä käynyt katsomassa, mutta hinta ei vaikuttaisi olevan paha, jos nettiauton samanmallisiin vertaa. Eniten mietityttää, että kannattaisiko kuitenkin poikamiehenä odotella, että löytyisi asiallinen NG900 / OG9-3...
Kävin koeajamassa syksymmällä. En hoksannut ylimääräsiä ääniä koneesta/vaihteistosta ja hyvin kulki. Toinen auto kuitenkin silloin miellytti enemmän, joka ehkä nyt vähän harmittaa sittenkin. Silloin oli lommo jommassakummassa etulokarissa ja jarruissa jotain huollettavaa. Hätävilkun kytkin oli painunut pois paikoiltaan. Takomännät taisi olla ja silloin ainakin 250 hepan softa.
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

kaks-seiska, allaolevassa linkissä olisi yksi hyvä 9-3- ehdokas :wink:
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Hieno on kolkki, joskin voi mennä jonkin verran yli butjetista ja vielä on aikaa kytätä jos sattuis vaikka lähempääkin löytymään.

pmj:lle kiitoksia femmaa koskevista tiedoista. Lokarin lommo taitaakin erottua yhdestä kuvasta. Oliko samalla myyjällä jo silloin, vai liekkö ehtinyt olla kierrossa jo välissä? Pitänee käydä paikanpäällä ihmetteleen, kunhan kerkee.
#3929
Saab 9-3 ss -05
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja pmj »

Yksityisellä oli silloin.
Saab93 AERO-01
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45

Re: 9-5 kuume nousee...

Viesti Kirjoittaja Saab93 AERO-01 »

Lainaanpa tätä viestiketjua itsekin kun on samanlainen kuume nousussa.

Eli perheen ykkösauto on tarkoitus päivittää Saabiksi tuon 2. autona olevan 9-3:n rinnalle. Saab 9-5 Wagon vm. 2004 - uudempi on hakusessa. Lähtökohtaisesti haen bensa versiota mielellään tietenkin AERO:na. Toisaalta AERO:jen tarjonta on Suomessa sen verran rajallista, että täytynee hyväksyä myös muut versiot. Toinen vaihtoehto on käydä hakemassa auto Ruotsista, mutta taitaa olla kruunun kurssi tällä hetkellä sellainen, ettei kannata.

Mitäs mieltä arvon asiantuntijat ovat tuosta mallimuutoksesta? Kannattaisko keskittyä pelkästään 2006 ja sitä uudempiin vaihtoehtohin? Hinnathan eivät lopunperin valtavasti pompsahda ylöspäin tultaessa mallivuosi 06:een.
Saab 93 AERO-01
Vastaa Viestiin