9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja edix »

Terve,

Ostin tuossa noin 4 viikkoa sitten vm-2001 Saab 9-5 Aeron jolla ajettu noin 250tkm.
Kilometrit toki huoletti hieman, mutta huoltokirjassa on Saabilla leimatut määräaikaishuollot 230tkm asti, joten päätin ottaa riskin... :roll:

Ensimmäinen asia jonka sai korjauttaa oli jäähdytysnesteen vuoto lämpökennon kohdalla, 400e. Kun tämä oli korjattu, sammui moottori kun ensimmäisen kerran kiihdytin kunnolla - Veikattiin moottoririkkoa, koska öljysäiliö oli täysin tyhjä(!!!) (tarkistettu öljyt noin viikko ennen tapahtumaa). Loppujen lopuksi homma korjaantui sytytystulppien vaihdolla koska vanhat olivat ihan karstaantuneet.

Tämän jälkeen OBD2-mittari huusi P1110 koodia, joten ostin uuden by-pass venttiilin.
Koska vika ei vieläkään lähtenyt pois, ostin alipaineletkua ja uusin kaikki näkyvät paikat.
Yllätyksekseni löysin yhden rikkinäisen T-liittimen, ja kun moottorin pohjalta vihdoin löysin liittimeen kytkettävän letkun, niin siihen oli laitettu ruuvi sisälle (!), en tajua..

Poistin ruuvin, vaihdoin rikkoutuneet liittimen tilalle uuden ja kytkin kaikki letkut kiinni -> vikakoodi hävisi, ja tuntui että kaasupoljin vaikutti paljon herkemmältä, myöskin valoissa ollessa ei auto tärissyt läheskään yhtä paljon vaihteen ollessa päällä.

Kaikki oli hyvin pari viikkoa (öljynkulutusta lukuunottamatta).
Tänään ajelin Savonlinnaan, ja juuri ennen kun saavuin perille, ilmestyi CE-moottorivikavalo sekä viereen vaihteistovika.
OBD2-mittari antoi virhekoodin P0730, eli "incorrect gear ratio". Vaihteet eivät pysyneet päällä, ja jos pysyi niin joutui antamaan paljon kaasua että pääsi eteenpäin (ilmeisesti limp home moodi?).

Soitto hinaajalle, ja auto korjaamoon Karikon Autotaloon koska oli ensimmäin Saab-korjaamo jonka kännykällä sain etsittyä. Itse junalla takaisin Helsinkiin, ja odottelemaan tuomiota.

Osaako joku antaa mitään vihjeitä vai onkohan edessä ilmeisesti kallis automaattilaatikon vaihto?

Hyvää jussia! 8)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Katso ekaks vaihdeasentoanturin toiminta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jompikumpi nopeusanturi saa täältä vahvan veikkauksen, tech2 kertonee syyllisen, tavan obd-pulikat ei laatikon vikoja kerro.
Vaihteisto on vikatilassa, pelkkä kolmonen tai nelonen käytössä. Siitä johtuu tuo laiskahko toiminta. Aski itsessään tuskin on mekaanisesti rikki.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja edix »

Kiitoksia vinkeistä!

Kävin tänään hakemassa auton Savonlinnasta, ja ei korjaaja osannut tarkkaan sanoa että mikä vika on. Olivat poistaneet vikakoodin, ja ajaneet muutaman kilometrin testilenkin ja oli toiminut suht ok.

Vaihteistoöljy oli kuulemma ihan mustaa ja palaneen näköistä (vastaavan tapauksen löysin osoitteesta http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=191939). Suosittelivat vaihteistoöljyn täydellistä huuhtelua/vaihtoa (kuitenkin huhtikuussa viimeksi vaihdettu(!?)..

Kotimatkalla Helsinkiin sain virhekoodin P0741, eli "Torque converter clutch circuit performance or stuck on".

Huokaus.. Jospa aloittaisi huomenna tuolla öljyn vaihdolla ja katsotaan mitä tapahtuu.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Aski kannattaa huuhdella,lodjussa on reilu 8l öljyä ja valitettavan usein öljynvaihto tarkoittaa sitä jotta avataan öljyproppu ja lasketaan se reilu kolmelitraa mitä sieltä tulee ja se on siinä. Aisin on hiukka tarkka öljyistään joten sinne ei kannata tunkea normaalia atf:fää. Onneksi tarvikeliikkeistä saa nykyään sopivaa Mobilin litkua, (mobil olikseny 3309?)Maksoi viimeksi Loviisan autotarvikkeessa jotain 12€/l,käy myös Mersun ja Volvon laatikkoon. Proppu auki,lauhduttimen paluuletku auki,putoo reilu 5l,palikat paikalleen,öljyt sisään,pikku lenkki,sama homma pariin kertaan ni a vot, jopas toimii! Varaa öljyä vajaa joku 17l.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Linjavalo kirjoitti:Onneksi tarvikeliikkeistä saa nykyään sopivaa Mobilin litkua, (mobil olikseny 3309?)Maksoi viimeksi Loviisan autotarvikkeessa jotain 12€/l,käy myös Mersun ja Volvon laatikkoon. Proppu auki,lauhduttimen paluuletku auki,putoo reilu 5l,palikat paikalleen,öljyt sisään,pikku lenkki,sama homma pariin kertaan ni a vot, jopas toimii! Varaa öljyä vajaa joku 17l.
Hohhoijaa... Jos kyseessä nelilovinen aski, niin sinne EI laiteta mobilin 3309, vaan ns. normaalia dextron III automaattiaskiöljyä. Eikä tuossa huuhtelussakaan mene kuin noin 7-8l. Wis kertoo hyvin seikkaperäisesti, miten tuo huuhtelu tulee suorittaa, en lähtisi ihan takki auki lotraamaan kymmentä litraa turhaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Eik toi nollaikkönen o viislovinen? Ja tuota, jos huuhteluun menee 7-8l ni pitäähän sinne viel jäädäkkin öljyä vai jättäsiks kuivaks :lol: Nelilovisesta en tiedä mut viislovisen öljytilavuus on yli 8l ja jos öljyä kuluu sama määrä tai vähemmän kyseessä on öljynvaihto/osittaisvaihto eikä huuhtelu.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja core2 »

9-5 MY01 pitäis olla nelipykäläisellä automaatilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

'01 on nelilovisella askilla ja öljynä se dextron III atf.

Öljyä et saa ulos tulemaan propusta kuin noin 3l maksimissaan kerrallaan, sitten proppu kiinni. Lotraat saman määrän uutta öljyä sisään, irroita vaihteiston jäähdyttimeltä letku ja laita se letkun pää vaikka läpinäkyvään kannuun jossa jonkunlainen mitta-asteikko, 2-3l. Sitten kone käyntiin ja annat valua pari litraa pois, sitten taas uutta saman verran sisään. Toista edellinen ja luultavasti rupeaa olemaan väri jo kirkasta. Voi vielä käyttää sen viimeisen litran kahdeksasta varmisteluun. Letkut kiinni ja kovaa ajoa. Mikäli öljy mustuu uudestaan nopeasti, niin mekaaninen vika on todennäköinen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Öö, joo, noo, ainaki toi aateeäffä on helevetinpaljon halvempaa :)
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja edix »

Vaihteistoöljyt vaihdettu kokonaan, kuten myös samalla moottoriöljy.. Vaihdot sujuu hiukan sukkelammin kuin aikaisemmin, mutta vieläkin on ainakin ykköseltä kakkoselle vaihtaessa sellainen hyvinkin tuntuva nytkähdys.
Täytyy seurata että millä aikavälillä vaihteiston öljy alkaa muuttamaan väriä, jos nyt alkaa ylipäänsä.. Toivotaan ettei, mutta pahasti pelkään että joutuu vaihteistolle tekemään jotain, mitä se sitten on, jää nähtäväksi.

Jarrupalat vaihdettiin samalla myöskin, ja kuulemma etujarrulevyt huonossa jamassa.. Rahanmenoa ei voi siis välttää, ei niin millään..

Mikä ihmetytti tänään jarrupalojen vaihdossa, 120e pyysi kuitittomana.. Jotenkin tuli fiilis että nyt taidetaan pissata linssiin.. Suostui lopulta 90e käteiseen, joka sekin tuntuu olevan ehkä vähän liikaa, ottaen huomioon että palojen vaihtajalla oli laiska päivä eikö oikein tiennyt mitä teki kun joutui kysymään neuvoa kokoajan.. Edellisen kerran kun sitikasta vaihdettiin palat, niin kaveri otti 20e + lavan kaljaa =)

Jospa veis auton holmbergille niin saa käydä läpi mitä kaikkea tuolta vielä löytyykin.. Harmittaa kovasti että osti yksityiseltä, koska nyt on todella huijattu olo :/
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja edix »

Tervehdys,

Vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen jo viikko ilman ainuttakaan vikakoodia! :)

Kävin tänään T. Holmbergillä, ja hän suositteli että ottaisin yhteyttä "mimmi" nimimerkillä kirjoittavaan käyttäjään, mutta hän on ilmeisesti poistunut foorumilta kun ei löydy.
Tarkoitus olisi päivittää vaihteiston ohjelmisto, joten osaako joku sanoa mistä hänet saisi kiinni, tai ohjata toiseen paikkaan joka mahdollisimman edullisesti suorittaisi tämän toimenpiteen (pk-seudulla)?
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, ongelmaa automaattivaihteistossa

Viesti Kirjoittaja edix »

nix0n kirjoitti:Mimmi löytyy täältä: http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
Kiitoksia! :)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Vastaa Viestiin