Automaagilootan kummallinen vika
Automaagilootan kummallinen vika
Etsiskelin aikani keskusteluja aiheesta, mutta mikään ei tunnu vastaavan oman automaatti OG:n vikoja: Auto on tuo allekirjoituksen 2.3t automaatti. Laatikon öljyt on vaihdettu, sinä aikana kun se minulla on ollut, 2006 (130tkm) ja nyt kuukausi sitten, kun oireet alkoivat ilmaantua. Molemmilla kerroilla öljyt ovat olleet vaihdettaessa kirkkaita. Kilometrejä autossa on nyt on n. 232tkm
Oireena laatikon toiminnassa on käynnistyksen jälkeen kylmänä liikkeelle lähdettäessä vaihteiden luistaminen. Eli jos käynnistyksen jälkeen lähtee heti liikkeelle, niin auto seisoo paikoillaan, tai korkeintaan ryömii kun kierrokset nousee. Tämä siis sekä D:llä että R:llä.
Oire häviää heti, jos auto käy käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä noin 15s - 30s vaihde vapaalla (N ta P). Sen jälkeen laatikko pelaa lähes moitteettomasti kaikissa tilanteissa. Tosin joissakin tapauksissa peruuttaessa moottori alkaa "rynkyttämään", jos jarrua painetaan peruuttaessa ja ohjaus on käännettynä laitaan.
Normaaliajossa vaihteiden vaihto käy pehmeästi. Minkäänlaisi nykäisyjä ei esiinny ja veto tuntuu olevan tallella. Vikakoodeja ei pirkkatestereillä näy muita kuin asentoanturista aika-ajoin tulevat P3400:t. Hanskalokerossa odottaa uusi anturi ja sen ajattelin viikonloppuna vaihtaa.
Oireena laatikon toiminnassa on käynnistyksen jälkeen kylmänä liikkeelle lähdettäessä vaihteiden luistaminen. Eli jos käynnistyksen jälkeen lähtee heti liikkeelle, niin auto seisoo paikoillaan, tai korkeintaan ryömii kun kierrokset nousee. Tämä siis sekä D:llä että R:llä.
Oire häviää heti, jos auto käy käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä noin 15s - 30s vaihde vapaalla (N ta P). Sen jälkeen laatikko pelaa lähes moitteettomasti kaikissa tilanteissa. Tosin joissakin tapauksissa peruuttaessa moottori alkaa "rynkyttämään", jos jarrua painetaan peruuttaessa ja ohjaus on käännettynä laitaan.
Normaaliajossa vaihteiden vaihto käy pehmeästi. Minkäänlaisi nykäisyjä ei esiinny ja veto tuntuu olevan tallella. Vikakoodeja ei pirkkatestereillä näy muita kuin asentoanturista aika-ajoin tulevat P3400:t. Hanskalokerossa odottaa uusi anturi ja sen ajattelin viikonloppuna vaihtaa.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Odota poika, perikunnalta tulee ehjä auto jos luoja suo.
Luopis
Luopis
Nykyautoni: Saab 9-5 SE 3 l turbo autom. m.99
Entiset: 5 Opel Record, 2 Opel Omega, 5 BMW 520 - 528, 1 Saab 99 EMS autom. 1 Saab 93
Entiset: 5 Opel Record, 2 Opel Omega, 5 BMW 520 - 528, 1 Saab 99 EMS autom. 1 Saab 93
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Voidaan tietenkin katsoa myös minunkin molemmilla testereillä (Launch x431 ja Op-Com), jos se yhtään helpottaa. Vikakoodeja siellä tuskin on, jos "pirkkatesterikään" ei mistään sellaisesta ilmoittanut, kun se kerran sai yhteyden automaattilootan ohjainboksiin. Vai saiko? Tarkoitan, että jos luki vain moottoriohjainboksin
. Nuo minun testerit ottavat yhteyden varmasti vaihdelaatikon boksiin, koska niissä erikseen valitaan mihin boksiin otetaan yhteys ja se näyttää yhteyden saatuaan ensimmäisenä "infotiedot". Näin voi varmistua, että yhteys on saatu. Jos yhteyttä haluttuun boksiin ei saa tai koko boksia ei autossa ole, tulee "erroria".
Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.

Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Juu, kyllä se moottorin ohjausboxiin rajoittuu. Laitan yv:tä niin sovitaan kurkkausaikapetrisa kirjoitti:Nuo minun testerit ottavat yhteyden varmasti vaihdelaatikon boksiin, koska niissä erikseen valitaan mihin boksiin otetaan yhteys ja se näyttää yhteyden saatuaan ensimmäisenä "infotiedot". Näin voi varmistua, että yhteys on saatu. Jos yhteyttä haluttuun boksiin ei saa tai koko boksia ei autossa ole, tulee "erroria".
Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.

9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Yv:tä pistin tulemaan.petrisa kirjoitti:Ota luopape yhteyttä, jos vähänkin siltä tuntuu niin kurkataan.
Ajattelin tänään vaihtaa tuon moottorin asentoanturin ja kokeilla vielä, joskos kulku muuttuu. Aika kaukaa haettua se toki on, mutta toisaalta tuo asentoanturi alkoi antaa vikakoodeja samaan aikaan, kun lootapropleemi alkoi.
Jossakin vaihdelaatikkothreadissakin oli myös mainintaa asentoanturista laatikko-ongelmien aiheuttajana. Eipä tuo vaihto aikakaan pahenna tilannetta.

9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Re: Automaagilootan kummallinen vika
petrisa kirjoitti:Voidaan tietenkin katsoa myös minunkin molemmilla testereillä (Launch x431 ja Op-Com), jos se yhtään helpottaa. Vikakoodeja siellä tuskin on...
Viikonloppuna katsottiin petrisa:n kanssa tuolla Launch x431 testerillä, eikä vikakoodeja löytynyt.
Mielenkiintoisen havainnon kyllä teimme, kun tutkiskelimme vaihdelaatikon parametrejä. Käyttöpainesolenoidin paine joutokäynnillä oli vain 2,8 bar ja solenoidin ohjausvirta 800mA, kun se WIS:n mukaan pitäisi olla 3,4 - 4,6 bar ja 900mA joutokäynnillä vaihde päällä jarru painettuna.
Lisäksi pakilla koneen antama vääntö laatikolle oli huomattavasti suurempi, kuin D:llä. Siitä ilmeisimmin johtuu se "rynkytys" pakilla.
Onko mahdollista, että pudonnut käyttöpaine tms selittäisi osittain tuon haluttomuuden lähteä liikkeelle heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja toisaalta taas moottorinohjaus yrittäisi kompensoida pudonneita paineita antamalla/pyytämällä suurempaa vääntöä koneelta?
Olisiko palstan viisaammilla hyviä neuvoja, miten edetä.
Lisätään vielä nuo WIS:n antamat ohjeet tilanteessa:
Vika:Auto ei vedä vaihteenvalitsimen asennossa D, 3, 2, 1 tai luistaa tai nykii.
Mahdolliset Syyt: Vaihteiston öljymäärä liian pieni, öljypumpun tulon suodatinsiivilä on tukkeutunut, öljypumppu on tukkeutunut....
Toimenpiteet: Korjaa vaihteiston öljymäärä, vaihda vaihteisto
WIS siis antaa ainoaksi toimenpiteeksi lisätä öljyä tai vaihtaa vaihdelaatikko. Onko tosiaan niin, että


9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Kyllä se varmaan on sellaisen ohjeen antanut, suodatinsiivilä voi olla ja muistaakseni onkin Aisinin laatikossa typerässä paikassa jolloin lootaa pitää purkaa enemmän jota merkkihuollossa ei haluta tehdä. Vika saattaa olla myös venttiilikoneistossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaagilootan kummallinen vika
Auttaisikohan liuoitushoito Fortella? Jos sillä käsittelisi lootan muutamaan kertaan, puhdistuisikohan siivilä sen verran, että kestäisi vielä sen aikaa, että saisi säästettyä rahaa uuteen lootaan.
Tosin, jos siivilä on täynnä möhnää saattaa se lähteä liikkeelle ja vain pahentaa asiaa.

Tosin, jos siivilä on täynnä möhnää saattaa se lähteä liikkeelle ja vain pahentaa asiaa.

9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw