Femman koneesta paremmin hengittävä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Oon täällä foorumilla lueskellut eri koosteista parantaa Koneen hengitystä. Mulla on 01 matalapaineturbo jossa on nyt Stage1 softa ja seuraavaksi se vaihtuu Biopoweriin stagella. Samalla ajattelin että voisi tehdä muitakin "helppoja"parannuksia koneeseen. Esim imupuolella oon huomannut että on erinäköisiä putkia ja mutkia eri mallin koneissa ja että niissä on isojakin eroja virtauksissa.
Mitkä olisi siis "parhaat" palikat tällaiseen koneeseen? Kaikenlainen hifistely kiinnostaa :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Saab.96 kirjoitti:Oon täällä foorumilla lueskellut eri koosteista parantaa Koneen hengitystä. Mulla on 01 matalapaineturbo jossa on nyt Stage1 softa ja seuraavaksi se vaihtuu Biopoweriin stagella. Samalla ajattelin että voisi tehdä muitakin "helppoja"parannuksia koneeseen. Esim imupuolella oon huomannut että on erinäköisiä putkia ja mutkia eri mallin koneissa ja että niissä on isojakin eroja virtauksissa.
Mitkä olisi siis "parhaat" palikat tällaiseen koneeseen? Kaikenlainen hifistely kiinnostaa :D
itellä sama, enkä tosta ylöspäin lähtis ilman suuttimien, kytkimen, turbon (mitsuun) vaihtoa...
itseasiassa oma virittely jää tähän, myyn joskus tän paskan ja ostan aeron suoraan ja nauran kaikille alle 220 heppasille :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla saattaa olla suuttimien vaihto edessä jokatapauksessa kun auto on menossa pajalle ja suutuinvikaa epäillään... Eli jos joku osaa sanoa mitkä suuttimet olis hyvät ja ehkä isommat kun vakiot on niin kuuntelen korvat tarkkana...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Laita punaset
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

mienkoiv kirjoitti:Laita punaset
Mulla on sellainen käsitys että siellä olisi alunperin punaiset suuttimet? En ole kylläkään asiaa mitenkään tarkistanut...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saab.96 kirjoitti:Oon täällä foorumilla lueskellut eri koosteista parantaa Koneen hengitystä. Mulla on 01 matalapaineturbo jossa on nyt Stage1 softa ja seuraavaksi se vaihtuu Biopoweriin stagella. Samalla ajattelin että voisi tehdä muitakin "helppoja"parannuksia koneeseen. Esim imupuolella oon huomannut että on erinäköisiä putkia ja mutkia eri mallin koneissa ja että niissä on isojakin eroja virtauksissa.
Mitkä olisi siis "parhaat" palikat tällaiseen koneeseen? Kaikenlainen hifistely kiinnostaa :D
Aeron vm. 2006=> imuputki "king cobra" on paras. Vaatii sitten vm. 2006=> Aeron ahtimen myös. Jos on vanhempaa mallia oleva Aeron Mitsu, niin joutuu sorvihommiin.
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 727&car=95

Löytyyhän noita aftermarket -piippujakin, laadusta en tiedä. Esmes:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/sugror-2/sugror.html

Edit: Siinähän oli hyvä vertailukuva noista imuputkista, suora linkki:
http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar ... b9a3cb.jpg

Pakopuolelle sitten 3" downpipe, esmes:
http://www.turbomeck.se/Down-Pipe-med-R ... Saab%209-5

Tuohon sitten jatkoksi catback lompakon ja kuuloaistin mukaan, 2,5" riittää siihen, mitä vakiomännät kestää 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja arto »

Eiköhän ensimmäinen järkevä muutos stage softan jälkeen ole vaihtaa ahdin ja sille sopiva softa (Vaivattomin ratkaisu on ottaa Aeron ahdin). Seuraavaksi 3" downpipe.

Imupuoli ei heti kuitenkaan ahdista.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja Termos »

arto kirjoitti:Eiköhän ensimmäinen järkevä muutos stage softan jälkeen ole vaihtaa ahdin ja sille sopiva softa (Vaivattomin ratkaisu on ottaa Aeron ahdin).
Jep, olet oikeassa.
Oletinkin, että paremmin virtaavia putkihilppeitä tullaan pulttaamaan nimenomaan Aeron ahtimen ympärille.

Softa sitten rautamuutoksien mukaan, muuten menee rahnat hukkaan (eikä autokaan välttämättä toimi optimaalisesti).

Aika hyvä "nyrkkisääntö" softa/rauta -muutoksille on Maptunin sivusto. Tuossa 2001 2.0t -femman virityslinja:

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=25

Softaahan saa "klubihintaan" :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Femman koneesta paremmin hengittävä?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Jos sitä hengitystä aikoo kunnolla parantaa niin mielestäni 15T ja hifistelyimuputket ei sitä tee. Isompi ahdin ja oheismateriaali mutta vaatii jo vähän enemmän rahaakin.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin