Automaagilootan kummallinen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopape »

Etsiskelin aikani keskusteluja aiheesta, mutta mikään ei tunnu vastaavan oman automaatti OG:n vikoja: Auto on tuo allekirjoituksen 2.3t automaatti. Laatikon öljyt on vaihdettu, sinä aikana kun se minulla on ollut, 2006 (130tkm) ja nyt kuukausi sitten, kun oireet alkoivat ilmaantua. Molemmilla kerroilla öljyt ovat olleet vaihdettaessa kirkkaita. Kilometrejä autossa on nyt on n. 232tkm

Oireena laatikon toiminnassa on käynnistyksen jälkeen kylmänä liikkeelle lähdettäessä vaihteiden luistaminen. Eli jos käynnistyksen jälkeen lähtee heti liikkeelle, niin auto seisoo paikoillaan, tai korkeintaan ryömii kun kierrokset nousee. Tämä siis sekä D:llä että R:llä.

Oire häviää heti, jos auto käy käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä noin 15s - 30s vaihde vapaalla (N ta P). Sen jälkeen laatikko pelaa lähes moitteettomasti kaikissa tilanteissa. Tosin joissakin tapauksissa peruuttaessa moottori alkaa "rynkyttämään", jos jarrua painetaan peruuttaessa ja ohjaus on käännettynä laitaan.

Normaaliajossa vaihteiden vaihto käy pehmeästi. Minkäänlaisi nykäisyjä ei esiinny ja veto tuntuu olevan tallella. Vikakoodeja ei pirkkatestereillä näy muita kuin asentoanturista aika-ajoin tulevat P3400:t. Hanskalokerossa odottaa uusi anturi ja sen ajattelin viikonloppuna vaihtaa.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
luopis
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 19:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopis »

Odota poika, perikunnalta tulee ehjä auto jos luoja suo.
Luopis
Nykyautoni: Saab 9-5 SE 3 l turbo autom. m.99
Entiset: 5 Opel Record, 2 Opel Omega, 5 BMW 520 - 528, 1 Saab 99 EMS autom. 1 Saab 93
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voidaan tietenkin katsoa myös minunkin molemmilla testereillä (Launch x431 ja Op-Com), jos se yhtään helpottaa. Vikakoodeja siellä tuskin on, jos "pirkkatesterikään" ei mistään sellaisesta ilmoittanut, kun se kerran sai yhteyden automaattilootan ohjainboksiin. Vai saiko? Tarkoitan, että jos luki vain moottoriohjainboksin :!: . Nuo minun testerit ottavat yhteyden varmasti vaihdelaatikon boksiin, koska niissä erikseen valitaan mihin boksiin otetaan yhteys ja se näyttää yhteyden saatuaan ensimmäisenä "infotiedot". Näin voi varmistua, että yhteys on saatu. Jos yhteyttä haluttuun boksiin ei saa tai koko boksia ei autossa ole, tulee "erroria".

Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopape »

petrisa kirjoitti:Nuo minun testerit ottavat yhteyden varmasti vaihdelaatikon boksiin, koska niissä erikseen valitaan mihin boksiin otetaan yhteys ja se näyttää yhteyden saatuaan ensimmäisenä "infotiedot". Näin voi varmistua, että yhteys on saatu. Jos yhteyttä haluttuun boksiin ei saa tai koko boksia ei autossa ole, tulee "erroria".

Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.
Juu, kyllä se moottorin ohjausboxiin rajoittuu. Laitan yv:tä niin sovitaan kurkkausaika :D
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopape »

petrisa kirjoitti:Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.
Yv:tä pistin tulemaan.

Ajattelin tänään vaihtaa tuon moottorin asentoanturin ja kokeilla vielä, joskos kulku muuttuu. Aika kaukaa haettua se toki on, mutta toisaalta tuo asentoanturi alkoi antaa vikakoodeja samaan aikaan, kun lootapropleemi alkoi.

Jossakin vaihdelaatikkothreadissakin oli myös mainintaa asentoanturista laatikko-ongelmien aiheuttajana. Eipä tuo vaihto aikakaan pahenna tilannetta. 8)
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopape »

petrisa kirjoitti:Voidaan tietenkin katsoa myös minunkin molemmilla testereillä (Launch x431 ja Op-Com), jos se yhtään helpottaa. Vikakoodeja siellä tuskin on...

Viikonloppuna katsottiin petrisa:n kanssa tuolla Launch x431 testerillä, eikä vikakoodeja löytynyt.

Mielenkiintoisen havainnon kyllä teimme, kun tutkiskelimme vaihdelaatikon parametrejä. Käyttöpainesolenoidin paine joutokäynnillä oli vain 2,8 bar ja solenoidin ohjausvirta 800mA, kun se WIS:n mukaan pitäisi olla 3,4 - 4,6 bar ja 900mA joutokäynnillä vaihde päällä jarru painettuna.

Lisäksi pakilla koneen antama vääntö laatikolle oli huomattavasti suurempi, kuin D:llä. Siitä ilmeisimmin johtuu se "rynkytys" pakilla.

Onko mahdollista, että pudonnut käyttöpaine tms selittäisi osittain tuon haluttomuuden lähteä liikkeelle heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja toisaalta taas moottorinohjaus yrittäisi kompensoida pudonneita paineita antamalla/pyytämällä suurempaa vääntöä koneelta?

Olisiko palstan viisaammilla hyviä neuvoja, miten edetä.

Lisätään vielä nuo WIS:n antamat ohjeet tilanteessa:

Vika:Auto ei vedä vaihteenvalitsimen asennossa D, 3, 2, 1 tai luistaa tai nykii.

Mahdolliset Syyt: Vaihteiston öljymäärä liian pieni, öljypumpun tulon suodatinsiivilä on tukkeutunut, öljypumppu on tukkeutunut....

Toimenpiteet: Korjaa vaihteiston öljymäärä, vaihda vaihteisto

WIS siis antaa ainoaksi toimenpiteeksi lisätä öljyä tai vaihtaa vaihdelaatikko. Onko tosiaan niin, että :saab: on ohjeistanut, jos öljypumpun suodatinsiivilä on tukossa, niin vaihda loota ja peri asiakkaalta 8000€ :evil:
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se varmaan on sellaisen ohjeen antanut, suodatinsiivilä voi olla ja muistaakseni onkin Aisinin laatikossa typerässä paikassa jolloin lootaa pitää purkaa enemmän jota merkkihuollossa ei haluta tehdä. Vika saattaa olla myös venttiilikoneistossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaagilootan kummallinen vika

Viesti Kirjoittaja luopape »

Auttaisikohan liuoitushoito Fortella? Jos sillä käsittelisi lootan muutamaan kertaan, puhdistuisikohan siivilä sen verran, että kestäisi vielä sen aikaa, että saisi säästettyä rahaa uuteen lootaan. :x

Tosin, jos siivilä on täynnä möhnää saattaa se lähteä liikkeelle ja vain pahentaa asiaa. :evil:
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Vastaa Viestiin