9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Morjes, vanhemmillani on tuollainen otsikonmukainen auto joka nyt on muutaman kerran tehnyt seuraavaa:
Käynnistettäessä lykkää tavattomat siniset savut ilmoille ja aivan mieletön haju..
Ensimmäisen kerran teki tämän keskellä päivää ja toisen kerran aamulla päivän ensi startin jälkeen. Mitään valoja ei ole syttynyt ja auto pelittää muutenkin ihan normaalisti.
Tänään siitä soiteltiin paikalliseen merkkiliikkeeseen josta ilmoitettiin että noita oireita on ollut vanhemmissa ysivitosissa kun turbo on alkanut heiketä joten epäili että tässäkin saattaa olla käymässä sama..
Ja autollahan ei siis ole ajettu kun 88000km..
Ensi kuussa menee 90000km huoltoon jossa ilmeisesti samalla tekevät jotain mittauksia turboon kohden jollei sitä ennen jo joku paikka korkkaa.
Pieni kolaus kyllä oli auton omistajalle kun yli 25 huoletonta Saab vuotta ja sitten tuli tällästä :D mutta käyhän näitä paremmissakin piireissä.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Jos pölläyttely johtuu turbosta, kannattaa katsoa öljyn laita. Onko sitä alkanut kulumaan?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

laatu garrett Takaa "huolettomat" Kilometrit... :roll:

Kannattaisiko laittaa seuraavaksi Mitsun turbo ja joltain softavelholta AERO softa koneeseen, jos turbo vaihtoon menee ? :)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän 2007 9-5:ssa alkoi öljyä palamaan 75tkm ajettuna ja turbo meni vaihtoon...

Eski
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Ei muuta kun Mitsun turbo tilalle ja Aeron softa kehiin. Sen jälkeen kulkee ja kestää :)
SiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja SiK »

Ja aeron softa toimii kaksilitraisessa hyvin?
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja samhiort »

SiK kirjoitti:Ja aeron softa toimii kaksilitraisessa hyvin?
Heh, no niinpäs se olikin 2.0 kone :) En ole tähän ikään edes oppinut lukemaan...
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

oon jo 2 turboa (garret) joutunut vaihtamaan viirusilmään.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

SiK kirjoitti:Ja aeron softa toimii kaksilitraisessa hyvin?

9-3 aerosta kartat softaan, modaajat tietää kyllä.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mikään pakko tuota softaa ei ole vaihtaa vaikka Mitsun asentaisikin, mutta Saabin alkuperäisestä 185hv virisoftasta Mitsulle muokattu 250hv/380Nm ohjelma tuntuu toimivan ihan mukavasti...

Eski
Oldman
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 10:53
Paikkakunta: Orimattila

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Oldman »

mulla lykkää sinistä kylmänä, turbo tutkittu, ei vikaa siinä. ohjurikumit hajalla. vaihto maksaa n. 1500 e. vaikka kumien hinta n. 50 e.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Kiitoksia vastauksista, jos tuohon nyt turbo vaihtoon menee niin ei siihen lisäksi todellakaan kuulemma laiteta mitään virisoftia sun muita. Auton omistaja on kovasti niitä vastaan vaikka yleisiä ovatkin ja monet niitä laittelevat.
Varmaankin kannattaa sitten tuo joku parempi turbo siihen laitattaa. Takuuseenhan tuo kuulemma menee kun viime lokakuussa tuon käytettynä osti, ja tämän vuoden lokakuuhun asti on jokin takuu olemassa joka korvaa kaikki hajoamiset ja ongelmat.
Mutta saa nyt nähdä mitä käy jahka asia etenee.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oldman kirjoitti:mulla lykkää sinistä kylmänä, turbo tutkittu, ei vikaa siinä. ohjurikumit hajalla. vaihto maksaa n. 1500 e. vaikka kumien hinta n. 50 e.
Harvemmin on ohjurin kumit menneet 9-5:sta (tietyn ikäisissä tonnareissa nousevat pois paikoiltaan, mutta 9-5 ei mahdollista). Kannattaa varmaan vielä tarkistuttaa turbo toisella pajalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tota kumien vaihdon järkevyyttä minäkin epäilen, harvinaista se tuntuu olevan enemmänkin ajetuissa yksilöissä. Turbon vaihdosta "takuuna" kannattaa muistaa, että Mitsu taitaa olla kalliimpi ja asennus vaatii hiukan enemmän. Pientä neuvottelua voi vaatia.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 2.0t AUT vm-07 turbo nyt jo?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rene-Rane kirjoitti:laatu garrett Takaa "huolettomat" Kilometrit... :roll:

Kannattaisiko laittaa seuraavaksi Mitsun turbo ja joltain softavelholta AERO softa koneeseen, jos turbo vaihtoon menee ? :)
Turbon vaihto erilaiseen/erimerkkiseen rinnastetaan moottorinvaihtoon. Eli eikös tämä tarkoita muutoskatsastusta ja prosentteja.. Näin siis käsittääkseni kun tulkitaan lainkirjainta, vai?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin