Ostin tuossa noin 4 viikkoa sitten vm-2001 Saab 9-5 Aeron jolla ajettu noin 250tkm.
Kilometrit toki huoletti hieman, mutta huoltokirjassa on Saabilla leimatut määräaikaishuollot 230tkm asti, joten päätin ottaa riskin...

Ensimmäinen asia jonka sai korjauttaa oli jäähdytysnesteen vuoto lämpökennon kohdalla, 400e. Kun tämä oli korjattu, sammui moottori kun ensimmäisen kerran kiihdytin kunnolla - Veikattiin moottoririkkoa, koska öljysäiliö oli täysin tyhjä(!!!) (tarkistettu öljyt noin viikko ennen tapahtumaa). Loppujen lopuksi homma korjaantui sytytystulppien vaihdolla koska vanhat olivat ihan karstaantuneet.
Tämän jälkeen OBD2-mittari huusi P1110 koodia, joten ostin uuden by-pass venttiilin.
Koska vika ei vieläkään lähtenyt pois, ostin alipaineletkua ja uusin kaikki näkyvät paikat.
Yllätyksekseni löysin yhden rikkinäisen T-liittimen, ja kun moottorin pohjalta vihdoin löysin liittimeen kytkettävän letkun, niin siihen oli laitettu ruuvi sisälle (!), en tajua..
Poistin ruuvin, vaihdoin rikkoutuneet liittimen tilalle uuden ja kytkin kaikki letkut kiinni -> vikakoodi hävisi, ja tuntui että kaasupoljin vaikutti paljon herkemmältä, myöskin valoissa ollessa ei auto tärissyt läheskään yhtä paljon vaihteen ollessa päällä.
Kaikki oli hyvin pari viikkoa (öljynkulutusta lukuunottamatta).
Tänään ajelin Savonlinnaan, ja juuri ennen kun saavuin perille, ilmestyi CE-moottorivikavalo sekä viereen vaihteistovika.
OBD2-mittari antoi virhekoodin P0730, eli "incorrect gear ratio". Vaihteet eivät pysyneet päällä, ja jos pysyi niin joutui antamaan paljon kaasua että pääsi eteenpäin (ilmeisesti limp home moodi?).
Soitto hinaajalle, ja auto korjaamoon Karikon Autotaloon koska oli ensimmäin Saab-korjaamo jonka kännykällä sain etsittyä. Itse junalla takaisin Helsinkiin, ja odottelemaan tuomiota.
Osaako joku antaa mitään vihjeitä vai onkohan edessä ilmeisesti kallis automaattilaatikon vaihto?
Hyvää jussia!
